Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Sjödin

Joråsåatt...
På grund av diverse anledningar har jag inte haft möjlighet att planera det här, trots att jag egentligen haft all tid i världen.
Nu insåg jag precis att det är redan i morgon som maten skall serveras och paniken kommer krypande.

Utmaningen är följande:
Förrätt, varmrätt och dessert till två personer.
Allt ska kunna lagas hyfsat raskt och inte kräva förberedelsetid eller många timmar på spisen.
Jag tänker mig dock nåt som är snäppet roligare än "biff med bea och färdigköpt glass"... ja, ni fattar, snabblagad fine dining för en hemmakock alltså, ungefär. Och, allt måste kunna inhandlas på ICA Maxi!

Jag tänker mig Champagne till att börja med, lämplig Bdx till det varma proteinet och en sauternes eller port till desserten.
Gaaaaah.... Förslag??? ???
 

Dexter

Medlem
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Löjrom på en råraka med rödlök och creme fraice enkelt snabbt gott...

Marinerade lammracks med ungsgrönsaker och vitlöks smör...eller rödvins sås
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Tack!! Bra förslag! Löjrom skulle jag gärna köra på men min sambo äter inte det, tyvärr.
Carpaccio på pilgrimsmussla funderar jag lite på.
Lammracks skulle funka!

Fler förslag??
 

Elvis

Medlem
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Kanske en bra vaniljglass med varma bär (hjortron eller hallon) till efterrätt?
 
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Sjödin skrev:
Tack!! Bra förslag! Löjrom skulle jag gärna köra på men min sambo äter inte det, tyvärr.
Carpaccio på pilgrimsmussla funderar jag lite på.
Lammracks skulle funka!

Fler förslag??

Det här är en av mina favoriter när betoningen är på *snabbt* men ändå festligt och vällagat...

http://www.jamieoliver.com/recipes/veni ... stroganoff

Rådjur kan vid behov bytas ut mot oxfilé eller lammfilé, grädden mot creme fraiche, och skogssvampblandningen mot kantareller o skogschampinjoner... Tänk dock på att endast låta köttet koka i några få minuter - då blir det sublimt gott!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Kanonbra förslag ni kommer med!!
Jamie-stroganoffen verkar trevlig.


Elvis, Hjortron äter vi dagligen (morsan är stabil leverentör) så det känns lite "same same". Annars är ju hjortronparfait oxxå galet gott. Hallon - färska känns svårt och de frysta brukar vara sisådär...
Kanske skippa desserten helt och gå på några bra ostar istället? Och möjligen avsluta med några bitar mörk choklad bara, om man blir lite sugen framåt natten.

Strålande, tack för inspiration!!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Låter som om ngn glömt bort en årsdag ;-)

Lycka till med käket Sjödin!
 

sunqan

Vinös
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

glömt? hur kan man glömma nåt som inte inträffat ännu? ;D

och hade inlägget kommit på lördag istället så hade det handlat om en rekommendation på nåt bra "weekend"-mål ::)

som varmrätt kan jag rekommendera kalvinnanlår skuret något tjockare än lövbiff och en sås med breasola (en 3mm skiva skuren i fyrkanter), strimlade soltorkade tomater, hackade pinjenötter, shalottenlök och en hackad vitlök (solo) samt naturligtvis grädde och ev en skvätt kalvfond. stek kalvköttet, lägg åt sidan, mjukstek löken och vitlöken, släng i breasolan (och höj temperaturen lite) ha i pinjenötterna sedan tomaterna och grädden och låt koka ihop lite, ha i köttsaften som runnit ur det stekta köttet, smaka av med kalvfond. servera med potatismos.

det går snabbt att fixa ihop, och är njutbart så det förslår... :p

glömde: efterrätt - panna cotta? det finns det hur mycket recept på som helst.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Simple galore:

Färska räkor och pilgrumsmusslor marinerade med lite limesaft och färsk koriander. Hacka grovt och, blanda li lite lime, och den hackade koriandern, lägg på en smörstekt brödbit. En nypa salt och lite nymalen peppar över precis innan servering. Tar väl ca 4 minuter för en normalbegåvad att tillaga.

Steak minute: en bra biff eller oxfilé (lite trist), banka ut tunt, stek hasigt på båda sidor i varm panna. Serveras med pommes, bea och en stekt tomathalva. simpelt och gott.

Chokladmousse. Mörk choklad, grädde, socker, vispad grädde. Smält ut sockret i grädden, smält chokladen i grädden, ej koka. När chokladen smält och blandningen tjocknat så vänds det ned i den vispade grädden med hjälp av en spatel. Klart. Koka en sirap på ett trevligt rödpang och häll den över färska bär så har du en perfekt grej till.

Eller ost som du så fint sa själv.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Bubblaren skrev:
Låter som om ngn glömt bort en årsdag ;-)

Lycka till med käket Sjödin!

Nix, här har vi inte glömt något. Det är en födelsedag som jag har full koll på. Det har bara vara så jäkla körigt med annat att jag inte hunnit planera.
Anledningen till att det ska vara "snabblagat" är att vi ska äta efter barnen somnat och då får det gärna gå raskt att fixa ihop.

Jimmys räkor är ju inte fel alls.... och sunqans kalvinnanlår verkar rätt smarrig också!

Chokladmousse är ju sjuuukt gott, typ det bästa jag vet faktiskt näst efter Ben & Jerrys New York super fudge chunk. Dock har jag ätit väldigt mycket chokladmousse sista åren då det är en perfekt LCHF-dessert.
Hmm.. kanske några ostar först och sen en liten chokladmousse framåt kvällen..mm.... kan vara nåt...

Tack tack tusen tack!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

Joråsåatt... Middagen avklarad.

Kalix Löjrom på liten råraka
Svensk hängmörad biff med västerbottens- och potatiskaka
Ostar
Sen tog det stopp... så chokladmoussen blev aldrig uppäten.

Tack för alla tips!!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Panik! "Lätt- och snabblagad" 3-rätters meny i morgon?

shorepower skrev:
Skaffat ny sambo eller var det en bortamatch? ;D

Vad fan, det är ju enklare att byta kärring än planera om menyn... inget konstigt med det.





(okej då, hon kom på att det var länge sen hon bestämde sig för att inte gilla löjrom (som hon förväxlar med billig kaviar på burk) och var villig att ge det en ny chans. Nu tyckte hon det var gott.)
 
Toppen