SV: "Old reliable" champagne som ni har återkommande när ni vill vara säkra...
anders skrev:
Word!
Ett av mina stamhak här i M har bytt från från DP 2000 som glasskumpa till Cristal 2000. Mycket god, i synnerhet efter en stunds luftning. Och helt klart ett fylligare vin än DP 2000.
Jag har också druckit Cristal 2000 vid två tillfällen och den är riktigt god, men inte i Krug-klass i mitt tycke, och med lite kort eftersmak.
anders skrev:
Sedan måste man komma ihåg att Julles betyg är långt ifrån den allenarådande sanningen. Även om jag är överens med honom om betyget på DP 2000 så delar jag inte alls hans uppfattning vad gäller Mög & Skändan NV som jag tycker får ett alldeles för högt betyg av honom.
Nej, jag är inte heller alltid helt överens med honom. Han gav Gosset Celebris högre poäng än Salon 1997, och jag skulle göra tvärtom. Vad gäller Krug vs. DP så skulle jag dock enligt mina smaklökar säga att han snarast underdriver skillnaden. Jämför DP 1999 med Krug 1995, från två ungefär likvärdiga årgångar (OK, 1995 kanske är lite starkare). Juhlin gav DP 1999 93 poäng och 95 potential, och Krug 1995 94 poäng och 96 potential. En poängs skillnad i båda kategorierna. DP 1999 var visserligen god och välgjord och saknade oangenäma bismaker (det var m.a.o. inget skitvin, men det visste vi ju redan), men riktigt väsensskild ifrån champagner som man kan få för 500-600 kr upplevde jag den inte. Krug 1995 däremot, enormt aromrik och komplex även i sin ungdom och även med viss längd, helt annorlunda från något under 1000-lappen. Ett renodlat mästerverk till vin (kanske inte i klass med 88:an, men ändå, relativt den mesta champagne och i synnerhet relativt DP 1999) som man kunde förundras över. Och detta till en ynka poängs skillnad enligt Juhlin. Men visst, det är ju min smak.
Annars kan jag inte riktigt hålla med dig om Moët & Chandon NV. Den har fått 73 poäng och 82 potential, vilket inte tycks mig skyhögt. Ja, den är bra mycket kassare än exempelvis Bollinger Special Cuvée, som också får betydligt högre 83/90. Men, vad jag har förstått så är det sällan ett vin får under 50 poäng, så 50-100 täcker i stort sett hela kvalitetsskalan. Denna inkluderar inte enbart champagne. Så, som sagt, även om jag aldrig köper M&C NV så vill jag ändå hävda att det finns bra mycket vidrigare bubbel att tillgå (Asti, cava och cremant under 100 kr etc.). Att Moët får högre poäng än dessa känns rättvist och rimligt. Nåväl, kanske är 82 potential lite väl högt, men 73 poäng tycker jag nog inte är det, vid balanserad avvägning. Ändå så är det nog den tredje sämsta äkta champagnen jag provat (näst sämst är Jeanmaire och allra sämst kom jag inte ihåg vad den hette).