Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Optimal lagringstid för olika champagner

indiana

Medlem
Jag är novis när det gäller lagringstider för diverse champagner.
För tillfället är ja intresserad av att veta de optimala lagringstiderna för följande champagner:

Perrier-Jouët Belle Epoque Rosé 2002
Krug Rosé
Dom Perignon 1999
Bollinger La Grande Année 1999
Gosset Célebris 1995
La Grande Dame 1998

Någon som kan och har erfarenhet?
 

Elvis

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

indiana skrev:
Jag är novis när det gäller lagringstider för diverse champagner.
För tillfället är ja intresserad av att veta de optimala lagringstiderna för följande champagner:

Perrier-Jouët Belle Epoque Rosé 2002
Krug Rosé
Dom Perignon 1999
Bollinger La Grande Année 1999
Gosset Célebris 1995
La Grande Dame 1998

Någon som kan och har erfarenhet?

Jag har druckit alla ovanstående utom Célebris 1995. Någon "optimal lagringstid" finns inte - det är fråga om tycke och smak. Här är mina åsikter:

Belle Epoque Rosé 2002: spara i minst 5 år. Som de flesta 2002:eek:r jag provat känns den väldigt ung fortfarande.
Krug Rose: En fantastisk champagne men jag har bara druckit den ung - den har väldigt skarp syra och jag litar på Krug88 och andra som säger att den blir fantastisk med några års lagring. Om jag skulle köpa en nu så skulle jag spara den i mer än fem år.
Dom Perignon 1999: Den var märklig senast jag drack den (augusti) och jag kommer att låta mina ligga länge innan jag korkar upp någon ny.
Bollinger GA 1999: Jättegod nu men blir säkert ännu bättre med lagring.
Grande Dame 1998: För mycket grapefrukt nu och behöver ett antal år i källaren, skulle jag tro. Lite märkligt med 1998:eek:rna, det finns många som är jättebra nu (t.ex. Comtes) men inte den här.
 
Trådskapare
I

indiana

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Tack så mycket =)
Jag öppnade en belle epoque nu vid nyår o jag var inte alls nöjd.
Va gla ja blir, nu kan ja glömma bort den i några år. Förhoppningsvis få en ny chans om några år..
 

Bubblaren

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Hur förvarar du dina buteljer? Det kan vara lite avgörande för hur länge du bör/kan vänta med att njuta av dem.


Som sagt, välkommen hit!
 
Trådskapare
I

indiana

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Tack så mycket =)

Jag har för tillfället en vinkyl som rymmer 33 flaskor (Hoover). 8 grader, vibrationsfritt va ja vet, mörkt, liggandes. Jag har märkt att gradantalet kan pendla mellan 7-10 grader beroende på om de e en varm dag mm. Men mestadels 8 grader. Problem?
 

hampus86

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Tycker 8 grader är i kallaste laget...har hört att mognadsprocessen kan stanna om det är för kallt. Vad säger expertpanelen? Själv ligger jag på en 11-12 grader.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

(Oj, ser att mitt inlägg jag gjorde igår inte fastnade *suckar över mitt mobila bredband*)

Man brukar säga tempen ska ligga på kring 10-13 grader.
Jag har ca 12 i min kyl och jag följer tempen på två ställen i kylen samt kan reglera med ett litet vred. Upplever att det som mest påverkar är antalet flaskor jag har i kylen, inte temperaturen där den står.

När du säger det är 8 grader samt att den inte tycks ha ngn möjlighet att reglera tempen blir jag fundersam om man kan kalla det vinkyl ???

Om du har ett reglage så bör du nog vrida till det så det blir ngt varmare i din kyl.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Hoover Vinkyl HWC2336DL (33 flaskor
Elektronisk vinkyl med speciella områden för vitt och rött vin. ???

Hanterar två temperaturer samtidigt tack vare sensorer och digital LED-dispaly. Trähyllor och kabinett i rostfritt stål, dörrar med rökfärgat glas. Hantag i metall. Invändig belysning. Elegant design att visa upp hemma. Kapacitet på 33 flaskor. Vinförvaring för både vita och röda viner, även mousserat vin. ???


Helt nytt för mig att röda och vita kräver olika lagrings temperatur!
 

Jos

Medlem
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

magnum skrev:
Hoover Vinkyl HWC2336DL (33 flaskor
Elektronisk vinkyl med speciella områden för vitt och rött vin. ???

Hanterar två temperaturer samtidigt tack vare sensorer och digital LED-dispaly. Trähyllor och kabinett i rostfritt stål, dörrar med rökfärgat glas. Hantag i metall. Invändig belysning. Elegant design att visa upp hemma. Kapacitet på 33 flaskor. Vinförvaring för både vita och röda viner, även mousserat vin. ???


Helt nytt för mig att röda och vita kräver olika lagrings temperatur!

En kyl som är gjord för att ha synlig i köket och kombinera drick/lagringsviner, - därav en kallare zon för vita så att man har viner i drickstemperatur. Ang. mousserande så är de flaskorna ofta större och borde väl därför betyda att facken är rymliga nog att även rymma lite större mousserande flaskor..?

8)
 

SUPRA

Bäst
SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Krug Rosé - min rekommendation är att vänta minst 5-10 år. Det är inget man spontanköper och konsumerar precis.

Drack en flaska för en tid sedan och blev väldigt besviken. På tok för vass för min smak.
 
Toppen