Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Öppen omröstning: Vilken typ av (certifierad) vinutbildning har finewines.ses medlemmar?

Vilken/vilka utbildningar har du avklarat inom ämnet vin?


  • Total voters
    53

merlotsmile

Medlem
Den som har klickat i wset level 4 får väldigt gärna messa mig . Jag har precis avslutat första året så det vore kul med lite erfarenhetsutbyte!!!:)

Ser att vi inte har någon trebetygare här. Är det någon som försökt sig på provet? Det går ju ett nu i november och jag funderar på att gå upp och testa. Någon mer som går i samma tankebanor? Kanske kan vi bilda en virtuell studiegrupp :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Den som har klickat i wset level 4 får väldigt gärna messa mig . Jag har precis avslutat första året så det vore kul med lite erfarenhetsutbyte!!!:)

Ser att vi inte har någon trebetygare här. Är det någon som försökt sig på provet? Det går ju ett nu i november och jag funderar på att gå upp och testa. Någon mer som går i samma tankebanor? Kanske kan vi bilda en virtuell studiegrupp :)
Jag kommer att testa teoriprovet i höst med målsättningen att prova praktiken i början på nästa år om teorin går vägen. Hög tid att börja läsa dock. Har en hel del kvar innan jag har det som krävs för teorin, praktiken är åtminstone enklare att öva för (jag övar ganska bra för tillfället), men att klara den kräver en hel del trots allt. :)

Jag tror dock att @vintomas har klarat både teorin och praktiken för trebetyg, men möjligtvis är det "examensarbetet" han har kvar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ha ha, du är ironisk, själv saknar jag på riktigt en kryssruta för obildad nybörjare.
-Rejtar jag däremot istället mitt intresse för vin så får jag nog ge det 97/100 FWP.
Nej, absolut inte ironisk.
Det finns så mckt geografi och druvsorter jag aldrig ens smakat, begriper inte ett dyft av Bourgogne och har bara skakat hand med ett fåtal vinodlare i den högre skolan. Jag har dock suttit med i flera provningar där övrigt folk inte alls var nybörjare...
Sådana upplevelser öppnar för möjligheten att acceptera begreppet ödmjukhet.
 

merlotsmile

Medlem
Jag kommer att testa teoriprovet i höst med målsättningen att prova praktiken i början på nästa år om teorin går vägen. Hög tid att börja läsa dock. Har en hel del kvar innan jag har det som krävs för teorin, praktiken är åtminstone enklare att öva för (jag övar ganska bra för tillfället), men att klara den kräver en hel del trots allt. :)

Jag tror dock att @vintomas har klarat både teorin och praktiken för trebetyg, men möjligtvis är det "examensarbetet" han har kvar.
Det är fem månader kvar ganska exakt. Jag tror tvärtom att teorin är lättare att både plugga till och passera än praktiken. Teorin kan man nog hamra in på den tiden om man ger det tillräckligt mycket tid och har lätt för att lära in nya fakta. Praktiken däremot har jag förstått är riktigt svår och kräver mycket erfarenhet. Där får jag nog ha ett antal ytterligare år på nacken känns det som. Men det vore ju roligt om man skulle få möjligheten att gå upp och testa i februari
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är fem månader kvar ganska exakt. Teorin kan man nog hamra in på den tiden om man ger det tillräckligt mycket tid och har lätt för att lära in nya fakta. Praktiken däremot har jag förstått är riktigt svår och kräver mycket erfarenhet. Där får jag nog ha ett antal ytterligare år på nacken känns det som. Men det vore ju roligt om man skulle få möjligheten att gå upp och testa i februari
Låt oss kämpa och stötta varann. Teoretiskt så ligger du nog några steg före mig, jag behöver komma igång. Praktiken är svår, såklart, men rimlig. Det är ju framförallt de klassiska vinerna man vanligtvis kan räkna med kommer, men man kommer ju inte långt på gissningar direkt. Jag ser det som en trevlig utmaning. :)
 
3 betyg, förr och nu.

Själv tog jag 3 betyg 1988, och inser att sen dess mycket har hänt. Enklast uttryckt i två ord: Nya världen.
Diagnostiserade man då Riesling visste man att det var Tyskland eller Alsace. Idag tillkommer alternativ som Australien, Nya Zeeland osv, vilket gör praktiska provet inte bara svårare utan även nyckfullare. Du är än mer utlämnad åt turen. Och åt provmakarnas godtycke.

När jag provar blint på Systemet handlar det inte om att "gissa rätt" utan om att beskriva vinet.
Ibland stämmer det med facit: då är vinet typiskt. Annars inte (vilket ju också ger info - om hur vinet egentligen smakar...).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
3 betyg, förr och nu.

Själv tog jag 3 betyg 1988, och inser att sen dess mycket har hänt. Enklast uttryckt i två ord: Nya världen.
Diagnostiserade man då Riesling visste man att det var Tyskland eller Alsace. Idag tillkommer alternativ som Australien, Nya Zeeland osv, vilket gör praktiska provet inte bara svårare utan även nyckfullare. Du är än mer utlämnad åt turen. Och åt provmakarnas godtycke.

När jag provar blint på Systemet handlar det inte om att "gissa rätt" utan om att beskriva vinet.
Ibland stämmer det med facit: då är vinet typiskt. Annars inte (vilket ju också ger info - om hur vinet egentligen smakar...).
Har också förstått att det var avsevärt enklare att klara trebetyg förr jämfört med nu. Tycker dock att det har varit tämligen mycket klassiska viner de senaste gångerna, vilket innebär att om man håller sig till att gissa klassiskt de gånger man inte "vet" så kommer man ganska långt. Det brukar dessutom dyka upp mycket vin som Munskänkarna förespråkar på ett eller annat vis. Men svårt är det oavsett, men långt ifrån hopplöst eller omöjligt om man provar mycket vin.
 
Min underförstådda kritik var att det med dagens många "slamkrypare" blir än viktigare att proven ratificeras - dvs kontrolltestas av sakkunniga, t ex tidigare 3-betygare.
Så tror jag inte sker. Med den status proven tydligen har borde Slumpen (fru Fortuna & herr Hasard) så långt möjligt hållas utanför.
En helt annan sak är när vi privat hoppar blindbock - då är det LEK...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Min underförstådda kritik var att det med dagens många "slamkrypare" blir än viktigare att proven ratificeras - dvs kontrolltestas av sakkunniga, t ex tidigare 3-betygare.
Så tror jag inte sker. Med den status proven tydligen har borde Slumpen (fru Fortuna & herr Hasard) så långt möjligt hållas utanför.
En helt annan sak är när vi privat hoppar blindbock - då är det LEK...
Det är sant, kan också tänka mig att de relativt få 3-betygare som finns inte gärna ser att för många klarar tentan, då "värdet" och statusen minskar i takt med ökat antal som klarat den. Men den dagen det blir "för många i klubben" så dyker nog 4-betyg upp som ett brev på posten. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag får passa på att uppdatera mig från "Självlärd" till "WSET Level 3" nu! Fick resultaten i veckan, med Pass with distinction i svart på vitt! Nu blir det champagne! :D

Det måste ju inte ändras bland rösterna i trådens omröstning dock. Ge det ett år eller så, då kan vi ju ha en ny omröstning!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag får passa på att uppdatera mig från "Självlärd" till "WSET Level 3" nu! Fick resultaten i veckan, med Pass with distinction i svart på vitt! Nu blir det champagne! :D

Det måste ju inte ändras bland rösterna i trådens omröstning dock. Ge det ett år eller så, då kan vi ju ha en ny omröstning!
Ett stort grattis!
 

merlotsmile

Medlem
Jag får passa på att uppdatera mig från "Självlärd" till "WSET Level 3" nu! Fick resultaten i veckan, med Pass with distinction i svart på vitt! Nu blir det champagne! :D

Det måste ju inte ändras bland rösterna i trådens omröstning dock. Ge det ett år eller så, då kan vi ju ha en ny omröstning!
Vad roligt!! Stort grattis :)
 
Toppen