Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om ni fick inskränka erat vindrickande...

SV: Om ni fick inskränka erat vindrickande...

Inte helt on-topic, men med tanke på alla closet-Burghounds som tycks dölja sig bland oss himla Champagneintresserade så passar jag på att tipsa om senaste "La Revue du Vin de France", som har en trevlig genomgång av 2009 års Bourgogner. Intressant även utan franskakunskaper, men bra mycket roligare med... ;)

Vilket som är årsklassens ljus? Sannolikt Domaine Leroy Chambertin (20/20) som summeras med "un vin pour nos petits enfants". Pris? €1500 fl eller mer.

7db9eef3re2011.jpg
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Om ni fick inskränka erat vindrickande...

I vilken fransk AOC ska man placera hof?

Jävligt klurig fråga det där måste jag säga, jag måste rippa lite från den internationellt kände supersommelieren och säga:
Champagne
Vosne-Romanée
Puligny-Montrachet
Pomerol
och sen, kanske något överraskande: Margaux. Det tilltalar min kvinnliga sida.
 
SV: Om ni fick inskränka erat vindrickande...

Contraste skrev:
Montlouis
Saint-Julien
Chassagne-Montrachet
Beaujolais
Champagne
Du glömde Colchagua, Maipo och Cachapoal. Helst Carmenere. Fast dom kanske ligger i den dvision för sig ;)
 

Contraste

Medlem
SV: Om ni fick inskränka erat vindrickande...

trodde det enbart var Franska AOC, hade det varit världsomspännande skulle nämnda områden såklart inkluderats..
 
SV: Om ni fick inskränka erat vindrickande...

5 distrikt i världen, motsvarighet till Franska AOC, dvs sådana som AOC- Frankrike DOCG. Italien , QmP-Tyskland och DO-Spanien etc Det blir svårt då jag måste ta bort ett av de franska (vet att jag är väldigt traditionell). Det får bli

Barolo
Pauillac
Champagne
Gevrey-Chambertin
Chassagne-Montrachet
Saint-Émilion får väl gå bort då :'(
 
Toppen