Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Olika Klimat och årgångsvariation

Trydebull

Medlem
Okey. Så, finns det viner från Bordeaux för några hundringar, som är lika bra som de för 2500 flarran?

Det är en smaksak och dessutom en fråga om lagring i många fall. Men det finns många bra viner för några hundringar, åtminstone i bra årgångar. Man får testa sig fram, googla osv.

Jag tycker att @Pontus svarar bra!
Och svaret kommer alltid att vara subjektivt. Personligen, @Sigdarve, skulle jag också kunna svara: Nej.
 

Sigdarve

Medlem
Känner mig jättetjatig. Men vad jag är ute efter lite, är om klimatet i Kalifornien är mer gynnsamt för att odla vin jämfört med Frankrike? När det gäller Champagne, så verkar ju årgångar spela stor roll. Inbillar mig att vädret inte varierar så mycket år från år i Kalifornien, som i Frankrike. Hörde en gång en meteorolog, som sa att det är nästan samma väder varje dag i Kalifornien. Vet inte om det är skillnad i vindistrikten.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Finns det något område i världen, där cabernet sauvignon och chardonnay trivs bäst? Eller rättare sagt, vilket land har det gynnsammaste klimatet för att odla dessa druvor? Är det lättare att lyckas i USA jämfört med Frankrike t.ex?

Känner mig jättetjatig. Men vad jag är ute efter lite, är om klimatet i Kalifornien är mer gynnsamt för att odla vin jämfört med Frankrike? När det gäller Champagne, så verkar ju årgångar spela stor roll. Inbillar mig att klimatet inte varierar så mycket år från år i Kalifornien.

CS odlas bäst i medel till varma odlingszoner och Chardonnay i medel till kalla odlingszoner. Jfr Frankrike där CS odlas med fördel i södra Frankrike ex i Bdx medan Chardonnay odlas betydligt längre norrut i ex Bourgogne och Champagne. I Kalifornien är det eg samma sak fast ytan är betydligt mindre. I kustnära områden och högt upp där det är kallt odlas mkt Chardonnay och längre in i landet och i dalarna odlas mkt CS. Detta gäller till stor del alla druvor ex PN och Riesling (kalla), Grenache och Mourvédre (varma). Väderleken under odlingsperioden spelar lika mycket roll i alla delar av världen där det odlas vin dvs vi får olika förutsättningar varje år = årgångsvariation. Ok jag vet - kraftigt förenklat!
 

Trydebull

Medlem
Känner mig jättetjatig. Men vad jag är ute efter lite, är om klimatet i Kalifornien är mer gynnsamt för att odla vin jämfört med Frankrike? När det gäller Champagne, så verkar ju årgångar spela stor roll. Inbillar mig att klimatet inte varierar så mycket år från år i Kalifornien. Hörde en gång en meteorolog, som sa att det är nästan samma väder varje dag i Kalifornien.

Du behöver inte alls känna dig tjatig. Men räkna med att alla som svarar hittar lite olika vinklingar på sina svar - och att det inte finns något som är "rätt". Eller "fel", för den delen, när det gäller de subjektiva, smakmässiga delarna. Sen finns det ju rena faktadelar i frågorna (här ovan t ex kring klimatfrågor över tid) som ju är ganska enkla att svara på - och/eller hitta faktauppgifter kring.

Nu är mina kunskaper inom både meteorologi och hydrologi begränsade, men, till att börja med, Kalifornien är ett gigantiskt område (i princip lika stort som hela Sverige) och det finns ett stort antal olika mikroklimat - beroende på var och vad du jämför med. Jämnheten kan nog stämma bra med de mest sydliga delen av Kalifornien, men det är inte där de flesta vingårdarna finns.

Klimatförändringar kan ju också komma att spela roll på sikt. Många menar ju t ex att om X-antal-år kommer södra England att ha uppnått nära nog identiskt klimat med Champagne och att det därför vore en ypperlig investering att 2019 plantera 25 ha Chardonnay någonstans i sydöstra England (Morän och övriga förutsättningar räknas dessutom också som någorlunda likvärdiga) för att ha dem i 30-50-årsåldern när klimatförändringarna har gett full effekt (Huga!!!)

Årgångar spelar roll. Alltid. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man (du) tycker att ett vin är bättre eller sämre - men du kommer absolut att märka stor skillnad - ju tydligare väder- och nederbördsskillnad (t ex) desto större skillnad mellan vinerna i glaset. För vissa typer av viner märks säkerligen årgångsskillnaderna mer än för andra. Lagring kan också påverka, och i vissa fall förstärka - och i andra fall jämna ut de skillnaderna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ursäkta mina nybörjarfrågor. Får funderingar hela tiden.
Har du kollat om det finns en Munskänksförening i närheten av där du bor? Kanske kunde det vara en idé att du går någon grundläggande kurs där? Kurserna och kursmaterialet brukar vara rätt bra och systematiskt uppbyggda, och ger en lämplig introduktion och viss bredd i vinkunskaper. Har man ett specialintresse för en viss vintyp eller tycker om "fine wine" kanske man efter ett tag "växer ur" åtminstone de mindre Munskänkssektionerna. Men, som sagt, de brukar vara en bra introduktion.
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Okey. Så, finns det viner från Bordeaux för några hundringar, som är lika bra som de för 2500 flarran? /QUOTE]

Mölstad skriver
"Att jämföra ett vin för 60 kr med ett för 100 är enkelt. För dessa 40 kr får faktiskt producenten fem gånger mer betalt för innehållet i flaskan. Och det säger sig självt att det ger bättre kvalitet. Men sedan blir det knepigare. Upp till 200 kr köper jag idén om att mer betalt per flaska kan skapa större möjligheter till ett bättre vin. Men jag vill påstå att över 300 kronor går det inte att göra bättre vin – hur mycket producenten än anstränger sig med hantverk i vingård och vinkällare. Därefter handlar det alltså om varumärke, status, storytelling, en lång lyxig historia och allt annat som inte har att göra med hur vinet är gjort"
https://www.svd.se/hur-mycket-ar-det-vart-att-betala-for-ett-vin
 
Last edited:
Toppen