Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Oxidation i vit bourgogne.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag så provade vi av Jadots Chassagn-Montrachet som en av kollegorna tagit med sig. Han köpte en låda i höstas och har sett vinerna förändras från unga och rakbladsvassa till öxiderade och odrickbara på bara några få månader.

Hans fru, som också var i vinbranschen, har varit nere i Bourgogne i veckan och fick då höra från en vinmakare att vita Bourgogner, speciellt från 0-årgångarna, har varit utsatta för "premature oxidation". Så verkar också vara fallet.

Jag hade inte hört talas om detta tidigare och var tvungen att googla lite och hittade då denna: http://oxidised-burgs.wikispaces.com/General+Discussion

Har ni några erfarenheter av detta?

Tankar och åsikter?

//J
 

kayaker

Cyklist
SV: För tidig oxidation i vit bourgogne.

Jimmy Forsman skrev:
Jag hade inte hört talas om detta tidigare och var tvungen att googla lite och hittade då denna: http://oxidised-burgs.wikispaces.com/General+Discussion
Inga egna erfarenheter men innan de gått till botten med problemet så kommer jag inte att långlagra någon vit Bourgogne.
En del producenter/lägen verkar dock ha klarat sig klart bättre än andra så jag försöker kolla på sajten innan inköp.
 
SV: Oxidation i vit bourgogne.

vintomas skrev:
Det var diskuterat på forumet tidigare men jag hittar inte tråden. Har hört det också från en del sommeliers som undviker framförallt yngre årgångar. En del teorier, allt från att mindre artificiella tillsatser gör vinet mer känsligt till att idag är vinet mycket mer kliniskt hanterat och därför mer känsligt.
 

Silenos

Medlem
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Jimmy Forsman skrev:
Idag så provade vi av Jadots Chassagn-Montrachet som en av kollegorna tagit med sig. Han köpte en låda i höstas och har sett vinerna förändras från unga och rakbladsvassa till öxiderade och odrickbara på bara några få månader.

Hans fru, som också var i vinbranschen, har varit nere i Bourgogne i veckan och fick då höra från en vinmakare att vita Bourgogner, speciellt från 0-årgångarna, har varit utsatta för "premature oxidation". Så verkar också vara fallet.

Jag hade inte hört talas om detta tidigare och var tvungen att googla lite och hittade då denna: http://oxidised-burgs.wikispaces.com/General+Discussion

Har ni några erfarenheter av detta?

Tankar och åsikter?

//J

Just Jadot är ett av de riktigt svarta fåren. En av de 'värst drabbade'/inkompetenta producenterna. Vissa andra, som t.ex. Leflavie eller Coche-Dury, har inga problem alls.

Har alla flaskor som din kollega öppnat, efter det att sjukan väl slagit till, varit defekta? För annars är ju ett av plågans signum att oxidationen, förutom att vara tidig, även är slumpmässig. Ur samma låda kan hälften vara odrickbara och de andra perfekta; något som såklart fick många att peka på korkarna som boven, för det är ju det enda som varierar i en buteljering. Men om jag inte minns fel så har även skruvkorksförsedda flaskor drabbats.

Lite konstigt är det att nämnda vinmakare nämner 0-årgångarna som speciellt riskfyllda. I texten du länkar till så hävdar Don Cornwell* att 2000-2002 har mindre problem än 1995-1999. I samma stycke står det också att vissa vinmakare då började svavla hårdare.

kayaker skrev:
Inga egna erfarenheter men innan de gått till botten med problemet så kommer jag inte att långlagra någon vit Bourgogne.
En del producenter/lägen verkar dock ha klarat sig klart bättre än andra så jag försöker kolla på sajten innan inköp.

Jag har bara sölat i mig en enda ynka flaska riktigt mogen vit bourgogne hittils, tyvärr var den alldeles för god för att jag skall kunna inta en liknande position. Egentligen så kanske man borde rösta med plånboken och låta odlarna veta att situationen är kass, men jag kommer inte bli en av dem.

shorepower skrev:
Har hört det också från en del sommeliers som undviker framförallt yngre årgångar.

Vad menar du/de med yngre? Problemet börjar ju inte förens efter sisådär 5-7 år efter skörden. Eller är det så att de köper pre-95-årgångar?



*Samme man som nyligen satte Spectrum på pottan (vilket verkar ha varit spiken i kistan för Rudy K.). Han ligger i den gode Don...
 
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Silenos skrev:
Vad menar du/de med yngre? Problemet börjar ju inte förens efter sisådär 5-7 år efter skörden. Eller är det så att de köper pre-95-årgångar?

Förstod det som att inköp av vit bourgogne i princip endast är avpassad för direkt konsumption medans inköp av röd bourgogne är för både konsumption och en tänkt lagring.

Det är ju lite samma diskussion som vi hade med en känd svensk champagneexpert om att yngre årgångar av champagne oxiderar fortare. Med socker stoppas/bromsas oxidationen så denna herre förordar dosage.
 

Silenos

Medlem
SV: Oxidation i vit bourgogne.

shorepower skrev:
Det är ju lite samma diskussion som vi hade med en känd svensk champagneexpert om att yngre årgångar av champagne oxiderar fortare. Med socker stoppas/bromsas oxidationen så denna herre förordar dosage.

Det här är intressant. Vit bourgogne har ju blivit mer eller mindre utskällt för oxidationsproblemen och det med rätta, men hur är det med andra vita viner, är de problemfria? Inte champagne tydligen, hur stort är problemet där enligt er uppfattning? Jag undrar hur det är med vit Bordeaux och Loireviner t.ex., eller amerikanska prestigechardonnayer. Därifrån har man inte hört mycket, fast problemen kanske finns även där?

Och med anledning av lågdosagechampagner och sämre skydd för vinet: Jag undrar om vit Bourgogne har blivit torrare med åren? Det är en potentiell bov som jag aldrig har hört nämnas tidigare.
 
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Silenos skrev:
Det här är intressant. Vit bourgogne har ju blivit mer eller mindre utskällt för oxidationsproblemen och det med rätta, men hur är det med andra vita viner, är de problemfria? Inte champagne tydligen, hur stort är problemet där enligt er uppfattning? Jag undrar hur det är med vit Bordeaux och Loireviner t.ex., eller amerikanska prestigechardonnayer. Därifrån har man inte hört mycket, fast problemen kanske finns även där?

Och med anledning av lågdosagechampagner och sämre skydd för vinet: Jag undrar om vit Bourgogne har blivit torrare med åren? Det är en potentiell bov som jag aldrig har hört nämnas tidigare.
Lågdosage är ju en förhållande ny företelese och jag vet inte om det är orsaken. Champagne har ju under lång period haft nydegade viner som legat på jäst i leverantörernas källare och när de degas är helt friska men det är klart att socker hjälper till att bevara.

Framförallt svagare årgångar i Champagne tycker jag mig ha sett mer oxidation i den senaste åren. Det gäller årgångar som 1993, 1995 (inte svag men verkar ha tendenser), 1999 , 2001 etc. Yngre ärgångar har ännu inte kommit dit Det finns ibland en lite konstig acceptans av oxidation i champagne hos vissa provare så jag tror inte att det uppmärksammas lika mycket.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Silenos skrev:
Och med anledning av lågdosagechampagner och sämre skydd för vinet: Jag undrar om vit Bourgogne har blivit torrare med åren? Det är en potentiell bov som jag aldrig har hört nämnas tidigare.

Det är knappast där boven ligger för Bourgognes del. Det där bubbelvinet behandlas ganska mycket annorlunda än "normala" vita viner just p.g.a. att degorgeringsprocessen är lite speciell.
 

chambertin

Medlem
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Det verkar finnas många teorier om orsakerna till "premox" hos vita bourgogner men ännu ingen klar orsak till varför det händer.
Här finns det mycket att läsa i ämnet: http://oxidised-burgs.wikispaces.com/home
Det finns en ganska användbar lista över många producenter med noteringar som man kan skicka in själv på det man provat.

Klart är att vissa producenter har en förhöjd andel oxiderade viner och att vissa årgångar drabbas hårdare än andra.

Bland teorierna till varför detta ökat (premox har förstås funnits före 1995/96 (de årgångar som först började uppmärksammas)) finns bl. a dessa:

1 ) Minskad användning av svavel (vinerna blir mer lättbedömda som unga och får högre poäng när de fatprovas (väldigt mycket Bourgogne fatprovas för bedömning))
2 ) Korkar och behandling av korkarna (andra behandlingar för att undivka t.ex klorföreningar i korken och därmed TCA)
3 ) Batonnage (mycket debatterat huruvida detta kan ge premox eller inte)
4 ) Pressningen (från mitten av 90-talet började ballongpressar användas mer flitigt i Bourgogne vilket ger en mer skonsam pressning men samtidigt annorlunda mot de traditionella vertikala pressarna vad gäller de ämnen som pressas ur druvorna och hamnar i musten.)
5 ) Formen på flaskhalsen (nyare flaskor sägs ha större diameter vid korkens undre del för att underlätta isättandet/utdragandet av korken, detta skulle enligt teorin ge en mindre tät förslutnng vilket det verkar finnas viss belägg för.
6 ) Mycket röta på druvorna (gråröta och botrytis bildar ett ämne i druvorna som ökar på oxidationen i vinet)
7 ) Stress hos vinrankorna i torra årgångar och ökad konkurrens om vattnet från gräs och andra grödor som odlas mellan rankorna.
8 ) Ngt okänt virus eller annan biolgisk orsak som är begränsad till Bourgogne.
9 ) Minskad syreexponering under viniferingen (detta skulle enligt teorin ge viner som sedan efter buteljeringen inte riktigt klarar av oxidation lika bra som förut).

Personligen har jag svårt att se en ensam bov i dramat eftersom det då borde finnas liknande problem i andra distrikt och vissa förklaringar faller också bort p.g.a att det i allvarliga fall burkar vara kanske 3-6 flaskor i en låda som är drabbade. Trist är det i varje fall med tanke på de priser som vit bourgogne betingar.
 

Silenos

Medlem
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Så... hur förhåller ni er till problemet? Fortsätter ni att lägga undan vit bourgogne, tycker ni att den potentiella vinsten överväger risken? Eller har ni slutat lagra dem, eller kanske tom. slutat köpa vinerna överhuvudtaget?

Själv så velar jag lite. Jag har inte intresserat mig för vin särskilt länge och kan därför inte sitta och tråna efter fornstora dagar. Vissa skribenter man stöter på verkar nästan personligt förolämpade. Och visst, har man petat in massvis med dyrt vin i källaren och sedan ruvat på dem i många år så kan jag förstå att man blir förbannad när det visar sig att allt för många buteljer är odrickbara. Hur som helst... läget är som det är och riskerna är uppenbara, men jag tror nog att jag kommer att chansa med ett fåtal flaskor då och då, efter en grundlig genomgång på oxidised-burgs-hemsidan förstås.
 

chambertin

Medlem
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Silenos skrev:
Så... hur förhåller ni er till problemet? Fortsätter ni att lägga undan vit bourgogne, tycker ni att den potentiella vinsten överväger risken? Eller har ni slutat lagra dem, eller kanske tom. slutat köpa vinerna överhuvudtaget?
Om man börjar med att se på Bourgogne utifrån två perspektiv (röda/vita) så inser man snabbt efter lite provande att vit Bourgogne går så väldigt mycket lättare att substituera med annan intressant Chardonnay än motsvarande röd. Utifrån det perpspektivet snarare än stora problem med premox för egen del så har jag inte köpt och lagrat några större mängder vit Bourgogne de senaste 10-15 åren.

Hade en period för ca 10 år sedan då jag regelbundet köpte en hel del vit Bourgogne (årgångarna -98 till -01 ungefär). Från dom vinerna hade jag långt under 10% premox och tänkte inte närmare på att det var ngt större problem med dom vineran jfrt med andra torra vita jag hade eller hade haft i källaren. Sen blev det uppehåll i vit Bourgogne ett tag och jag köpte lite igen från 2007 och 2008 (Henri Boillot). Jag undviker Grand Crû-vinerna mest av kostnadsskäl men även pga av att jag om jag köpte dom inte skulle ha möjlighet att köpa så många att man kan vara säker på att få åtminstone ngn bra flaska (finns ju andra risker än premox, TCA (kork) t.ex). Det sagt så blir det mest 1:er Crû och enstaka kommunviner.

Om det är värt risken att lagra vit Bourgogne ?
Ja i många fall tycker jag nog det och i vissa fall är det direkt meningslöst att köpa om man inte tänkt att lagra dom men visst finns det stolpskott i Bourgogne som inte ger ngt annat än utförslöpa med lagring. Har man inte möjlighet att prova själv eller är osäker på vad man skall leta efter i ett ungt vin så får man helt enkelt läsa sig till så mycket det går om framför allt domänen man tänkt köpa ifrån.

Sen är det ju så för egen del att jag gärna har lite Grüner Veltliner, Alvarinho, vit Châteauneuf eller Hermitage i källaren som komplement till vit Bourgogne vilket i sig begränsar inköpen av det sistnämnda. Efter att ha börjat hänga här för några år sedan så har dessutom champagne-kontot gått upp radikalt. ;D

De domäner som jag köpt av i Bourgogne och som jag gillade har varit:
Henri Boillot
Colin-Deleger
Paul Pillot
Jean-Marc Morey
Domaine Ramonet
Bernard Morey (av två 2000, Chassagne-Montrachet "Les Caillerets" så var en premox vid 6 års ålder och den andra strålande vid 10 års ålder)

Från andra delar av klotet har jag också köpt en del Chardonnay (har faktiskt haft premox på några enstaka flaskor från RSA också) som varit bra men inte med samma lagringspotential som vit Bourgogne:

De Wetshof (RSA)
Springfield Estate (RSA)
Mulderbosch (RSA)
Bouchard-Finlayson (RSA)
Ataraxia (RSA)
Paul Cluver (RSA)
Hamilton-Russel (RSA)
Cloudy Bay (NZ)
Felton Road (NZ)
 

Silenos

Medlem
SV: Oxidation i vit bourgogne.

Tack för inlägget. Ibland så kan problemet överskugga nästan allt annat. Många noteringar man stöter på börjar: "ingen premox här inte, pust!..." och fokuset på om vinet är gott eller inte ersätts med en diagnostisering av patientens hälsa. En olycklig, men förstålig situation. Då är det trevligt att läsa ditt inlägg om att du knappt ens såg det som ett problem tidigare!

Om att vit är lättare att ersätta än röd, det kan jag inte uttala mig om av egen erfarenhet, jag har inte drukit runt tillräcklig ännu. Dock så måste jag säga att de godaste vita jag hitills har stött på faktiskt kommit ifrån Côte de Beaune. Och så mycket dyrare än annat behöver det inte alltid bli, det finns ju andra byar än Puligny och Meursault. Därmed inte sagt att omväxling inte förnöjer. Under sommaren så ska bl.a. ett gäng muscadeter få visa vad de kan. Jag hoppas och tror att de kan excellera i grenen 'slö balkonsörpling'.

Domäner att pröva är anteckningsblocket proppfullt med och närmast på tur står två by-mersaulter av J-P Fichet och P. Javillier. Visst vore det kul att dricka t.ex lite Ramonet, Lafon och Roulot, men då är som bekant prisnivån ganska hög. Planen är nu snarare att gräva runt bland de välansedda, fast icke-kanoniserade firmorna.
 
Toppen