Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Palmer & Co

David W

Medlem
Vilken Palmer 1996a tycker ni är bäst Millésieme eller Bdb. Funderar på att bjuda på någon av dem på tvillingarnas namngivningsfest. Kul med årgångsskumpa på magnum.
 

Pomerol

Medlem
SV: Palmer & Co

Jag upplever de som väldigt stiltypiska så det är nästan en smaksak, då de är likvärdiga i kvalitet.

När det gäller 96an föredrar jag deras bdb för dess fina syra och härliga mineralkaraktär men om jag skulle dricka något av vinerna till en varmrätt skulle jag nog välja Millésieme för dess fyllighet.
 
SV: Palmer & Co

Jag har inte druckit någotdera så jag har ingen aning för egen del men poängmässigt ligger de rätt lika, så jag skulle nog välja efter druva. Vill du ha en blanc de blancs vid det aktuella tillfället så ta det, annars det andra. Det är nog vad jag skulle göra i alla fall.
 
SV: Palmer & Co

Pomerol skrev:
Jag upplever de som väldigt stiltypiska så det är nästan en smaksak, då de är likvärdiga i kvalitet.

När det gäller 96an föredrar jag deras bdb för dess fina syra och härliga mineralkaraktär men om jag skulle dricka något av vinerna till en varmrätt skulle jag nog välja Millésieme för dess fyllighet.

Håller helt med Pomerol samt skulle lägga till en dimension till. Nu är ju BdB mogen men Millésime är nog mer lätttillänglig för många så det beror lite på vilka man har på festen.

Magnum är helt rätt storlek. Får alltid lite uppmärksamhet.
 

Lando

Medlem
SV: Palmer & Co

1996 Palmer Millésime Brut finns ju i dubbelmagnum så om ni är tillräclkigt många är ju det en spektakulär storlek :)
 

Elvis

Medlem
SV: Palmer & Co

Lando skrev:
1996 Palmer Millésime Brut finns ju i dubbelmagnum så om ni är tillräclkigt många är ju det en spektakulär storlek :)

Den har jag frågat efter, men den är slut sedan länge.
 
SV: Palmer & Co

David W skrev:
Dessutom ganska mycket dyrare än 2 magnum.
Och sämre, efter vad jag har fått veta. Enligt uppgifter jäser champagne på större flaskor än magnum i just magnumflaskor och hälls sedan över.
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

Darth Angelus skrev:
Och sämre, efter vad jag har fått veta. Enligt uppgifter jäser champagne på större flaskor än magnum i just magnumflaskor och hälls sedan över.

Palmer, till skillnad från många andra, gör andra jäsningen på flaska även på dubbelmagnum.
 
SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Palmer, till skillnad från många andra, gör andra jäsningen på flaska även på dubbelmagnum.
Jaha, OK. Det var ju ett undantag. Det sägs ändå att magnum är optimum. Så jag ser ingen anledning att köpa dubbelmagnum för ett extra högt pris om det skulle vara så.
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

Darth Angelus skrev:
Jaha, OK. Det var ju ett undantag. Det sägs ändå att magnum är optimum. Så jag ser ingen anledning att köpa dubbelmagnum för ett extra högt pris om det skulle vara så.

Enda anledningen är väl att det är himla festligt med stora flaskor. Att det är dyrare med Palmers dubbelmagnum beror på att hela hanteringen med reumage och degorgering sker helt manuellt och inte genom transfermetoden.

(Jag kan inte svära på att jag minns rätt - men jag tror faktiskt att det bara är Palmer som gör på detta vis. Hur som helst så har de tagit fram ett specialverkyg för den manuella reumagen. Rätta mig gärna om jag har fel.)
 
SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Enda anledningen är väl att det är himla festligt med stora flaskor. Att det är dyrare med Palmers dubbelmagnum beror på att hela hanteringen med reumage och degorgering sker helt manuellt och inte genom transfermetoden.

(Jag kan inte svära på att jag minns rätt - men jag tror faktiskt att det bara är Palmer som gör på detta vis. Hur som helst så har de tagit fram ett specialverkyg för den manuella reumagen. Rätta mig gärna om jag har fel.)

Ute lite på hal is nu men jag trodde den enda firman som gjorde andra jäsningen i större flaskor än magnum var Drappier. De har väl också en 36 liters (nu är vi mer inne på TP-nivå än kanske praktisk viktigt information).
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

shorepower skrev:
Ute lite på hal is nu men jag trodde den enda firman som gjorde andra jäsningen i större flaskor än magnum var Drappier. De har väl också en 36 liters (nu är vi mer inne på TP-nivå än kanske praktisk viktigt information).

I så fall har vi två producenter som gör "riktig" champagne på dubelmagnum.
 

Keen

slan
SV: Palmer & Co

shorepower skrev:
Ute lite på hal is nu men jag trodde den enda firman som gjorde andra jäsningen i större flaskor än magnum var Drappier. De har väl också en 36 liters (nu är vi mer inne på TP-nivå än kanske praktisk viktigt information).

36-liters? Ingår en gaffeltruck att användas vid servering då? ;D
 

Lando

Medlem
SV: Palmer & Co

Var bara tvungen att kolla på deras hemsida och det visar sig att dom har:

2 dl
Kvartsmagnum
Halvmagnum
Magnum
Dubbelmagnum
Fyrdubbelmagnum
Åttadubbelmagnum
15 l
18 l
27 l
30 l

På bilden med alla flaskorna ser den vanliga magnumen ut som en dockflaska.. :D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Palmer & Co

Lando skrev:
Var bara tvungen att kolla på deras hemsida och det visar sig att dom har:

2 dl
Kvartsmagnum
Halvmagnum
Magnum
Dubbelmagnum
Fyrdubbelmagnum
Åttadubbelmagnum
15 l
18 l
27 l
30 l

På bilden med alla flaskorna ser den vanliga magnumen ut som en dockflaska.. :D

Störst ÄR bäst! Iaf när man är törstig ;D

Jag antar de inte gör de störra varianterna varje år. Vad väger en 30 liters pava månne, 35 kg, mer? Vem köper dem? Hur öppnar man dem?
 
SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Enda anledningen är väl att det är himla festligt med stora flaskor. Att det är dyrare med Palmers dubbelmagnum beror på att hela hanteringen med reumage och degorgering sker helt manuellt och inte genom transfermetoden.

(Jag kan inte svära på att jag minns rätt - men jag tror faktiskt att det bara är Palmer som gör på detta vis. Hur som helst så har de tagit fram ett specialverkyg för den manuella reumagen. Rätta mig gärna om jag har fel.)
shorepower skrev:
Ute lite på hal is nu men jag trodde den enda firman som gjorde andra jäsningen i större flaskor än magnum var Drappier. De har väl också en 36 liters (nu är vi mer inne på TP-nivå än kanske praktisk viktigt information).
Frågan är, hur påverkas jäsningen om flaskorna är så stora? Och hur påverkas lagringstiden när de väl är färdiga? Någon som vet svaret på dessa frågor.
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

Darth Angelus skrev:
Frågan är, hur påverkas jäsningen om flaskorna är så stora? Och hur påverkas lagringstiden när de väl är färdiga? Någon som vet svaret på dessa frågor.

Inga champagner på flaskor över dubbelmagnum flaskjäses på FLASKAN. dvs de genomgår transfermetoden.
 
SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Inga champagner på flaskor över dubbelmagnum flaskjäses på FLASKAN. dvs de genomgår transfermetoden.
Jag menade, hur påverkas jäsningsprocessen på flaskan av att det är dubbelmagnum? Och hur blir lagringen efter att den levererats på dubbelmagnum eller större.
 
Toppen