Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Rhino69

Medlem
Jaha, dags för ännu ett ämne...

Kollade mitt innehav på Cellartracker, har bara två (2!) Pinot Noirer, Felton Road Bannockburn 2009, förutom Champisblandningarna.

Drack sista flaskan 1999 Louis Jadot Beaune igår, mkt mera nöjd med denna än de tidigare, troligtvis pga luftning, korrekt glas mm.

Nu dock, behöver lite (läs mkt) Pinot Noir, tacksam rekommendationer i 3 prislägen (New vs Old) , både för lagring och rel snar konsumtion ::):

Dryga Hundringen: Gumfield, Stoneleigh, etc

Kring 300: ?

Högre!

Att ni tar ut svängarna räknar jag med ;D
 

ruso

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Gamla världen goes Nya Världen, Clos Henri Pinot Noir, Marlborough.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Lite olycklig rubrik på ämne, men tack för tips.

Egna eftersökningar:

Tyckte om Penfolds Bin 23 2009, ngn åsikt där ute, samt funderar kring Louis Jadot, finns hur mkt som helst men vad är bra, som är kvar???

Kommer lite i november släppet oxå.

Ser fram emot förslag (ni kanske är dästa efter helgens utsvävningar );D
 

chambertin

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Det enda jag druckit från utanför Bourgogne som jag gillat riktigt bra är PN från Central Otago (sydön/NZ) (bl.a Felton Road då förstås ).
Därmed inte sagt att det inte finns bra grejer i Oregon, Kalifornien m.m men jag har inte provat så mycket därifrån.

Det finns många fler producenter i Central Otago som också är bra t.ex Carrick, Wooing Tree, Pyramid Valley Growers m.fl
Det var en artikel i Livets Goda (förra året tror jag) om Central Otago.

Mitt råd är att skippa billig (läs under 200:) PN. För det mesta bara skräp såvida du inte har möjlighet att köpa på plats i Bourgogne direkt i dörren hos odlare.
Finns gott om odlare i Pommard/Volnay/Santenay m.fl som levererar anständig PN under 20€ men man måste prova.

Svävade ut i helgen med riktigt bra Bourgogne faktiskt, Armand Rousseau Clos de la Roche -93.
Peakar nu trots att det inte tillhör hans kraftigare viner utan är klart mer elegant och lättare än Clos St.Jaques, Chambertin och Clos de Bèze.
Suveränt gott och bara fullödig njutning rakt igenom.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Svävade ut i helgen med riktigt bra Bourgogne faktiskt, Armand Rousseau Clos de la Roche -93.
Peakar nu trots att det inte tillhör hans kraftigare viner utan är klart mer elegant och lättare än Clos St.Jaques, Chambertin och Clos de Bèze.
Suveränt gott och bara fullödig njutning rakt igenom.

Hmmmm, låter gott!
Inser min begränsade kunskap, plöjar lite i "En värld av vin", insåg inte komplexiteten inom Bourgogne (värre än DRG kodningen på jobbet :eek:). Ser det dock bara som en sporre...
Clos de la Roche - Murey-St-Denis alltså, (övriga Gevrey-Chambertin... kul med kunskap), för mig osökt (?) in på Louis Jadots Murey-St-Denis från 1997, beställningssortimentet, värt att köpa??

utanför Bourgogne som jag gillat riktigt bra är PN från Central Otago

Martinboruogh då?
 

ruso

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Förstår inte vad du menar med olycklig rubrik.?
Clos Henri ägs och görs av Henri Bourgeois från Sancerre, därav min kommentar.

Escarpment Pinot Noir , Martinborough, går inte av för hackor heller.
 

chambertin

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Rhino69 skrev:
Svävade ut i helgen med riktigt bra Bourgogne faktiskt, Armand Rousseau Clos de la Roche -93.
Peakar nu trots att det inte tillhör hans kraftigare viner utan är klart mer elegant och lättare än Clos St.Jaques, Chambertin och Clos de Bèze.
Suveränt gott och bara fullödig njutning rakt igenom.

Hmmmm, låter gott!
Inser min begränsade kunskap, plöjar lite i "En värld av vin", insåg inte komplexiteten inom Bourgogne (värre än DRG kodningen på jobbet :eek:). Ser det dock bara som en sporre...
Clos de la Roche - Murey-St-Denis alltså, (övriga Gevrey-Chambertin... kul med kunskap), för mig osökt (?) in på Louis Jadots Murey-St-Denis från 1997, beställningssortimentet, värt att köpa??

Louis Jadots är ju en firma med en hel del egen mark och även en négociant-del där druvor och viner köps in från hela Bourgogne. Deras range av viner är mycket stor.

Det enda jag druckit lite längre tillbaka från Louis Jadot var deras Clos Vougeot -93 och -94 men det var alldelese utmärkt. Inte top-10 av Bourgognes producenter vad gäller kvalitet men dom ligger inte där prismässigt heller. Ta och beställ hem en flaska och prova deras Morey-St-Denis vetja och se om du gillar stilen. Kommunvin som är 14 år bör vara gjort för lagring för att vara bra idag och det kan vara en risk att detta vinet inte klarat dom åren men man kan aldrig veta utan att prova. 1997 var ok-bra år men inte stort vad gäller Bourgognes röda.

Om du är nyfiken på firman så ta och testa deras Vosne-Romanée 1:er Crû Les Suchots -06 för 765:-. Enligt en god vän som dricker en hel del röd Bourgogne så skall det vara ganska bra.

Glömde förresten nämna att Hamilton Russel och Bouchard Finlayson från Sydafrika gör helt ok PN också. Båda finns på SS för runt 300:-
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Tack för svar Ruso och Chambertin
Jag tyckte själv min rubrik inte var optimal, inte ditt svar Ruso!

Jag har tittat på Le Suchots, för 765kr vill jag att vinet är mer än ganska bra, men vi har nog olika måttstockar, halvvägs upp på Mt Everest är utsikten ändå ganska schysst.... ;D

Vad jag förstår var 06 ett rel dåligt år(???), men kommer nog pröva ett sådant, vad gäller -97 är det ju ett vågspel, jag drack i och för sig en enkel -99 i helgen och tyckte den var OK (159sek).

Vad jag ser finns det en del på systemet, får snacka lite med pöjka på passagen i helgen...

Jag återkommer, fler förslag???
 

Dexter

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Jag gillar...
Delta Pinot Noir (nr 6293) 99:-
Rua Pinot Noir (nr 6265)159:-
Craggy Range Te Muna Road Pinot Noir (nr 99199)299:-
Vosne-Romanée Vielles Vignes (nr 88216 Vincent Girardin 369:-
Meyer-Näkel Blauschiefer Spätburgunder (nr 95605)229:-
Au Bon Climat Le Bauge Au-Dessus Pinot Noir (nr 71797)349:-
Morey-Saint-Denis (nr 71084)325:-
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Tack Dexter

kollar upp dina tips, intressanta!
Craggy, Vosné, Au Bon...
 

chambertin

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Rhino69 skrev:
Jag har tittat på Le Suchots, för 765kr vill jag att vinet är mer än ganska bra, men vi har nog olika måttstockar, halvvägs upp på Mt Everest är utsikten ändå ganska schysst.... ;D
Vad jag förstår var 06 ett rel dåligt år(???), men kommer nog pröva ett sådant, vad gäller -97 är det ju ett vågspel, jag drack i och för sig en enkel -99 i helgen och tyckte den var OK (159sek).

Allt är ju relativt. Jag såg att du hade köpt Champagne i den prisklassen och därför tänkte jag att du kanske kunde tänka dig Bourgogne i samma prislägen. Är själv lite bortskämd med bra röd Bourgogne så superlativen brukar jag använda till när jag vet att det är riktigt bra. Tyvärr kostar ju många av dom väsentligt mer än Les Suchots 765kr. +2000kr för en Grand Cru från ett bra år och bra odlare är inte ovanligt tyvärr.

Tror att 2006 som årgång mest lider av att den kom efter 2005 som var exceptionellt bra. Som med dom flesta områden så är det dock odlarens och vinmakarens ansträngningar som till slut väger tyngre än en generell rating av en årgång. Framför allt i ett så heterogent område som Bourgogne med hundratals olika odlare med olika filosofier och resurser.
2006 är inte svag på ngt sätt så jag personligen skulle inte tveka att köpa enbart pga av det.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Jag såg att du hade köpt Champagne i den prisklassen

Jag trodde att Champagne automatiskt skulle kosta mer än övriga viner... Det är iallafall vad jag sagt hemmavid!!!!

Jag håller nog på att rekalibrera inköpsnivåerna, "dyraste" vinet jag druckit (vad jag vet) är nog Henriot Millesime 1996 (569kr), så det var relaterat till det jag skrev ovan om Les Suchots :D
Senste månaderna/halvåret har jag dock köpt lite från Domenico Clerico (Pajana, Ciabot Mentin Ginestra), La Grand Année, Dom Perignon och Krug NV, Diebolt FdP så viss inflation i inköpsnivåerna har det varit.

Flera alternativ till Les SUCHOTS finns från Bruno Clair (Chambolle-Musigny "les Veroilles" 429kr, Samt Flera Premier Cru inom Gevrey-Chambertin 2006, 7-900kr)

Hmmm, svårt det här, ska dock bli riktigt roligt att utforska PN närmare framöver, choices....
 
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Jag gillar följande PN från Nz

95452 Mountford Estate 2007 294 kr
83026 Pegasus Bay 2007 (verkar vara 2008 nu) 329 kr
94264 Wooing Tree 2008 279 kr

Från Usa
71051 Melville Estate 2009 349 kr
72640 Ojai PN 2009 349 kr

Båda verkar tillfälligt slut
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Från Usa
71051 Melville Estate 2009 349 kr

Släpptes i september... 50kr billigare, så jag har lagt det i inköpslistan!

Sak kolla upp övriga.

Jobbar just nu på en inköpslista ( Bourgogne ffa), återkommer om denna.
 

sunqan

Vinös
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

förmodligen är 72640 och 99111 hos SB samma vin från Ojai och Sta Barbara och där skiljer 60:-
 

sunqan

Vinös
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

och jag har svårt för NZ Pinoter, USA brukar funka riktigt bra (liksom tyskland och frankrike). Australien och SA har jag aldrig provat vad jag vet.
(för shiraz föredrar jag aussie shiraz före usa shiraz)
 

kayaker

Cyklist
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Det finns mycket som är bra, men kanske mer än för andra druvor så hänger mycket på producenten. I Bourgogne så är det prio ett.

Från Nya Zeeland så är t.ex. Felton Road, Escarpment och Schubert bra. Vinovativa importerar Escarpment och verkar fortfarande ha 2008:eek:r tillgängliga via privatimport och/eller hemligt artikelnummer.
Trots att det kan tyckas knepigt med Pinot Noir från Australien så gör Ten Minutes by Tractor riktigt bra PN.

I Tyskland så kan du hitta en del guldkorn i ffa. Ahr. Jag kan helhjärtat rekommendera Jean Stodden. Några Stoddenviner går att beställa genom http://www.vinstocken.se/sok/stodden
Stoddens Alte Reben är grymt bra! Den kostade 75 Euro på plats i våras så påslagen är inte så höga.
Ett par andra tyskar som förtjänar att nämnas är Friedrich Becker och Meyer-Näkel.

I getingboet Bourgogne finns det mycket bra och mycket som är mindre bra. :)
Av de som finns på SB så kan jag helhjärtat rekommendera Domaine Denis Mortet.
Domaine Hubert de Montille och Domaine Nicolas Rossignol gör några av de bästa vinerna från Pommard och Volnay.
På den billigare sidan så har Camille Giroud en habil producent som gör relativt bra viner för pengarna, men leta gärna upp vinmakaren, David Croix, egna viner om du vill ha nå't ännu lite bättre.
Om man går upp i pris så finns ju ett par intressanta "supernegocianter" i form av Lucien Le Moine och Olivier Bernstein + ett antal topproducenter som t.ex. Comte Georges de Vogüé.
Sylvain Cathiard kan vara värd att leta rätt på men då kan du glömma SB...
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

I getingboet Bourgogne finns det mycket bra och mycket som är mindre bra.
Av de som finns på SB så kan jag helhjärtat rekommendera Domaine Denis Mortet.
Domaine Hubert de Montille och Domaine Nicolas Rossignol gör några av de bästa vinerna från Pommard och Volnay.
På den billigare sidan så har Camille Giroud en habil producent som gör relativt bra viner för pengarna, men leta gärna upp vinmakaren, David Croix, egna viner om du vill ha nå't ännu lite bättre.
Om man går upp i pris så finns ju ett par intressanta "supernegocianter" i form av Lucien Le Moine och Olivier Bernstein + ett antal topproducenter som t.ex. Comte Georges de Vogüé.
Sylvain Cathiard kan vara värd att leta rätt på men då kan du glömma SB...

Tack Kayaker, du räddade min förmiddag ;D

Hmmm, hittade en del på SB, hittade 2 Denis Mortet, Chambolly-Musignet 540kr, samt Gevrey-Chambertin 615kr, 2007:eek:r, spelar det ngn roll? Har inte koll på årgångar ännu, vilken ju som du skriver kanske spelar mindre roll (om producenten prioriterar kvalité).

Olivier Bernstein fanns 2, Gevrey-Chambertin Les Cazetieres 2008 899kr, samt Chambolly-Musignet Les Lavrottes 2007 819kr, lite högre i pris, men nåbart vid prioritering....

Sedan ett antal Hubert de Montille 2006:eek:r från 400kr och uppåt

Tänker mig själv Denis Mortet av båda, samt nån Montille och Bernstein, ytterligare pek(fingrar?) :D

Kompletterar med nya världen och kollar upp Stodden!
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Köpte Allt om mats årliga vinnummer idag ::), ja jag vet.

Inga "riktiga" Bourgogner vad jag kunde se, varför? inte ens ngt ej prisvärt.... ;D

Varför?
 
Toppen