Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Olika batcher

Karl

Medlem
Hej allihop. En sak jag ofta funderat över är hur homogen en årgång utav ett visst vin är.
Blandas alla faten innan buteljering? Annars kan ju vissa delar av skörden variera och ge upphov till större eller mindre variationer för olika fat. Som exempel så kan jag ta upp Burlottos Monvigliero 2009. (Årgången var svår och för att få fram en bra barolo var många producenter tvungna att selektera hårt. “At the end of August, there was a marked distinction in the vineyards, with half the plants having already well-ripened grapes and half totally unripe fruit. Even within the same rows, plant performance varied dramatically.", Giacomo Conterno ) Många recensioner av vinet har varit väldigt bra (också på cellartracker). Medans svenska bloggare totalsågat vinet(förmodligen inköpt från Atomwine). Alternativt, kan det vara så att producenten väljer ut det bästa eller producerar ett bättre vin, mer selekterat druvmaterial, för att visa upp för recenscenterna? Ett annat exempel är Pegau 2010 som alla hyllat till skyarna, medan jag tyckte det för visso var bra men med tanke på många andra C9DP:er från 2010 så var det en klar besvikelse. (Jag har nästan alla andra årgångar sedan tidigare så jag är van med producenten) Doften var relativt svag och koncentration och längd inte den bästa.
Är det någon som har något smart att säga? Tack på förhand! Mvh Karl
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Olika batcher

Karl skrev:
Hej allihop. En sak jag ofta funderat över är hur homogen en årgång utav ett visst vin är.
Blandas alla faten innan buteljering? Annars kan ju vissa delar av skörden variera och ge upphov till större eller mindre variationer för olika fat. Som exempel så kan jag ta upp Burlottos Monvigliero 2009. (Årgången var svår och för att få fram en bra barolo var många producenter tvungna att selektera hårt. “At the end of August, there was a marked distinction in the vineyards, with half the plants having already well-ripened grapes and half totally unripe fruit. Even within the same rows, plant performance varied dramatically.", Giacomo Conterno ) Många recensioner av vinet har varit väldigt bra (också på cellartracker). Medans svenska bloggare totalsågat vinet(förmodligen inköpt från Atomwine). Alternativt, kan det vara så att producenten väljer ut det bästa eller producerar ett bättre vin, mer selekterat druvmaterial, för att visa upp för recenscenterna? Ett annat exempel är Pegau 2010 som alla hyllat till skyarna, medan jag tyckte det för visso var bra men med tanke på många andra C9DP:er från 2010 så var det en klar besvikelse. (Jag har nästan alla andra årgångar sedan tidigare så jag är van med producenten) Doften var relativt svag och koncentration och längd inte den bästa.

Generellt "homogeniseras" fatlagrade viner i stora ståltankar före buteljering. Inte sällan använder man tankar på t.ex. 10000 liter, så det blir i alla fall ett 40-tal barriquer som i det fallet blandas om man låter bli att blanda ytterligare mellan tankarna. Jag vet att man inte gjorde så förr i tiden i t.ex. Bordeaux, så fram till ca 1960-talet (lite osäker på tiden) förekom det tydlig flaskvariation hos en del av de allra bästa Bordeaux-producenterna. Sedan ett tag har nog i princip alla stora och bra producenter sådana där ståltankar för jäsningen, eftersom de också möjliggör temperaturkontroll. Vad som däremot sker hos småproducenter som bara gör enstska fat från en vingård kan man nog inte vara säker på.

Däremot finns det påståenden om just den typ av selektering som du nämner, och av två sorter. Dels att man väljer ut en "cuvée americaine" när vinskribenter ska prova vinet, kanske framför allt om det gäller en primeur-provning där det ändå inte är det färdiga vinet som provas. Å andra sidan skulle de främsta recensenterna snabbt bojkotta att skriva om en producent om de på allvar misstänkte detta. Det finns också påståenden om att viner med samma etikett faktiskt har olika innehåll, d.v.s. att man gjort olika bra cuvéer till olika marknad (bereoende på konkurrens, prisläge eller något annat) under samma beteckning. Jag vill minnas att det fördes sådana diskussioner för några år sedan om Alain Brumonts viner (ej de bästa, utan mellannivån), där de som var köpta i Tyskland var rätt olika de som var köpta i Sverige.

En annan faktor som kan bidra till flaskvariation är dålig hygien i vineriet, kommer det in främmande partiklar brukar det alltid följa med mikroorganismer (såsom ättiksyrabakterier) som man inte vill ha i sitt vin. Även transportkedjan kan ställa till det, om man transporterar viner under högsommaren och de utsätts för höga temperaturer. Parker har f.ö. i forna tider grälat med producenter i Bourgogne där de viner som såldes i USA var mycket sämre än de han provade på plats, och jag har för mig att långtida containertransport under högsommaren i åtminstone något fall var skuld. I båda dessa avseenden - hygien och transport - är lågsvavlade viner ("naturviner") mer känsliga.

Och för de som tror på tomtar och troll, så finns det ju biodynamiker som anser att den astrologiska kalendern påverkar hur vinerna framstår. Har man börjar med att väga in himlakropparnas position får man kanske också fundera på om man är i närheten av något currykryss, om man har någon kraftledning i närheten o.s.v. Jag är som synes lite skeptisk till sådant, men däremot kan nog yttertemperatur, luftfuktighet, pollenförekomst o.s.v. påverka i vilken dagsform ens näsa befinner sig, och det kan påverka ens intryck av ett vin.
 
Trådskapare
K

Karl

Medlem
SV: Olika batcher

Tack Vintomas! Ja, man vet ju aldrig säkert med vin men det är bara det att när, särskilt erfarna, provare har radikalt skilda åsikter så börjar man fundera. Det är dessutom tråkigt att sitta på viner man köpt in och lagt i källaren som inte visar sig hålla måttet. Det är ju alltid en svår avvägning om man ska köpa in en flaska och prova själv för att hoppas att det finns fler att köpa om vinet var bra, eller om man ska köpa in många direkt. Mvh
Karl
 
Toppen