Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pierre Peters 1999

anders

Medlem
Satt i mitt "vardagsrum" dvs PM igår och blev sugen på ett Happy Meal. Min version består av hemgjord pommes och en flaska skumpa. Kollade i listan och hittade Pierre Peters 1999 som jag inte stjälpt i mig tidigare. Så långt allting gott.
Dock när jag smakade drycken visar det sig att den har en rejäl beska som jag inte alls fann någon harmoni i. Vid samtal med vintjommen så höll han med om att 99:an var betydligt sämre än 98:an. Jag tänkte därför höra med forumet om vi bara haft otur med de flaskor som vi testat lokalt eller om det faktiskt rör sig om att 99:an är just så bitter som vi upplevde den.
 

Krug88

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Märkligt, jag har nog inte upplevt 99:an som bitter.
Den kanske är i en konstig fas just nu, årgångar Peters med hög syra brukar behöva ligga ett tag innan de är sköna att dricka.
Jag har inte börjat knäcka mina 96:eek:r än då de är alldeles för tuffa fortfarande.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Pierre Peters 1999

anders skrev:
Satt i mitt "vardagsrum" dvs PM igår och blev sugen på ett Happy Meal. Min version består av hemgjord pommes och en flaska skumpa. Kollade i listan och hittade Pierre Peters 1999 som jag inte stjälpt i mig tidigare. Så långt allting gott.
Dock när jag smakade drycken visar det sig att den har en rejäl beska som jag inte alls fann någon harmoni i. Vid samtal med vintjommen så höll han med om att 99:an var betydligt sämre än 98:an. Jag tänkte därför höra med forumet om vi bara haft otur med de flaskor som vi testat lokalt eller om det faktiskt rör sig om att 99:an är just så bitter som vi upplevde den.

Det handlar om Pierre Peters Special antar jag? Det är fan mitt husbubbel, jag älskade 1998 och jag har nog sänkt en fem flaskor av 1999 så här långt, ett grymt bubbel i sin prisklass!

1998 är ju betydligt mer tillgänglig som ung, 1999 är i mina ögon ett betydligt hårdare och kantigare vin. Det vinner mycket på att man tar ett glas eller två och sen låter det stå och softa till sig i 30 minuter till en timme, det behöver luft helt enkelt! Jag tycker att 1999 har en skönare syra, är stramare och mer elegant än 1998 som för mig är nästan lite sötfruktig. Men jag förstår verkligen vad du menar med att 1999 nästan har en lite bitterhet, det är verkligen grapetoner i den!

Med detta vill jag säga. 1999 ska verkligen ligga!

Gott med hemgjorda pommes förresten! Måste nog prova PM någon gång!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Pierre Peters 1999

Oturs flaska! Prova igen ;)

För mig är 99:an ok att dricka nu, dock skiljer den sig från 98:an som jag tycker är rundare i sin karraktär,99:an har mera gul frukt (apelsin, clementin) samt lite grape (beska!?)

Har druckit den ca 20ggr (en korkad) samt ett par ggr på magnum, har aldrig varit besviken snarare tvärtom ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Jag tycker mig få bekräftelse på påståendet om bitterhet. Grape, som flera nämner, är en träffande beskrivning. Det jag hade problem med var inte beskan i sig själv (vem gillar inte en god gewürztraminer...) utan att den inte integrerade på ett bra sätt i vinet i övrigt. Tipset om luftning från Krug kan jag skriva under på för det mjuknade märkbart efter ett tag.
Problemet är bara att ska man vänta så länge så hinner pommesen bli kall och då kan man lika gärna äta på McDonalds. :p

Nästa gång det vankas Happy Meal så tror jag att jag ska testa Francois Hemart, tanken på de två smakerna gifter sig trevligt i munnen...

Krug: Jag är kvar månaden ut, sedan blir det troligen iväg till München. Nästa vecka håller de stängt (VAR FAN SKA JAG TA VÄGEN!?!) så vill du svinga ett (stort antal) glas med mig så har du inte lång tid på dig. Problemet är bara att vem tar sig till Växjö utan ett ärende...?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Pierre Peters 1999

Naturligtvis ska du vara förutseende nog att glida in runt femsnåret, knäcka ett par glas ur pava och ställa den åt sidan innan du kilar hel och gör toalett. När du sen kommer tillbaka så är flaskan perfekt luftad och du kan goffa Happy Meal med en välluftat PPs -99 precis hur mycket du vill!

Och tyvärr tror jag att du har rätt, det blir klurigt att klämma i en Växjötripp innan dess, även om ett besök på PA kanske är en nog så god anledning att åka söderut!

Vad händer i Ölkällarkuppens förlovade stad? Träningsläger inför Oktoberfesten?
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Krug skrev:
Naturligtvis ska du vara förutseende nog att glida in runt femsnåret...
Det fungerar nog inte så bra. Klockan fem har jag fortfarande två till tre timmars jobb kvar för att komma upp i åtta. Jag är en ganska morgontrött person...

Krug skrev:
Vad händer i Ölkällarkuppens förlovade stad? Träningsläger inför Oktoberfesten?
Jobbet för mig dit. Kan bli så länge som två år.
Vad gäller träningsläger så får jag hoppas att det initialt kan bli ett rent träningsläger. Att ha "vardagsrummet" på en av de bättre restaurangerna i Sverige med matchande vinkällare har inte gått spårlöst förbi i midjetrakten. Eftersom Larsson har lovat att gå ner tio kilo i år (tjejerna har skvallrat, jag nämner det för att öka pressen ;D ) så gäller det ju att knäcka honom genom att komma ner lika mycket fast till sommaren. Det finns dock risk att det kan bli problematiskt då lägenheten jag spanar på för boende ligger två kvarter från en enstjärna som kör fyrarättersmenyer för 65 euro. Vinlistan ser också trevlig ut. http://www.terrine.de/
Jag hoppas dock kunna göra en seriös insats på Oktoberfest. Förra gången jag jobbade i München började jag veckan efter att festen var slut :'( .
Som ett resetips kan jag rekommendera att hellre dricka HB (Hofbräuhaus München) än Löwenbräu fast får jag välja fritt från hela Tyskland så tar jag gärna Königspilsner eller Berliner Kindl.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Som plåster på såret så hällde jag i mig Selosse Rose ihop med "Mousse på vit choklad och passionsfrukt med mangosorbet". Nu är jag glad igen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Pierre Peters 1999

anders skrev:
Som plåster på såret så hällde jag i mig Selosse Rose ihop med "Mousse på vit choklad och passionsfrukt med mangosorbet". Nu är jag glad igen.
Ja det är ett som är sant. Man blir glad av Selosse Rose. Mycket glad ;D
Funderar nästan på att öppna en ikväll tillsammans med Selosse Contraste (100% PN) då bilr gumman glad också :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Det känns lite underligt att kalla ett vin för "Contraste". Jagh tycker i alla fall inte att kontrasten förbättras av alkohol, det brukar snarare bli lite suddigt i kanterna... ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Alla deras andra viner är ju 100 % chardonnay, den här är 100 % pinot noir.
Det är väl en kontrast om något...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Min erfarenhet säger mig att jag oavsett druvsammansättning brukar bli ungefär lika glad i hatten och därmed få försämrad kontrast i synfältet. Det verkar som att omdöme och kontrast går hand i hand. Kan vara något för läkarvetenskapen att studera. ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Pierre Peters 1999

Ja sär, ja sär!

Usch så ni håller på och dricker er berusade. Ni borde vara mer som jag, lugna och sansade med harmoniska dryckesvanor och borttappade glasögon.

Gudars vad jag vill ha ett glas bubbel just nu!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Pierre Peters 1999

Borttappade glasögon... ja det är ju onekligen ett alternativ för att försämra kontrasten. Det är dock mera tveksamt om det är ett lågbudgetalternativ, glasögon brukar vara dyra. Och dessutom får man inte förlora omdömet heller så det är fullt pris för halva varan...
 
Toppen