Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Oktoberfest

anders

Medlem
Tänkte att som finewines korre på plats så är det min förbannade plikt och skyldighet att lämna en rapport. Kan vara användbart för den som planerar att resa hit i framtiden.

Oktoberfest är ett något felaktigt namn då det mesta av de två veckor som festen pågår ligger i slutet av september.
Festområdet ligger inte i absoluta centrum utan på en stor öppen yta ett par stenkast från Marienplatz. Att ta sig till festområdet görs bäst med tunnelbana. Man kan som turisterna gör åka till den hållplats som heter som området, Theresienwiese, vilken belastas med 20000 pers per timme eller också åker man världsvant till stationen Goetheplatz och slipper merparten av trängseln. Man får gå något hundratal meter men det är det värt.

Väl på plats inser man att det är stort. Mycket stort. Själva området är 420000 m2. Ett par berg-och-dal-banor, ett rejält pariserhjul och en hel del andra karuseller erbjuder goda möjligheter till åksjuka. Nu är man ju dock här för att bli illamående på öl så därför uppsöker man ett lämpligt tält. Här bör påpekas att tält kanske ger fel slutsats om storleken på ölställena. En referens kan vara att jag uppskattar att ett tält är ungefär som ett överbyggt Stureplan och det finns ett tiotal av de här tälten, ca 6000 pers ryms i varje tält. Till det kommer uteserveringarna kring tälten med ytterligare några tusen platser. På helgerna är det rejält svårt att få plats, det krävs närmast uteslutande reservation och biljett för att komma in i tälten. Jag blåste ner en onsdagskväll och hade inga problem att ta mig in. Det är ett rejält ös i tältet men det är ingen umpa-bumpa-orkester utan ett band som lirar kända rocklåtar, engelska såväl som tyska (jag antar att de tyska rocklåtarna var kända, jag kände inte igen en enda men tyskarna skrålade med för fulla halsar).
Hamnar snabbt i lag med ett gäng tyska byggnadsarbetare, närmare bestämt takstolsresare. Efter ca 1,5 timmar har jag druckit dessa gentlemän under bordet. Jag tror att mina vapendragare från vinfernot inte har några svårigheter att tro mig på mitt ord. ;D

En svensk alkoholinspektör hade fått fullständigt frispel om han kollat läget i ett tält. Inte så mycket över det faktum att ingen var asberusad (dvs problem med kontaktlinsen ;D) som man alltid ser när man är ute i Svedala utan bl a över det faktum att ett flertal i personalen hade tagit på sig att "kvalitetssäkra" det serverade ölet. En udda grej var att man egentligen var tvungen att ha ett bord för att få öl. Första ölen fick jag dock utan prut av damen vid pumpen. Andra ölen var kinkigare. Då ville den damen att jag skulle ha ett bord. Jag lommade efter henne som en svans och vid första bordet som vinkade in henne ställde jag mig och köpte en Maß. Sedan stolpade jag tillbaka till min ståplats. Ja, ja, regler är till för att kringgås.

Sedan bar det iväg för efterfest men det är en annan historia.

En mycket positiv detalj med Oktoberfest är att kvinnorna sätter på sig sina klassiska dirndl-kläder, klänningar och blusar som mycket trevligt "lyfter fram" och "exponerar" de kvinnliga "behagen". Jag längtar redan till nästa Oktoberfest...
 

Elvis

Medlem
SV: Oktoberfest

anders skrev:
Efter ca 1,5 timmar har jag druckit dessa gentlemän under bordet. Jag tror att mina vapendragare från vinfernot inte har några svårigheter att tro mig på mitt ord. ;D

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att bedöma vilket tillstånd ni andra var i, men jag tror dig! ;)
 

Keen

slan
SV: Oktoberfest

Elvis skrev:
Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att bedöma vilket tillstånd ni andra var i, men jag tror dig! ;)


Anders kunde lika gärna druckit vatten för hur full han verkade, så jag tror han ;D

Bra beskrivning, får ta och åka dit nån gång igen senare. Var där för 11 år sen, direkt efter gymnasiet :)
 

CH

Medlem
SV: Oktoberfest

Kul skrivet, kan bara hålla med om fyllan och tydligen så är det inte bara "kontaktlinsen" som är snabbtänkt när det handlar om att komma över alkohol.
 
Toppen