Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ska ned till Paris och fira faderens 60-årsdag. Vi knoddar ska ta ut dem på en pangmiddag hade vi tänkt, men med tanke på föräldrarnas kulinariska bakgrund så är det inte superstjärnkrogar som gäller utan bra, genuina grejer som kommer att fungera bäst.

Tips och råd mottages gärna!
 
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Jimmy Forsman skrev:
Ska ned till Paris och fira faderens 60-årsdag. Vi knoddar ska ta ut dem på en pangmiddag hade vi tänkt, men med tanke på föräldrarnas kulinariska bakgrund så är det inte superstjärnkrogar som gäller utan bra, genuina grejer som kommer att fungera bäst.

Tips och råd mottages gärna!
Le Tire Bouchon på Rue Tiquetonne tror jag skulle passa perfekt.
Där har jag ätit utmärkt bistrokäk flera gånger. Rejält och riktigt bra.

Men det finns förmodligen några hundra ställen till som skulle fungera.
 

Jos

Medlem
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Sist jag var där bokade jag inte själv utan blev bjuden på Le Train Bleu vilket kanske är mer ett maffigt ställe för turister än en kulinarisk höjdpunkt men dock sjukt stor skiva ankleverterrine bland förrätterna och hyfsat prissat husskumpa som vi körde rakt igenom.

Klart bästa jag käkat i Paris var på ett relativt billigt och fullproppat hak på en gågata som jag givetvis inte kommer ihåg namnet på. Har det nerskrivet så jag ska kolla upp det för de serverade lamm att döda för. Absolut ingen fine dining men galet gott trots helt utan krussiduller och särskilda tillbehör.
 

Elvis

Medlem
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Kan varmt rekommendera La Régalade på Avenue Jean Moulin. En riktigt bra bistro som man måste boka bord på för att få plats.
 

sunqan

Vinös
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

För 14-15 år sen var Au Pied de Cochon
ett ställe som känns som att det passar in
Det ser ut som att stället fortfarande finns och verkar hålla bra klass :)

och de har annat än grisfötter.

-sunqan
 

Jos

Medlem
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Hade tyvärr inte kvar namnet på restaurangen
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Jag har varit i Paris många gånger men jag kan trots det inte hjälpa till särskilt mycket. Vi har vid varje tillfälle testat nya restauranger och dess franska namn har jag tyvärr haft svårt att memorera.

Le Train Bleu har jag varit på. Nja... skulle jag nog säga... Men fin miljö!
La Coupole vill jag minnas som trevligt och bra för en söndagslunch, men kanske inte för en middag.
Le Truffiere däremot var en riktig höjdare, den rekommenderas. Dock var det ju något år sedan jag var där så mycket kan ju ha hänt sedan dess.

Men som El Burro skriver, det finns ju ett antal hundratal krogar som ni skulle vara mer än nöjda med... Mina bästa matupplevelser i Paris är nog kvarterskrogarna där man slinker in för att det ser trevligt ut, inte har några större förväntningar på och blir glatt överraskad.

Just det, restaurangen som heter Le Ciel de Paris och ligger högst uppe i Tour Montparnasse! Ingen höjdare (haha!!) kulinariskt men helt okej. Dock med en fantastisk utsikt och nog rätt lämplig för att fira en farsa.

Länkar:
http://www.cieldeparis.com/
http://www.lacoupoleparis.com/
http://www.la-truffiere.fr/
 

Bubblaren

Medlem
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Har du tillgång till Guide Michelin kan du ju kolla in krog utan stjärna men med "korslagda bestick", de brukar ha kvarterskrogsgemyt samt rackarns bra mat.
 

chambertin

Medlem

Arvid

Medlem
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Châteaubriand

Blir inte mycket bättre.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Tack alla snälla. Jag har lullat runt så smått med syskonen och föräldrarna och det har inte blivit speciellt extravagant, dock har det blivit några sköna ställen. Fokusen har varit på maten då brorsan har noll intresse i vin.

Några äventyr kan följas på min nya (ja, ännu en) blogg. Lite mer fokus på mat och njutning. Den bristfälliga engelskan är medveten. När den inte är skriven 'under the influence', då är den bara CH rolig!
 

Keen

slan
SV: Paris, lite tips på dugliga restauranger och sådant.

Jimmy Forsman skrev:
Tack alla snälla. Jag har lullat runt så smått med syskonen och föräldrarna och det har inte blivit speciellt extravagant, dock har det blivit några sköna ställen. Fokusen har varit på maten då brorsan har noll intresse i vin.

Några äventyr kan följas på min nya (ja, ännu en) blogg. Lite mer fokus på mat och njutning. Den bristfälliga engelskan är medveten. När den inte är skriven 'under the influence', då är den bara CH rolig!

Var CH-särskrivningen också medveten?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Var i Paris förra helgen med frugan och en av restaurangerna vi bokade var Le Villaret efter rekommendation av @Martin Berggren.
Tack för den säger jag bara! Underbar fransk bistro med grym vinlista, kommer absolut tillbaka!

Först lite fransk förvirring där amuse bouche kom in innan vi fått vinet, men efter ursäkter från dom otroligt trevliga ägarna så bar det av.
CIMG0943.JPG

Kronärtskocka med svamsås och pocherat ägg.
CIMG0945.JPG


Havskräfts-tempura med med avokado, saffran och rödbetskräm.
CIMG0946.JPG

Kalvbräss med pumpapuré och vildsparris. Galet gott!!
CIMG0947.JPG

Vit fisk (glömt vilken) spenatsås, vitlök och morötter.
CIMG0942.JPG

Tog in en Coche-Dury för det trevliga priset 148 euro. Som alltid ett underbart vin, visst ungt och inte så utvecklad med den sedvanliga krutröken men slank och elegant!
 
Var i Paris förra året och Les Déserteurs var resans höjdpunkt. Bra pris på maten(Skulle säga att det var 60 euro.) och en liten men trevlig vinlista. Joël Robuchon var överskattat och dyrt.
Sen finns ju de usual suspects; Saturne, Septime och Clown Bar som kanske inte faller alla i smaken, men jag är alltid glad och upprymd när man går hem för kvällen!
 

MartinE

Medlem
Någon som sitter på lite uppdaterade tips gällande restauranger i Paris?
Ping, @MartinE @Elvis @magnum ...
Nu var det ett par år sedan mitt senaste besök, så helt uppdaterad är jag inte! Men Pavillon Ledoyen (***) håller otroligt hög klass på alla sätt och vis och deras lunch är hyfsat prisv**d om man inte vill spendera en mindre förmögenhet (som man normalt får vara beredd att göra om man vill äta trestjärnigt)!

Ett betydligt enklare ställe är vinbaren/restaurangen Ô Château, men de har å andra sidan ett väldigt bra och varierande vinutbud på glas - dessutom till bra priser! Här kan man hitta både d'Yquem och Krug på glas om man har tur.
 

tobbe81

Medlem
När jag var nere sist i Oktober så tog Jean-Pierre Redont å Clovis från Taittinger med oss till en super klassik Bistro Auberge Dab super mat å service
 
Toppen