Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pärlor i Operakällarens vinlista

Elvis

Medlem
Jag ska bjuda min fru på Operakällaren om några dagar och har börjat fundera på vinval. Jag skulle vilja ta in en bra bordeaux eller bourgogne men jag skulle vilja ha tips från er rödvinsexperters om viner som både är bra och rimligt prissatta.

Champagnedelen behöver jag ingen hjälp med men det är enormt stor skillnad i prissättningen mellan exempelvis Salon 1996 för 9800 kr och Bollinger VVF 1998 för 4200 kr... Så hjälp mig nu att hitta fynden bland rödvinerna:
http://www.operakallaren.se/mag/operakallaren.se/files/Vinllista%2020110929.pdf
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor i Operakällarens vinlista

Kollade snabbt och om det är Bordeaux du är ute efter kommer det nog krävas lite noggrannare läsning.... I mitt skummande ramlade jag dock över ett brakfynd;
Jean-Louis Chave Hermitage Rouge1999 2.100,-Det är ju nästan ett rån om du köper den ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Pärlor i Operakällarens vinlista

Elvis skrev:
Jag ska bjuda min fru på Operakällaren om några dagar och har börjat fundera på vinval. Jag skulle vilja ta in en bra bordeaux eller bourgogne men jag skulle vilja ha tips från er rödvinsexperters om viner som både är bra och rimligt prissatta.

Champagnedelen behöver jag ingen hjälp med men det är enormt stor skillnad i prissättningen mellan exempelvis Salon 1996 för 9800 kr och Bollinger VVF 1998 för 4200 kr... Så hjälp mig nu att hitta fynden bland rödvinerna:
http://www.operakallaren.se/mag/operakallaren.se/files/Vinllista%2020110929.pdf
Jag utgår från att du lovat dig själv att nån gång dricka Lafite 1996! så det är mitt förslag, Château Lafite-Rothschild 1996 7.500,- lite styvt halva priset jmfr med Farr, så ett fynd ;) Om det är rimligt överlämnar jag till dig men det är tveklöst ett underbart vin.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Pärlor i Operakällarens vinlista

shorepower skrev:
Om du ska på Château Lafite-Rothschild så varför inte 82an?
Aldrig provat! Men priset är helt ofattbart lågt :eek: 45.000 hos Farr!
 
SV: Pärlor i Operakällarens vinlista

magnum skrev:
shorepower skrev:
Om du ska på Château Lafite-Rothschild så varför inte 82an?
Aldrig provat! Men priset är helt ofattbart lågt :eek: 45.000 hos Farr!
Tyvärr inte jag heller. Men 82an är ju en legendarisk årgång och med tanke på kvalitén hos den CdG 79 som vi drack så behöver man inte vara så orolig för lagringen tror jag.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Pärlor i Operakällarens vinlista

Tack för tipsen så här långt. Är faktiskt lite svag för Hermitage-viner så jag kanske följer Jos tips. Även om Lafite 82 förstås lockar...
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Pärlor i Operakällarens vinlista

Jos skrev:
Jean-Louis Chave Hermitage Rouge 1999 2.100,-Det är ju nästan ett rån om du köper den ;)

Tack för tipset. Vi drack Roederer 2000 på glas till förrätten och sedan delade vi på en flaska Chave Hermitage Rouge 1999. Hermitagen var väldigt bra, men också väldigt annorlunda i stilen mot Chapoutier l'Ermite som jag provat förut. Chave känns lättare medan Chapoutier är mycket mer koncentrerad. Jag tycker om båda och Chave passade alldeles utmärkt till huvudrätten: Duva “Wellington”, med smörad spetskål, bräserade morötter crêpe fylld med anklever från frigående ankor och duvconfit samt tryffeljus.

Kan varmt rekommendera ett besök på Operakällaren. Miljön och servicen är fantastisk, maten håller hög klass och jag skulle bli förvånad om de inte får tillbaka sin Michelinstjärna i vinter.
 
Toppen