Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Sjödin

Joråsåatt...
Jaha, då var det dags igen. Ledighet, mat och alkohol som flödar. Jag ser alltid fram emot att bli lite amatöralkoholist över julen, det brukar ju vara rätt soft...

Men, problemet då... Jag vill minnas att vi hade en liknande diskussion kring midsommar förresten.
Vad inhandla/ta med sig till julhelgen med släkten när de övriga bara bryr sig om must och billigt julöl från Sofiero eller Spendrup?

Jag är lite sugen på att knäcka några smaskiga portviner om kvällarna till exempel, men det känns som ett sjuhelvetes slöseri med tanke på sällskapet.
Hur tänker ni andra?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Sjödin skrev:
Jaha, då var det dags igen. Ledighet, mat och alkohol som flödar. Jag ser alltid fram emot att bli lite amatöralkoholist över julen, det brukar ju vara rätt soft...

Men, problemet då... Jag vill minnas att vi hade en liknande diskussion kring midsommar förresten.
Vad inhandla/ta med sig till julhelgen med släkten när de övriga bara bryr sig om must och billigt julöl från Sofiero eller Spendrup?

Jag är lite sugen på att knäcka några smaskiga portviner om kvällarna till exempel, men det känns som ett sjuhelvetes slöseri med tanke på sällskapet.
Hur tänker ni andra?

Jag kommer att knäcka några sköna Ch9 dagen innan jul med några polare, det är juligt. Sen brukar jag faktiskt hålla mig till julmust under den 24:e, eventuellt att man blandar must och bärs 50/50. Men det är ju bara jag, och jag är ju lite pervers.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Krug skrev:
Jag kommer att knäcka några sköna Ch9 dagen innan jul med några polare, det är juligt. Sen brukar jag faktiskt hålla mig till julmust under den 24:e, eventuellt att man blandar must och bärs 50/50. Men det är ju bara jag, och jag är ju lite pervers.
Ah.. en enklare variant av mumma alltså... Jo, det brukar ju vara poppis. Grejen är den att jag inte kan dricka must, jag hatar det. Tror det hänger ihop med någon magsjuka kring julhelgen någon gång i barndomen...
 

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Runt julen brukar farsan blanda sin egna mumma och det är den som gäller.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

CH skrev:
Runt julen brukar farsan blanda sin egna mumma och det är den som gäller.
Och det är allt du dricker mellan lucia och trettonhelgen?
 

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Sjödin skrev:
Och det är allt du dricker mellan lucia och trettonhelgen?

Nej absolut inte men din fråga rörde bara julhelgen med släkten och då är det uteslutande farsans mumma som gäller alternativt must och julöl.
Resterande av min ledighet kommer det däremot drickas en hel del annat men då är inte släkten närvarande.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

CH skrev:
Nej absolut inte men din fråga rörde bara julhelgen med släkten och då är det uteslutande farsans mumma som gäller alternativt must och julöl.
Resterande av min ledighet kommer det däremot drickas en hel del annat men då är inte släkten närvarande.
Jaja, detaljer... ;D Jag kommer ju tillbringa mer än bara själva juldagarna med släkten och min erfarenhet säger mig att ölen står mig halsen lagom till Kalle Anka...
 

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Det som kommer att bli dilemmat är nyår. Jag vet inte hur jag ska göra där?

Jag vill äta och dricka gott men inte alla i sällskapet som vi ska fira med delar min uppfattning om vad äta och dricka gott är.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

CH skrev:
Det som kommer att bli dilemmat är nyår. Jag vet inte hur jag ska göra där?

Jag vill äta och dricka gott men inte alla i sällskapet som vi ska fira med delar min uppfattning om vad äta och dricka gott är.
Precis, men mitt bekymmer är inte fokuserat till just nyår, utan sträcker sig från 22 december till typ 30:e ....
 

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Slog en signal till värden för nyårsfirandet för att kolla hur det låg till med planerna och det var precis som jag befarat. Vissa gäster hade invändningar mot kostnaden.

Grunden till hela aftonen är att mr R & ms L precis flyttat in i sitt nybyggda hus och vi tyckte att vi kunde fira nyårsafton där. Jag erbjöd mig snabbt att ta hand om matlagningen eftersom samlingen av vänner som skulle närvara snabbt blev en stor parmiddag + jag och jag dör av tristess om jag inte håller mig sysselsatt i en sådan konstellation.

Tyvärr godtogs inte min uppskattade budget på ca 1000kr/pers vilket inkluderade all mat och dricka under hela kvällen.
De tyckte att alla kunde plocka med sig sitt eget dricka eftersom alla inte vara lika intresserade av att dricka viner för över 200kr/fl ??? som de uttryckte det. Motivationen att försöka göra något speciellt tog en liten törn men ok tyckte jag, då behöver jag inte hålla igen med vinet utan kan plocka med mig det jag vill dricka utan att behöva bjuda men det kommer att kännas lite konstigt att ens årgångsviner & champagne ska behöva dela bord med vissas bib!

Naturligtvis stannade det inte vid vinerna utan när det kom en kostnad på 5 rätters så var det för dyrt med och det blev ifrågasatt om vi verkligen behövde 5 rätter?
Jag viker inte en tum från 5 rätters utan har nu bett alla gäster återkomma med vad de är villiga att lägga per person så jag kan återkomma med en meny anpassad efter deras budget.

Jag köper att alla kanske inte prioritera gott att äta & dricka som oss här inne men måste de vara så fruktansvärt trångsynta och ovilliga att testa något nytt?
Hur roligt mitt ganska nyfunna intresse för vin är så är det lika tråkigt när man tvingas inse att ens vänner inte delar det intresset :'(
 

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Gustibus skrev:
Skaffa nya vänner. 8)

Jag jobbar på det. Jag får mitt skåp i gbgs "grappe" efter nyår och då kan man gå ner och trösta sig där med jämna mellanrum och förhoppningsvis träffa några likasinnade.
 

v_skogh

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

CH skrev:
Jag jobbar på det. Jag får mitt skåp i gbgs "grappe" efter nyår och då kan man gå ner och trösta sig där med jämna mellanrum och förhoppningsvis träffa några likasinnade.

Du och Gyllenhammar kommer vara tighta, för det va väl han?
 

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

v_skogh skrev:
Du och Gyllenhammar kommer vara tighta, för det va väl han?

Nej det var Leif
Vad v_skogh sytar på är min skåpsgranne.
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Som tur var uppskattar min far gott vin så det blir till att knäcka något med honom och vad gäller julafton så brukar vi köra julmat på eftermiddagen och en schysstare "vanlig" middag senare på kvällen där iofs ingen är särskilt bevandrad men jag brukar slösa lite pärlor ändå. Tänkte också knäcka en billigare Vintage Port som jag kan gå omkring och små-alka med och bjuda de som gillar. Kanske Fonseca Guimaraens Vintage 1988.

Jag kommer, som Krug, garanterat knäcka lite trevliga Chateauneufer men det beror inte på att det är jul utan på att jag är chateauneufnörd.

Krug; vad blir det för CdP? För mig så ligger en Clos Des Papes -01 och Beaucastel -04 risigt till.. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Just nu verkar det som attd et blir Clos de papes 03 och pegau 03
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

CH skrev:
Slog en signal till värden för nyårsfirandet för att kolla hur det låg till med planerna och det var precis som jag befarat. Vissa gäster hade invändningar mot kostnaden.

Grunden till hela aftonen är att mr R & ms L precis flyttat in i sitt nybyggda hus och vi tyckte att vi kunde fira nyårsafton där. Jag erbjöd mig snabbt att ta hand om matlagningen eftersom samlingen av vänner som skulle närvara snabbt blev en stor parmiddag + jag och jag dör av tristess om jag inte håller mig sysselsatt i en sådan konstellation.

Tyvärr godtogs inte min uppskattade budget på ca 1000kr/pers vilket inkluderade all mat och dricka under hela kvällen.
De tyckte att alla kunde plocka med sig sitt eget dricka eftersom alla inte vara lika intresserade av att dricka viner för över 200kr/fl ??? som de uttryckte det. Motivationen att försöka göra något speciellt tog en liten törn men ok tyckte jag, då behöver jag inte hålla igen med vinet utan kan plocka med mig det jag vill dricka utan att behöva bjuda men det kommer att kännas lite konstigt att ens årgångsviner & champagne ska behöva dela bord med vissas bib!

Naturligtvis stannade det inte vid vinerna utan när det kom en kostnad på 5 rätters så var det för dyrt med och det blev ifrågasatt om vi verkligen behövde 5 rätter?
Jag viker inte en tum från 5 rätters utan har nu bett alla gäster återkomma med vad de är villiga att lägga per person så jag kan återkomma med en meny anpassad efter deras budget.

Jag köper att alla kanske inte prioritera gott att äta & dricka som oss här inne men måste de vara så fruktansvärt trångsynta och ovilliga att testa något nytt?
Hur roligt mitt ganska nyfunna intresse för vin är så är det lika tråkigt när man tvingas inse att ens vänner inte delar det intresset :'(

Usch vad jobbigt det är... Själv är jag ansvarig för att fixa vin men har bara en bundsförvant. Han är iofs inte särskillt intresserad av mat och vin men vet att det finns godare saker än bibar och erbjöd sig att ta med en Bollinger magnum och en Grand Dame. Vinet till middagen är dock ett problem då jag vet att det precis som hos dig inte finns något generellt intresse av att lägga "över två hundra kronor!!" på vin... Och dessutom är värdinnan rätt stark i sin vilja och hon tycker det är grymt gott med billigare spanjorer som jag inte ens kan dricka när jag är förkyld... Blir väl som för dig, sitter och dricker eget vin.. trist.
 

lepatrik

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Hehe, mannen i familjen bjuder ju till jul, det spelar ingen roll om familjen hellre skulle pimpla gredos, de ska bannemej fostras i vinkultur eller bli nekade deras apanage

Gällande vänner brukar mina bekanta ofta antingen "gilla" bra viner, eller "gilla" fina viner varpå problemet brukar bli ganska onödigt, men det är klart - i detta sällskap skulle vissa gästerna säkerligen kunna uppskatta lite gredos, men bara om det serveras i en flaska latour

ps jag dricker inte mumma... ds
pss man kan ha mousserande i mumman, kanske mr Krug vill förgylla pappsens julmust mumma med lite bubbel dss
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Fan jag glömde.. Måste bara berätta! Jag skrev ju i en annan tråd om en stökig julmiddag på Djurgårdsbruns och i sambande med det berättade jag om ett korkskadat vin. Hon jag hade bredvid mig vid bordet är samma som värdinnan jag skrev om ovan och hon vet att jag som sagt är lite vinintresserad. Hon ger mig sitt glas under middagen och säger "Det här..!" Det här sånt vin jag gillar! Smaka!" och jag tar en sniff på glaset och konstaterar en klockren korkskada. Vi har iofs alla druckit sen 6 timmar tillbaka men ändå... Då förstår jag att de spanska oxiderade skitvinerna med överjästa körsbär går ner utan problem och inser snabbt att det blir svårt att styra in på lite bättre viner... ;)
 
Toppen