Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pava: Bl de bl /Chardonnay?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag va i Frankrike nyss, på hemvägen (flygplatsen) hitta ja in i ett litet hörn, där de sålde delikatesser samt vin..Då jag iaf hadde en diskussion om prestige-champagner mm.
Han rekommendera mig en liten odlare (jag tidigare aldrig sätt på SS/Sverige förut).
100% Chardonnay, MEN inte en Blanc de Blancs.
(jag som är ung och rätt ny i vinbranchen) trodde/va helt säker på att alla 100% CH pavor va en >bl de bls<..han (den så kallade vinexperten i butiken) prata nånting om att endast de "tunnare" vinstockarna fick heta bl de bls, medans den pavan han rekommendera skulle ha "kraftfullare" vinrankor och därför inte fick kallas bl de bls...men ändå va en 100%chardonnay

Jag har aldrig tidigare hört något likande. Sedan denna diskussion har jag läst bla. RJ´s bok, där de inte står nånting om detta
Vet nån här vad denna "vinexpert" kan ha pratat om?
 
SV: Pava: Bl de bl /Chardonnay?

johan1279 skrev:
Jag va i Frankrike nyss, på hemvägen (flygplatsen) hitta ja in i ett litet hörn, där de sålde delikatesser samt vin..Då jag iaf hadde en diskussion om prestige-champagner mm.
Han rekommendera mig en liten odlare (jag tidigare aldrig sätt på SS/Sverige förut).
100% Chardonnay, MEN inte en Blanc de Blancs.
(jag som är ung och rätt ny i vinbranchen) trodde/va helt säker på att alla 100% CH pavor va en >bl de bls<..han (den så kallade vinexperten i butiken) prata nånting om att endast de "tunnare" vinstockarna fick heta bl de bls, medans den pavan han rekommendera skulle ha "kraftfullare" vinrankor och därför inte fick kallas bl de bls...men ändå va en 100%chardonnay

Jag har aldrig tidigare hört något likande. Sedan denna diskussion har jag läst bla. RJ´s bok, där de inte står nånting om detta
Vet nån här vad denna "vinexpert" kan ha pratat om?
Är champagnen gjort på 100% ljusa druvor, som exempelvis Chardonnay eller Pinot Blanc så är det en Blanc De Blanc. Han kanske pratade om Vieilles Vignes men det är fortsatt en BdB. Finns många experter, speciellt i butiker och en resturanger som inte har så mycket koll.

Vad hette odlaren?
 

Jos

Medlem
SV: Pava: Bl de bl /Chardonnay?

johan1279 skrev:
Jag va i Frankrike nyss, på hemvägen (flygplatsen) hitta ja in i ett litet hörn, där de sålde delikatesser samt vin..Då jag iaf hadde en diskussion om prestige-champagner mm.
Han rekommendera mig en liten odlare (jag tidigare aldrig sätt på SS/Sverige förut).
100% Chardonnay, MEN inte en Blanc de Blancs.
(jag som är ung och rätt ny i vinbranchen) trodde/va helt säker på att alla 100% CH pavor va en >bl de bls<..han (den så kallade vinexperten i butiken) prata nånting om att endast de "tunnare" vinstockarna fick heta bl de bls, medans den pavan han rekommendera skulle ha "kraftfullare" vinrankor och därför inte fick kallas bl de bls...men ändå va en 100%chardonnay

Jag har aldrig tidigare hört något likande. Sedan denna diskussion har jag läst bla. RJ´s bok, där de inte står nånting om detta
Vet nån här vad denna "vinexpert" kan ha pratat om?
Det var det dummaste jag hört... Nästan ;) Det är precis som Shorepower säger, - bdb betyder bokstavligen "vitt från vitt", dvs ettt vitt vin från vita(gröna) druvor och tar ingen hänsyn till om stockarna skulle vara kraftigare eller tunnare...
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Pava: Bl de bl /Chardonnay?

shorepower skrev:
Är champagnen gjort på 100% ljusa druvor, som exempelvis Chardonnay eller Pinot Blanc så är det en Blanc De Blanc. Han kanske pratade om Vieilles Vignes men det är fortsatt en BdB. Finns många experter, speciellt i butiker och en resturanger som inte har så mycket koll.

Vad hette odlaren?
Ao precis det låter så dumt, drf ja tänkt så mkt på de. men tack för en självklart svar:)!

ja minns dessväre inte va odlar hette (då jag inte köpte den han föreslog....av förklarliga skäl)
De ända ja minns att de va en odlar pava, icke cote de blanc och brun/vit etikett
 
Toppen