Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pauillac

Hallå! Efter att ha läst i forumet i ett par år utan medlemskap så får detta bli mitt första.

Har under senaste åren börjat mer och mer intressera mig för vin på en annan nivå och vinlagringsskåpet börjar fyllas, dock mest från Italien.

Har börjat läsa in mig i Frankrike och landat i Bourdeaux och Pauillac som jag tror blir min första lite dyrare investering. (Dyrare för min del)

Jag står i valet och kvalet just nu på Latour Pauillac 2018 som kommer på TS 3/11 och Chateau Clerc Milon 2020. Prisbilden är ju samma men det är ju tredjevin från Latour och förstavinet från Clerc Milon. Flaskan ska läggas undan några år innan den dricks. Input och tips tas gärna emot!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har väldigt svårt att tro att 999 kr för ett tredjevin är ett vettigt köp, med tanke på att det finns mindre prestigefyllda grand cru classés (alltså "förstavinet") som är klart billigare. Clerc-Milon har jag alltid tyckt varit bra*, och även deras Lafite-ägda granne Duhart-Milon. Men är du verkligen säker på att det måste vara just Pauillac? Visst, Pauillac ska ju vara störst och mörkast i stilen när de är appelltionstypiska, men den generella stilskillnaden mellan Pauillac, Saint-Estèphe, Saint-Julien och närliggande delar av Haut-Médoc skulle jag säga är mindre än skillnaden mellan olika producenter (både beroende på hur högt klassificerade de är/borde vara och om de gör viner i mer klassisk eller mer "Parkeriserad" stil) och årgångar. Jag skulle t.ex. mycket hellre köpa 2,5 flaskor Belgrave 2015 för de pengarna, men det kan tänkas finnas ännu bättre köp också. Och det beror på vad du själv gillar.

En "dirty secret" bakom de mer kända slottens andraviner (och därmed även tredjeviner och fjärdeviner) är att de under lång tid köpt upp andra relativt okända egendomar i samma appellation, eftersom de tjänar alldeles för mycket pengar och kan ta mycket bättre betalt för sina andraviner än grannarna kan ta för förstavinerna. (Och i Bordeaux är i princip allt till salu, till skillnad mot i Bourgogne.) I teorin får de inkorporera inköpta vingårdar i sitt förstavin (för i Bordeaux är bara egendomen klassificerad, inte deras vingårdar, men de är låsta till sin egen appellation), men normalt hinkas de andra vingårdarna ner i andravinerna.

* Brukar numera vara i ganska bärig, polerad och tillgänglig stil för att vara en Pauillac, men utan att vara alltför Parkeriserad i betydelsen överekad, överextraherad eller alkoholstinn.
 
Last edited:
Toppen