Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Oväntat lyckade smakkombinationer!

Öhman

Medlem
Försöker mig på en ny tematråd på förekommen anledning.

Gjorde mig nyss en upphottad version av gamla "patentsmörgåsen":
En skiva långjäst surdegsbröd. tunt lager dijonsenap, en driva smörfrästa champinjoner, stekt ägg. Allt toppat med tunna skivor falukorv.
Vad dricker man till detta? En skvätt av den vita 2004 Château Fieuzal från Pessac-Léognan fick duga.

KABOOOOM!!! En fullständig smakexplosion! Ur det unga, strama och ännu lite ektunga vinet lockades toner av rostade nötter, mandelmassa(minus sötman) och mogna gula frukter som svepte in svampen, senapen och allt det goda. En av de bästa kombinationerna på MYCKET länge!

Vad har ni andra att komma med?
 

SUPRA

Bäst
SV: Oväntat lyckade smakkombinationer!

Sake och choklad, testat i London. Oväntat bra, dock inget som fungerar i större mängder tror jag.
 
Trådskapare
Ö

Öhman

Medlem
SV: Oväntat lyckade smakkombinationer!

SUPRA skrev:
Sake och choklad, testat i London. Oväntat bra, dock inget som fungerar i större mängder tror jag.

Intressant. Vilken typ av choklad?
 

SUPRA

Bäst
SV: Oväntat lyckade smakkombinationer!

Jag är ingen chokladexpert. Men om jag minns rätt så var det sån "vanlig" sort med hög kakao bara, lite mer bitter (minre söt) än vanlig svensk mjölkchoklad.
Det finns säkert nån speciell sake som passar "bäst", kall var den men jag tyckte den inte skiljde sig så mycket från det jag är van vid.
 
Toppen