Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ölglas

nickle

Medlem
Det stämmer inte. I så fall kan man kanske på sin höjd jämföra den med Rochefort 10, men den är inte lika gott enligt mig och flera andra när man kikar runt lite. Har aldrig sett det här påståendet någonstans, men den finns kanske ändå.
Tråkigt att höra att den inte faller på läppen. Det var i och för sig länge sen jag var inne på starka belgare men jag vill minnas både Rochefort 10 och abt 12 som riktigt bra. Jag lyckades åtminstone sporra mig själv till att beställa ett 24-pack abt 12 att följa över några år. Nu blir jag lite sugen på rochefort också men hur mycket belgiskt i klosterstil orkar man med egentligen..

Hur som så har jag ändå visst fog för det jag skrev. Så vitt jag förstått det så bryggde St Bernardus St Sixtus öl på entreprenad under en längre tid och de använder Sixtus husjäst fortfarande. Eftersom öl av den här typen bygger så mycket på esterprofil borde det väl vara av viss (läs stor) betydelse. Westvleteren 12 verkar också ha utgångspunkt i samma grundrecept (https://belgium.beertourism.com/belgian-beers/st-bernardus-abt-12). Vad gäller huruvida jämförelser dem emellan faktiskt görs så räcker det med en snabb googling för att finna exempel och det goda aggregerade omdömet på ratebeer tyder på att den är förhållandevis uppskattad.
 

john b

Medlem
Tråkigt att höra att den inte faller på läppen. Det var i och för sig länge sen jag var inne på starka belgare men jag vill minnas både Rochefort 10 och abt 12 som riktigt bra. Jag lyckades åtminstone sporra mig själv till att beställa ett 24-pack abt 12 att följa över några år. Nu blir jag lite sugen på rochefort också men hur mycket belgiskt i klosterstil orkar man med egentligen..

Hur som så har jag ändå visst fog för det jag skrev. Så vitt jag förstått det så bryggde St Bernardus St Sixtus öl på entreprenad under en längre tid och de använder Sixtus husjäst fortfarande. Eftersom öl av den här typen bygger så mycket på esterprofil borde det väl vara av viss (läs stor) betydelse. Westvleteren 12 verkar också ha utgångspunkt i samma grundrecept (https://belgium.beertourism.com/belgian-beers/st-bernardus-abt-12). Vad gäller huruvida jämförelser dem emellan faktiskt görs så räcker det med en snabb googling för att finna exempel och det goda aggregerade omdömet på ratebeer tyder på att den är förhållandevis uppskattad.

Jag tycker rochefort är bra i alla varianter. Samt även bernadus.
Men, har druckit westvleteren 12 några gånger (oblindat) och tycker nog de har varit bättre varje gång. Även delat med icke öltokar som också föredragit wv. Klart mer komplex och mjukt tilltalande.
Kan såklart vara färgat av pris och rykte. Men jag tycker nog wv alltid varit outstanding.
 

Bastardo

Medlem
Tråkigt att höra att den inte faller på läppen. Det var i och för sig länge sen jag var inne på starka belgare men jag vill minnas både Rochefort 10 och abt 12 som riktigt bra. Jag lyckades åtminstone sporra mig själv till att beställa ett 24-pack abt 12 att följa över några år. Nu blir jag lite sugen på rochefort också men hur mycket belgiskt i klosterstil orkar man med egentligen..

Hur som så har jag ändå visst fog för det jag skrev. Så vitt jag förstått det så bryggde St Bernardus St Sixtus öl på entreprenad under en längre tid och de använder Sixtus husjäst fortfarande. Eftersom öl av den här typen bygger så mycket på esterprofil borde det väl vara av viss (läs stor) betydelse. Westvleteren 12 verkar också ha utgångspunkt i samma grundrecept (https://belgium.beertourism.com/belgian-beers/st-bernardus-abt-12). Vad gäller huruvida jämförelser dem emellan faktiskt görs så räcker det med en snabb googling för att finna exempel och det goda aggregerade omdömet på ratebeer tyder på att den är förhållandevis uppskattad.
Jag skrev kanske lite oklart. Vad jag menar är att man borde hellre jämföra Rocfefort 10 med
St Bernardus Abt 12 och enligt min smak är Rochefort 10 mycket godare öl.
P.S. Det finns ganska många andra bra ölsajter. Personligen tittar jag inte så mycket vad just ratebeer skriver men jag brukar jämföra alla som jag hittar för att bilda en uppfattning. Bland de även en finsk sajt om öl. Men alla har vi olika smak, och märkligt nog finns det även öl som har fått högre poäng än just Westvleteren 12! Synd bara att den är så dyr, om man inte vill åka själv till klostret för att köpa ölet där. Och ändå är det bara en visst mängd flaskor man får köpa.
De kunde sälja flera gånger mer öl, men nöjer sig med att bara tillverka så pass mycket för att det ska räcka för driften av klostret.
 

Johan L

Medlem
St Bernardus Abt 12 och Westys 12 är rätt lika i smak och det finns som påpekat en gemensam historia mellan bryggerierna. Notera att åldern har stor påverkan på dessa och eventuella jämförelser dem emellan bör göras på flaskor av ungefär samma ålder. Rochefort 10 är också mycket bra, men en aning annorlunda då den (liksom 6 och 8 från samma bryggeri) är kryddad med koriander. Skillnaden är tydligare om man jämför yngre flaskor. Öl av den här typen tjänar dock väldigt mycket på några års vila innan konsumtion.

Har några magnumflaskor av St Bernardus Abt 12 som ligger och vilar, kanske dags att knäppa någon snart.

Det här hade ju dock inte så mycket med trådens ämne att göra. För att knyta an till både det och ölen ovan så tycker jag att ovan nämnda öl samt den ljusa syskonstilen tripel verkligen gör sig bäst i de vida pokalliknande glas som de här bryggerierna brukar ha. Den stora ytan gör att man kan hälla upp ölen ganska hårt utan att få en total skumkaskad och ölens smak kan få utvecklas på rätt sätt.
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker att Spiegelau tillverkar helt ok ölglas i flera olika skepnader. Men som många här har förespråkat verkar TEKU-glas oerhört intressanta. Och i ärlighetens namn, tror jag inte att gemene man behöver så hemskt många olika ölglas för att klara livhanken eller utan att bli mobbad i systemkö på en fredagftermiddag. ;) Tänk vilket ramaskri, om det var ett måste att varje öl eller vin ska inmundigas i sitt eget specialglas, för att komma till sitt rätta jag. :) Tja, då skulle vi inte ha plats i köket just mer än bara hiskeligt många öl- och vinglas. Men huvudsaken är väl den att glastillverkaren blir glad, eller hur? Och kanske köpmännen också.
 
Last edited:
Toppen