Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

På jakt efter de bästa vinerna!

Winemarket

Leverantör
Hej alla vindiggare!

Nu är det klart. Winemarket kommer att ta in Champagne Louis Barthélémy från och med december månad. Sedan Jean Chancel tog över varumärket har det hänt otroligt mycket och för att citera Tom Stevenson: "I must confess I had no idea that LB had achieved quite such a high standard until this tasting". 18,5/20p.

Tillsammans med Champagne Serge Mathieu kan vi nu erbjuda två olika hus med olika stilar. Känns väldigt roligt.

Och nu till en fråga riktad till forumet: Vilket sortiment av viner från Bordeaux saknar ni? Saknar ni det överhuvudtaget?

mvh
Staffan
 

Håkan

Medlem
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Hej,

Försök hitta några få odlare som är kvalitetsmedvetna som inte ligger där det är för dyrt (prisklass 100-300). Bordeaux är väldigt bra matviner för vardagsbruk. Sedan är det alltid roligt om man kan hitta klassificerade slott som inte kostar skjortan men det gör de ju nästan alltid. Det kan nog också vara lite hazardartat och man hamnar nog lätt med några 100 buteljer man inte kan göra vinst på. Med tanke på 09-10-priserna skulle jag rota i St Emillon, slott som la Dominique och Grand Mayne ligger under 40€ i Tyskland... Lycka till
 

Keen

slan
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Håller med ovan starkt. Sen också, som jag tror du redan kollar på, vit bourgogne.
 

chambertin

Medlem
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Anders Landström skrev:
Tycker absolut att det finns utrymme för Bordeaux. Det som saknas på SB är viner som faktiskt är goda utan att vara "maskinproducerade". Bordeaux hanteras lite på samma sätt som Chablis, antingen är det toppviner eller så går man på massproduktion.

Bra artikel relaterat till ämnet från Jancis Robinson.

http://www.ft.com/cms/s/2/a6d7eb08-cc33 ... z2ALUka1Yk
Härlig slutkläm av Jancis:
These are wines that cost almost as much to make as first, second, third, fourth and fifth growths that sell for many times the price per bottle. They deserve the attention of wine drinkers who value complex, digestible, dry reds for drinking rather than trading.
 
Trådskapare
Winemarket

Winemarket

Leverantör
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Tack för kommentarer! Ja, onekligen finns det lite gömda skatter i mellanprisklass.. /Staffan
 

kayaker

Cyklist
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Generellt sett så skulle jag, och många andra här, uppskatta om det gick att vaska fram viner med lite ålder. Med tanke på att det alltid dyker upp en del med 10-15 år på nacken till Foire aux Vins så finns det ju en del volymer.
 

Magikern

Medlem
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Vilket sortiment av viner från Bordeaux saknar ni? Saknar ni det överhuvudtaget?

Viner som ligger när sin topp. Tänker på viner från 2000 och 90-talet. Gärna viner under 400 sträcket. 2000 årgången för Reignac,Chateau d’Aiguilhe, Clos l'Eglise, Chateau La Vieille Cure etc är viner jag tror kan uppskattas av många.
 
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Jag tror det skulle vara positivt om ni slopade Valpolicella-vinerna. Finns så mycket sådant på bolaget redan och de som är Volpolicellafrälsta handlar nog i första hand där.

Håller med andra om att lite mognare Bordeauxer från mindre producenter vore välkommet. Sådant man kan beställa hem och dricka till vardags när man blir sugen på en Bordeaux.
 
Trådskapare
Winemarket

Winemarket

Leverantör
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Winemarket söker de mest intressanta vinerna, oavsett ursprung. Intresset för bland annat viner från Valpolicella är väldigt stort i Sverige. Bara för att det är populärt så betyder det inte att det är dåligt. Men visst, man kan tycka att Ripasso och Amarone är lite uttjatat. Som i alla andra ursprung finns det bra och dåliga exempel. Just bredden är viktig för Winemarket.

Tack för era inspel kring Bx. Viner i mellanprisklass med äldre årgångar är något jag själv funderat på. Det är synd att det är så svårt att hitta äldre årgångar på SB, och det gäller många ursprung. Vi får se vad vi kan göra åt den saken...,

mvh
Staffan
 

Keen

slan
SV: På jakt efter de bästa vinerna!

Vore trevligt med någon bra champagne på halvflaska/kvartsmagnum också.
 
Toppen