Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Krug skrev:
Just nu verkar det som attd et blir Clos de papes 03 och pegau 03

Saknar 03or från både Clos des Papes och Pegau.. Måste införskaffa! Förväntar mig rapport sen :p
 

lepatrik

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

ooo spännande kanske ska ta upp en clos de pape 05 och se om den går att dricka, annars blir det SPRITZER
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Problemet är att jag gillar julmust. Must konsumeras uteslutande en gång om året och det är nu!

Vinerna tar vi dagen innan med polarna samt till kalkonen på juldagen. Julafton således ist der grösses must inferno"
 

lepatrik

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

jag dricker julmust när cateringpersonalen på kontoret köpt in det och kl är efter 22 och jag orkar inte dricka mer espressos eller ramlösas
 

vintjej

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Jos skrev:
Fan jag glömde.. Måste bara berätta! Jag skrev ju i en annan tråd om en stökig julmiddag på Djurgårdsbruns och i sambande med det berättade jag om ett korkskadat vin. Hon jag hade bredvid mig vid bordet är samma som värdinnan jag skrev om ovan och hon vet att jag som sagt är lite vinintresserad. Hon ger mig sitt glas under middagen och säger "Det här..!" Det här sånt vin jag gillar! Smaka!" och jag tar en sniff på glaset och konstaterar en klockren korkskada. Vi har iofs alla druckit sen 6 timmar tillbaka men ändå... Då förstår jag att de spanska oxiderade skitvinerna med överjästa körsbär går ner utan problem och inser snabbt att det blir svårt att styra in på lite bättre viner... ;)

Är inte det där så oerhört irriterande när människor runtomkring en liksom inte kan acceptera att man ligger på, em, olika nivåer utan prompt ska ha en till att "godkänna" deras smak? T ex min svärfar ska alltid visa upp sina senaste vininköp för mig och säger uppmanande "är det nå'nting att ha"? "Ja, gud vilkt fynd du har gjort när du åtrign har köpt ett 59-kronorsvin!" Eller vad förväntas man säga?
Och det där med korkskada. Att människor som inte ens känner att vinet stinker och förmodligen också smakar fan prompt ska låtsas bry sig om vad dom dricker...En god vän till mig och hans sambo tror att dom är så orginella och insatta för dom är helt insnöade på allt italienskt. I somras när dom skulle åka till Italien så skulle dom köpa med sig vin hem. Jag undrade om dom ville ha några tips. Det ville dom, men sen hörde dom aldrig av sig. Dom kom hem och hade med sig några flaskor och dom hade dessutom beställt hem två lådor vin. Det var dock omöjligt att få reda på vad nå't av vinerna hette, för det kom dom inte ihåg. Vi skulle bjuda dom på middag och då tog dom med sig en flaska. Den var så sanslöst korkskadad, så det var löjligt. Men min vän kände absolut ingenting. Han tyckte vinet var rätt gott. Jag var tvungen att byta glas och vin.
Och han ska ändå alltid låtsas som han bryr sig. Han säger alltid glatt att han inte kan nå't (trots att han gått på vinprovningar) och att jag alltid får föreläsa för honom om vinerna på vinlista när vi går på krogen. Men det är ju inte att han inte kan nå't som är problemet. Han måste ju vara "tastebudically challenged" som inte kan känna när ett vin är paj. Och det kan man väl inte rå för antar jag, men varför låtsas man att man bryr sig då?

F ö noterar jag med glädje att det alltså finns fler som blandar öl och julmust. Det blir jag alltid mobbad för.
 

Öhman

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

vintjej skrev:
F ö noterar jag med glädje att det alltså finns fler som blandar öl och julmust. Det blir jag alltid mobbad för.

Mumma ska det vara annars blir det ingen jul!

Cirka 1/3 Carnegie Starkporter, 1/3 julmust (gud förbjude att det är någon light-variant), 1/3 ljus lager. Sen brukar jag efter humör smaksätta med en skvätt brandy, portvin eller något annat gott. Har till och med piffat upp det hela med gin.
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

lepatrik skrev:
ooo spännande kanske ska ta upp en clos de pape 05 och se om den går att dricka, annars blir det SPRITZER

Klämde en för något år sen, den va fin!
 

vintjej

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Gustibus skrev:
Mumma ska det vara annars blir det ingen jul!

Cirka 1/3 Carnegie Starkporter, 1/3 julmust (gud förbjude att det är någon light-variant), 1/3 ljus lager. Sen brukar jag efter humör smaksätta med en skvätt brandy, portvin eller något annat gott. Har till och med piffat upp det hela med gin.

Obildade jag, är det DET som är mumma?
Men det ska jag prova då, så jag inte blir ännu mer mobbad.:)
 

Öhman

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

vintjej skrev:
Obildade jag, är det DET som är mumma?
Men det ska jag prova då, så jag inte blir ännu mer mobbad.:)

Det är vår familjs variant. Många byter ut den ljusa ölen mot sockerdricka, men det tycker jag blir alldeles för sött.

Man ska för allt i världen inte blanda ihop riktig mumma(hemblandad) med den där vedervärdiga sörja som nå't av bryggerierna saluför varje år. Hurv!!!
 

vintjej

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Gustibus skrev:
Det är vår familjs variant. Många byter ut den ljusa ölen mot sockerdricka, men det tycker jag blir alldeles för sött.

Man ska för allt i världen inte blanda ihop riktig mumma(hemblandad) med den där vedervärdiga sörja som nå't av bryggerierna saluför varje år. Hurv!!!

Det är noterat. Och jag tycker också det låter rysligt sött med sockerdricka.
 

Keen

slan
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

vintjej skrev:
Det är noterat. Och jag tycker också det låter rysligt sött med sockerdricka.


Det heter ju sockerdricka av en anledning :p
 

EuphoniC

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Har på något vis aldrig ens hört talas om "mumma" - kanske inget som är vanligt långt uppe i norr...?

Vet ej, men nu blev jag nyfiken att prova.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

EuphoniC skrev:
Har på något vis aldrig ens hört talas om "mumma" - kanske inget som är vanligt långt uppe i norr...?

Vet ej, men nu blev jag nyfiken att prova.

Jodå, jag är ännu längre norrifrån och där tycker jag nog det är hyfsat vanligt... Du har nog bara legat under en sten de senaste tjugo jularna...
 

EuphoniC

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Måste vara så, det förklarar i och för sig även mossan på mina axlar...

För att kommentera något om ämnet i tråden så skrev jag tidigare om detta problem i samband med dels midsommarafton och sedan en födelsedagsmiddag men nu till nyår slipper jag irritera mig över detta eftersom vi förmodligen kommer att sitta i all ensamhet - som att det vore bättre :-\

Eventuellt kommer päronen men där blir det inget problem för de dricker väldigt sparsamt och dricker inte vin överhuvudtaget.
 

R.P

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Mitt sista nyår i Sverige måste varit 2005, sen dess åker jag hellre till en varmare kontinent under jul och nyår. Boracay har blivit en stående tradition och i år är det tredje året i rad jag är här över jul och nyår. Lite skandinavisk jul blir det ändå, känner en norsk restaurangägare på ön som serverar norsk julmat på julafton. Annars ligga på stranden, dricka sliskiga fruktcocktails, rom & cola och röka cigarr, långt från stora tjocka släkten, skönt. 8)
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Fonseca Vintage Port gick hem och glöggen glömdes snabbt... några flaskor CDP var också oväntat uppskattat!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

I mitt fall blev det inget större problem med pärlor åt svin, eller åt mig själv heller för den delen.
Jag har varit så jäkla krasslig hela julen så allt har smakat likadant, sillspad som julöl typ.. Så det bidde inga fina flaskor alls överhuvudtaget. :-[
 

EuphoniC

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Just hemkommen efter mathandel för nyårs och lite gott att dricka, 5000 kr är ju inte så farligt om man delar på del som ska få av det men eftersom ingen uppskattar skiten så får jag stå för allt själv :(

Nåja, det blir nog bra ändå, men Krugen får de inte smaka av snåljävlarna ;)
 
Toppen