Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Orpalevertikal 1995-2008

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så blev det äntligen dags för en Orpalevertikal som började planeras förra året efter att @LeChat fått tag på en blandlåda. 95, 96, 98, 02, 04 och 08 dracks halvblint och så var det med två mörka kusar i form av Guy Charlemagne NV (inköpt 2009) och Heidsieck BdM 2004. Övriga deltagare var @LarsW, @Jesper, @Ekdahl och @v00alex.

Först värmdes det upp med en PP Chetillons 2012 för att komma i form. Citrusen börjar bli mer mandarin och äpplena mer gula samt att en lite brödig ton börjar märkas. Trevlig och letar man riktigt ordentligt kan man kanske hitta en antydan till mognad. Känns som den kommer blir riktigt bra men 3-5 år till är väl att rekommendera även om vinet går att avnjuta redan nu.
IMG_685111.jpg


Orpale 2004
Rejält rostad och med krut. Klart mest kraft men med bra balans. Klart ung. Gissade Heidsieck 04 med tanke på kraften tillsammans med den fina balansen som är typiskt för 04, med Orpale 08 som 2a gissning. Prickade årgången i alla fall...

Orpale 2002
Även här rostat men lite smörigare och mer åt pocorn. Högre syra och mycket citrus. Gissar 08 eller 02.

Orpale 1995
Grillad citron, honung och klart åldrad. Mogen smak och lägre syra. Jag och en annan hittade även en offton som störde. Annars var det mesta på plats. Gissade NV på grund av lägre syra och offtonen.

Orpale 2008
Surdeg men otroligt knuten och stängd. Inte särskilt kul och då gissar man självklart på den mest överskattade årgången i Champagne, 2002.

Orpale 1998
Mer surdeg men även sköna rostade toner. Klart ung. Gissade Orpale 04.

Heidsieck BdM 04
Gula äpplen och lite mognad. Låg syra men i övrigt balanserad. Typisk 95a...

Guy Charlemagne NV (inköpt 2009)
Bröd och röda äpplen, klassisk champagne med lång smak. Hade inte mycket kvar att gissa på så det blev 98.

Orpale 1996
Känner först lite källare som försvinner. Klart mogen men med skön syra. BdB och 96 när det är som bäst, tyvärr drack man upp 90 % för tidigt...:vägg:. Får trösta mig med att jag gissade rätt.

Vi röstade på topp 3 och vilka som var de mörka hästarna. Jag lyckades skramla ihop 1 rätt vilket var färre än veckan innan när jag drack helblint.:rolleyes: Lars imponerade med 6 rätt och prickade dessutom båda flaskorna som inte var Orpale. Regression to the means...

Min ranking:
  1. Heidsieck BdM 04
  2. Orpale 96
  3. Orpale 04
  4. Orpale 02
  5. Orpale 95
  6. Guy Charlemagne NV
  7. Orpale 1998
  8. Orpale 2008
Total ranking med 3 poäng till ettan:
  1. Orpale 95 - 12 p
  2. Orpale 96 - 8 p
  3. Guy Charlemagne NV - 7 p
  4. Heidsieck BdM 04 - 5 p
  5. Orpale 04 - 2 p
  6. Orpale 98 - 2p
Slutsats moget vin vinner bland nördar men 2004 är bäst!

Efter provningen blev det ett antal flaskor till. Bland annat en Ospecial Club från 2002 (levererar de någonsin en speciell upplevelse?) och ett brasiljanskt moget bubbel (upplevelse!) som jag gissade pinot blanc från Alsace på!
 

Daniel A

Administratör
Rolig provning! Också roligt att se lite hyllningar till 2004, en årgång jag alltid har tyckt om (betydligt mer än omkringliggande årgångar (vilket inkluderar 2002)).

Hur var Dauvissaten? :ängel:
 

Thirsty

Smygnykterist
Var inte med på provningen och bara druckit den en gång, då var den knuten, syra och gröna äpplen, vilket låter som beskrivningen ovan. För ung för min smak, kommer troligen bli bättre med ålder. Allt är individuellt tycke och smak. Avseende betyg så bör även beaktas om det är dricka "just nu" betyg eller om potential vägs in. En lurig djungel. :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Rolig provning! Också roligt att se lite hyllningar till 2004, en årgång jag alltid har tyckt om (betydligt mer än omkringliggande årgångar (vilket inkluderar 2002)).

Hur var Dauvissaten? :ängel:
Samma hör. Har alltid gillat 2004. Annars är det väl bara @magnum som jag uppfattat berömt 2004.

Daviså har jag aldrig förstått storheten med och inte nu heller... gissade först stram torr knuten riesling innan chablis. Finns så mycket roligare chablis i min bok. Lagringspotential finns i alla fall om man ska säga något snällt.
För det första är det skillnad på relativa och absoluta betyg, för det andra så är det inte förvånande att den yngsta årgången presterar sämst på en vertikal då de flesta uppskattar mognad före en "bra" ung årgång.

Har fått Orpale 2008 blint mot yngre viner och då presterade den väldigt bra.
 

buteljen

Medlem
Daviså har jag aldrig förstått storheten med och inte nu heller... gissade först stram torr knuten riesling innan chablis. Finns så mycket roligare chablis i min bok. Lagringspotential finns i alla fall om man ska säga något snällt.
Vilken lieu dit var det? Och vilken årgång?
(Drack 2017 Les Clos och Les Preuses parallellt i helgen och dom var helt magiska)
 

Sigdarve

Medlem
För det första är det skillnad på relativa och absoluta betyg, för det andra så är det inte förvånande att den yngsta årgången presterar sämst på en vertikal då de flesta uppskattar mognad före en "bra" ung årgång.

Har fått Orpale 2008 blint mot yngre viner och då presterade den väldigt bra.
Så vilket betyg skulle du ge den på Vivino?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vilken lieu dit var det? Och vilken årgång?
(Drack 2017 Les Clos och Les Preuses parallellt i helgen och dom var helt magiska)
Ingen aning, gissar Forest 2019 men bättre någon annan svarar. Smakade som en blandning av petit chablis, Mesnil och tysk GG riesling. Åtminstone efter allt bubbel.:ängel:
 
Toppen