Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Passande vin till * tartar?

Freppe

Medlem
Jag gillar att testa nya recept i köket, och en sak som jag inte hunnit göra själv ännu (även om jag ätit det på restaurang flera gånger) är råbiff. Tänkte för skojs skull göra två varianter och servera efter varandra, först en tonfisk tartar och sedan en klassisk råbiff. Vad jag då undrar är, vilken typ av vin skulle funka bäst till respektive rätt?

Tonfisken kommer antagligen att vara lite kryddig, med färsk ingefära, lite jalapeño och en del wasabi inblandat. För den som är nyfiken på detaljerna så är det detta recept jag tänkte följa.

Råbiffen blir mindre kryddstark, med rödbetor och kapris och en aning fransk senap. Receptet föreslår också att man kan sätta till konjak, whisky eller calvados efter smak så jag tänkte prova med en gnutta Macallan (kanske någon vet om det är bättre att skippa det?). Receptet kommer från Tasteline

Jag är helt klart en amatör när det gäller att matcha vin med mat, så alla tips mottages tacksamt.
 

Krug88

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Jag skulle köra en halvtorr riesling till tonfisken och sen öl och en snaps till den andra.
 

Öhman

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Ryggmärgen reagerade direkt med halvtorr riesling till tonfisktartaren. Med lite eftertanke och en titt på receptet skulle jag välja något torr, mycket fruktigt med någon liten fetma. Absolut ingen ek. Har inget förslag på rak arm. Halvtorr riesling tror jag faktiskt inte på i detta fall.

Öl & snaps skriver jag under på. Gärna en lite lättare ale och en Linie Akvavit.
 

Andreas L

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Personligen köper jag den en torr halvtorr Riesling som t ex en 2007 kabinett från Selbach-Oster. Till råbiffen skulle jag dock föredra ett glas vin, öl och snaps går väl an men personligen skulle jag bli full av det.
Jag älskar ung Syrah t ex Alain Graillot Crozes-Hermitage, ett vin som formligen doftar råbiff, du kör väl pommes frites till?
 
Trådskapare
F

Freppe

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Tack för förslagen såhär långt. Tycker det låter lovande med en halvtorr riesling till tonfisken, ska kolla vad de har på mitt bolag här i Luleå. En öl går ju alltid hem förstås, fast det vore roligast att hitta ett vin som funkar fint. Ska kolla på ditt förslag Andreas, finns det andra som också skulle vara passande? Och tyvärr får jag göra dig besviken, blir ingen pommes till råbiffen. :p
 

Krug88

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Öhman skrev:
Ryggmärgen reagerade direkt med halvtorr riesling till tonfisktartaren. Med lite eftertanke och en titt på receptet skulle jag välja något torr, mycket fruktigt med någon liten fetma. Absolut ingen ek. Har inget förslag på rak arm. Halvtorr riesling tror jag faktiskt inte på i detta fall.

Öl & snaps skriver jag under på. Gärna en lite lättare ale och en Linie Akvavit.
Hade tonfisken inte varit spicy och smaksatt med jalapeño, ingefära och wasibi så hade jag hållit med dig.
Men med de kryddorna så måste det vara lite sötma i vinet, inget torrt vin fixar den kombinationen.
Sötman är nödvändig för att bryta av hettan i tartaren.
 

Öhman

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Krug88 skrev:
Hade tonfisken inte varit spicy och smaksatt med jalapeño, ingefära och wasibi så hade jag hållit med dig.
Men med de kryddorna så måste det vara lite sötma i vinet, inget torrt vin fixar den kombinationen.
Sötman är nödvändig för att bryta av hettan i tartaren.

Man vet aldrig när man teoretiserar. Praktiska experiment är bäst...och roligast.
 

vintjej

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

En torr sherry kan funka till tonfisken, typ en palo cortado. Om man nu vill ha ett alternativ till den halvtorra rieslingen som trots allt är det mest trygga alternativet.
Och om du ändå är i farten, testa den till köttvarianten också. Och rapportera sen! :D
 

Öhman

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

vintjej skrev:
En torr sherry kan funka till tonfisken, typ en palo cortado. Om man nu vill ha ett alternativ till den halvtorra rieslingen som trots allt är det mest trygga alternativet.
Och om du ändå är i farten, testa den till köttvarianten också. Och rapportera sen! :D

Självklart! Torr sherry! Varför tänkte jag inte på det? Fast en fino hade jag nog tagit framför en palo, tror oxidationstonerna kan bli störiga.
 

vintjej

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Öhman skrev:
Självklart! Torr sherry! Varför tänkte jag inte på det? Fast en fino hade jag nog tagit framför en palo, tror oxidationstonerna kan bli störiga.

Förstår hur du tänker, men misstänker att en fino blir för lätt.:)
 
Trådskapare
F

Freppe

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

vintjej skrev:
En torr sherry kan funka till tonfisken, typ en palo cortado. Om man nu vill ha ett alternativ till den halvtorra rieslingen som trots allt är det mest trygga alternativet.
Och om du ändå är i farten, testa den till köttvarianten också. Och rapportera sen! :D
Sherry säger du? Låter intressant, kanske borde testa. Jag råkar ha en Cuco Oloroso Dry (#8239) hemma, skulle den kanske funka? Nu blir jag ju riktigt sugen på att laga till de där tartarerna, men först en sväng till Amsterdam. :p
 

vintjej

Medlem
SV: Passande vin till * tartar?

Freppe skrev:
Sherry säger du? Låter intressant, kanske borde testa. Jag råkar ha en Cuco Oloroso Dry (#8239) hemma, skulle den kanske funka? Nu blir jag ju riktigt sugen på att laga till de där tartarerna, men först en sväng till Amsterdam. :p

Rent spontant tror jag en oloroso är för smakrik och inte har tillräckligt med vass syra och fräschör, åtminstone till fisken.
Men å andra sidan så skulle det ju vara ett spännande experiment.
 
Toppen