Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Osteria Francescana Italien ***

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
På resans andra och efter den godaste pizzan detta århundradet i solen i Bardolino så var det dags för den av sällskapets matnörd nummer uno haussade restaurangen Osteria Francescana *** (2012). Med på top 5 på The Worlds Best Restaurants lista. När vi anlände längs de smala gränderna var det bara en dörr i väggen a la AG (om de nuförtiden inte har vakter, rep och nymålat trapphus). Dörren var dock låst och när vi plingade på klockan kom en hel pluton av personal och öppnade. Från vestibulen såg man ingenting av restaurangen som bestod av små rum med ett par bord i varje. Gillade skarpt inkognitokonceptet att de som kommer dit vet vad det ligger, andra gör sig icke besvär. Inredningen var sparsmakad med mycket tyger så det kändes inte stelt. Nog om det, till maten!

Köksmästare: Massimo Bottura (som även presenterade de flesta rätterna)


Vi tog den kreativa menyn för 180€


För att öppna upp tog vi även här en Ca del Bosco, fast vi slog på stort och tog prestigen Anna Maria Clementi 2004. I efterhand ångrade jag att vi inte tog Ferraris dito då jag aldrig smakat den och det senare skulle visa sig att det blev fler Anna Maria.

På samma sätt som champagne skönjas skillnaden mot "vanlig" spumante. Betydligt mer komplex åt moccahållet och lite rustikare/murrigare dofter än ung champagne.


Bonusrätten var en fulländad, fantastisk, formidabel och förtrollande rätt baserad på mandel, kaffe, bergamott och kapris. Balansen på smakerna var helt enastående, mandel och kaffe med bergamotten som blev "te"-lik. Dessutom var det olika konsistens, fryst och mjukt blandad så det kändes som de gamla "poppande" godisarna. Denna rätt var resans höjdpunkt ur kreativ synvinkel och jag hade den som 2:a totalt. Dock var inte alla lika övertygade men jag fick stöd av Orpale.

Sen var det pinsamt nog hår i brödet som serverades men han som fick det ville inte besvära, men om man betalar +250€ så kan man väl påpeka det och hoppas på kompensation. ;)

1-almond-granita.jpg



Första rätten var en dekonstrukturerad mussla i en sjögräsrulle och med buljong vid sidan av. Riktigt fin konsistens och buljongen var pricken över i:et som tog fram den rätta skaldjurskänslan. Men med tanke på bonusrätten kom den i bakvattnet.

2-razor-clams.jpg



Andra rätten krävde nytt vin och vi gick på sommelierens rekommendation (frågade inte pris :-\) och det blev en Timorasso Derthona Walter Massa 2009 (timorasso). För andra *** stjärniga i rad struntade sommelieren att smaka av vinet eller låta oss göra det! Vinet i sig var en besvikelse till en början och vi tänkte att det var kyparen som lekte sommelier, men vinet växte med tiden och fungerade bra till maten men inte mer. Maten var torsk med torkad tomat och nu kom Bottura ut för första gången och presenterade maten. Dock var det en besvikelse när fisken visade sig seg/hård och detta var ända rätten som jag inte åt upp på resan. 3 av 5 hade dock perfekt fisk.

3-cod.jpg



Tredje rätten var klassisk pasta kokt i bläckfiskbuljong och med Beluga rom. En perfekt rätt, silkeslen pasta med svag fisksmak och romen som sälta, mmm... vissa hade denna som favorit för mig var den fjärde bästa för kvällen.

4-guitar-string-pasta.jpg



Fjärde rätten var också fiskbaserad, denna gången havsabborre med harsås. Ur ett estetiskt och kreativt perspektiv var denna rätt den bästa. Tallriken representerade en strand och länken mellan hav (fisk) och land (hare). Smakmässigt var den inte mer än god, vilket inte räcker långt i dessa sammanhang.

Nytt vin Sauvignon Vulcaia fumé Inama 2009 (sauvignon) trevligt vin även om jag inte är någon sauvignonvän.

5-branzino.jpg



Femte rätten var också en dekonstrukturerad rätt. Ett "ostron" som visade sig vara en lammtatar med en syrlig äppelsås och mynta. Wow! Helt enastående en total njutning precis som en orgasm kort och intensiv och en tomhetskänsla efteråt... Detta var också det enda negativa, att det bara var för ett ögonblick. Tredje bästa "rätten" om man kan kalla en 1 sekunds munsbit för det.

6-normandy.jpg



Sjätte rätten var en svamp och permesanostblandning, mycket skogssmaker inget speciellt avtryck.

7-think-green.jpg



Sjunde rätten var ÄNTLIGEN en kötträtt som jag längtat efter hela resan dessutom får vi tillfälle att dricka rödvin! Sommelieren valde en Barbera della Stoppa 2005 (barbera), kommer inte ihåg mer än att det var gott dessutom börjar de tidigare flaskorna sätta sina spår. ::)

Köttet var en perfekt duva med lite någon balsamvinäger/sås, strålande dock blev det inget mer kött. :'(

8-casserole.jpg



Åttonde rätten var en annan experimentell dekonstruktion, en varm/efterrätt. Ja det låter helknäppt pasta med söt choklad men det fungerade! Ännu ett exempel på Botturas skaparglädje, inget man gör hemma i första taget. Smakmässigt ok men ur ett kreativt och idémässigt perspektiv i klass med fjärde rätten.

9-feather-and-plume-quadrotte.jpg



Nionde rätten var den första och bästa desserten på hela resan. Ja jag går så långt som att säga bästa rätten alla kategorier (i stark konkurrens med bergamotträtten) på hela resan. Då bör även tilläggas att desserter inte vanligtvis är min kopp av te. Körsbärsmousse och maräng, tror även det kan ha varit hallon men nu är vi på sista flaskan ett dessertvin som heter Verduzzo Marco Sara 2010. Sött kom jag ihåg att det var... ::) Även i denna rätt precis som bergamotträtten lekte Bottura med olika konsistenser, helt fantastisk. Åker jag hit igen ska jag ta den klassiska menyn men beställa denna som sidorder!

10-think-pink.jpg



Tionde rätten blev Osterias signum; Oops! Broken fruit pie. En "smashad" citronpaj, personligen tyckte jag den var högst ordinär smakmässigt men övriga lovordade den.

11-broken-fruit-pie.jpg



När notan kom in var vi en aningen oroliga över sommelierens val framförallt sedan vi börjat med ett prestigevin. Men han hade valt deras "standard" - viner så vi hade pengar över för att göra stan vilket vi också gjorde ordentligt på Café Concerto. 4 del Bosco till varav två Anna Maria 2003 så när jag frågade när de stängde var svaret till 05 om ni dricker, det är man inte riktigt van vid här hemma! Sen när ägaren fick reda på att vi var svenskar så fick vi 3 flaskor oöppnade Absolut limited flaskor med oss hem, ja detta är helt galet och sant. Vi gick nästan plus på den kvällen!!!

Ni kan även läsa om samma besök på Jespers blogg som jag även har att tacka för bilderna.
 

Gurto

Medlem
SV: Osteria Francescana Italien ***

Härlig recension och trevlig mat!

Både sympatiskt och lite tråkigt av sommeliern med vinerna - om han kände sig osäker över budget för vinerna kunde han ju frågat istället. Verkar ju som att du var sådär imponerad av vinerna så några euros till hade väl inte skadat för att eventuellt få något riktigt sjyst.
 

Magikern

Medlem
SV: Osteria Francescana Italien ***

Låter som spännande mat :)

De har en av världens bästa vinkällare på den restaurangen. Tror de har hela vinlistan online faktiskt.

Jag hade nog i förväg valt ut minst ett vin troligen både ett rött och ett vin, viner som är ganska allround och lätta att matcha till olika rätter.

Sommelierens val kan man ofta inte lite på, fick världens missmatch till vin på Apsleys i London i våras.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Osteria Francescana Italien ***

Magikern skrev:
Låter som spännande mat :)

De har en av världens bästa vinkällare på den restaurangen. Tror de har hela vinlistan online faktiskt.

Jag hade nog i förväg valt ut minst ett vin troligen både ett rött och ett vin, viner som är ganska allround och lätta att matcha till olika rätter.

Sommelierens val kan man ofta inte lite på, fick världens missmatch till vin på Apsleys i London i våras.

Sant, de har en gedigen vinlista. Den tjockaste jag har sett men det mesta krävde en lika fet plånbok. Det ända jag kom ihåg var Krug 96 magnum som är din för 20 k. Själv tycker jag det är roligt att testa okända lokala viner även om det kan bli fel. Det är sant att det inte var något vin som imponerade här men på däremot lyckades sommelierens val på da Vittorio. Så jag är gärna lite godtrogen och litar på sommelieren. Sen ska man ha i åtanke att alla är nationalromantiker i dessa länder så man ska nog passa sig för franska viner i Italien om inte annat för plånbokens skull!

Fast nästa restaurang vi ska till blir det nog att kolla innan då jag hittade Selosse Lieux Dits för 2500:-, det mesta andra var snordyrt som vanligt, säger inte var... :-X
 

Oscaro

Medlem
Väcker livi den här tråden, ska dit i början av augusti och undrar om någon har någon info om vinpriserna? Antar att det i linje med det mesta trestjärnigt är snordyrt? Någon som prövat vinpaketet?
 

Oscaro

Medlem
Uppdaterar själv, fick vinlistan av dem, helt ok priser på vissa flaskor men det mesta känns dyrt som förväntat. Halvflaska Sassicaia 16 för 150€ känns kul att pröva och Krug GC för 270€ får ändå ses som godkänt. Ferrari Riserva del Fondatore 2008 och Mascarello 16 ligger pyrt till.
https://osteriafrancescana.it/wine-list/
 

Silex

Medlem
Uppdaterar själv, fick vinlistan av dem, helt ok priser på vissa flaskor men det mesta känns dyrt som förväntat. Halvflaska Sassicaia 16 för 150€ känns kul att pröva och Krug GC för 270€ får ändå ses som godkänt. Ferrari Riserva del Fondatore 2008 och Mascarello 16 ligger pyrt till.
https://osteriafrancescana.it/wine-list/
Verkligen skum prissättning på vissa viner! Winston 2008 är svindyr för €850, och är dyrare än Krug 1988 (€590), och samma pris som Bollinger VVF 2006 :confused: Priset på Krug -88 är ju faktiskt ganska bra, marginellt mer än vad de går för på Bukowskis auktioner.
 

Oscaro

Medlem
Verkligen skum prissättning på vissa viner! Winston 2008 är svindyr för €850, och är dyrare än Krug 1988 (€590), och samma pris som Bollinger VVF 2006 :confused: Priset på Krug -88 är ju faktiskt ganska bra, marginellt mer än vad de går för på Bukowskis auktioner.
Ja väldigt märkliga påslag, Clos de goisses 99 för 1450€ är ju helt galet exempelvis… Lutar nog åt Krug alternativt Ferrari samt Sassicaia och någon bra Barolo.
 

Oscaro

Medlem
Noterade nu att de höjt priserna på många viner, Halvflaska Sassicaia 16 som för 1 månad sedan var 150€ är nu 250... Trist då jag var sugen på att pröva den men nu känns det mindre lockande. Får fundera vad det blir istället, börjar luta åt vinpaket...
 
Toppen