Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Sprang förbi passagen idag, blev några PN... (se senaste inköpstråden!)
 

Håkan

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Lägger in en liten blänkare här, drack för några veckor sen en 2003 Kosta Browne Kansler Vineyard. Jag hade inte druckit någon Kosta Browne innan och min fråga är, varför måste en Pinot från USA vara såhär? Massor av Alkohol, ingen Pinotkaraktär, sötsliskig frukt och mycket bränt socker, obefintlig syra. Kosta Browne är ju totalt kultförklarade och jag förstod verkligen ingenting av detta vin. Någon som tycker olika, och finns det någon "lite" svalare Pinot från USA.
 
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Oregon är väl där man ska leta. Har druckit en del som varit bra men inte tagit några anteckningar av någon anledning.
Drack en 2007 Sea Smoke Pinot Noir Southing och hade samma åsikt som du här, för hög alkoholhalt.
 

Håkan

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Onekligen går ju Brewer Clifton och Sea Smoke hem här för de är redan slut, eller så är det för att en viss importör är duktig på att kränga. Alkoholstinna viner med fruktsötma verkar tydligen vara en trend att ignorera.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Fantastiskt rolig ;D

Drack Gevrey-Chambertin Vielle Vigne (Heresztyn) i helgen, gav verkligen mersmak, första riktiga Bourgogne vinet (förutom vita) för min del... Inte sista dock 8)

Finns även en Schubert block 8, samt en Bruno Clair Fonteny i källaren.

Får nu ladda för nästa år... ::)
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Beställt bla 3 st Volnay -09 från Camille Giroud, samt utnyttjar erbjudandet i Livets Goda från Riedel om Bourgogne glas.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Fick hem mina Volnay, väntar på Gevrey-Chambertin Les Crais 2009 samt lite andra Bourgogner (och ATA Rangi) från nyhetssläppet idag...
 

Elvis

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

JC skrev:
Jag gillar följande PN från Nz

95452 Mountford Estate 2007 294 kr
83026 Pegasus Bay 2007 (verkar vara 2008 nu) 329 kr
94264 Wooing Tree 2008 279 kr

Från Usa
71051 Melville Estate 2009 349 kr
72640 Ojai PN 2009 349 kr

Båda verkar tillfälligt slut

Jag köpte några flaskor 99250 Melville Estate PN 2009 (kostar 299 kr nu) härom dagen på SS Regeringsgatan. Drack vinet samma kväll till lammracks med rotfrukter och det var en trevlig bekantskap. Underbar på näsan med en massa hallon. Rekommenderas!
 

Tristanqx

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Visste inte om jag skulle starta en ny tråd eller inte, så jag väljer att dra liv i denna igen.

Är sugen på att prova igenom lite kraftigare och fylligare Pinot Noir. (Röda viner)

Var hamnar de fylligaste Pinot Noir ungefär i skalan 1-12?
Till vilka producenter eller områden skall man leta efter då?
Tänker mig bourgogne men även nya världen för att få referenser.
 

Håkan

Medlem
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Skall du ha något tjockt från Bourgogne skall du hålla dig till modernisterna. Jag skulle prova något från Henri Boillot (flaskposten har mogna för okej pris), vill du gå upp i pris (rätt mycket) kan du ta tex Claude Dugat eller Dugat-Py. Håll dig borta från Lafarge eller Bruno Clair. Jag är själv lite sugen på de något kallare lägena i Santa Rita Hills, men blir ofta besviken på Cali Pinot, blir lätt lite syltigt för min smak (naturligtvis finns det saker jag skulle älska men har inte hittat ännu).
Det mest fylliga jag provat var Costa Browne, även Sea Smoke är rätt "fyllig". Jag skulle nog försöka hitta någon klassisk Pinot från Cali men jag har inte kunskapen att ge råd.
 

kayaker

Cyklist
SV: Pinot Noir - Nya mot gamla världen

Tristanqx skrev:
Var hamnar de fylligaste Pinot Noir ungefär i skalan 1-12?
Till vilka producenter eller områden skall man leta efter då?
Tänker mig bourgogne men även nya världen för att få referenser.
I Bourgogne så skulle jag främst kolla på viner från Nuits-St-Georges.
 
Toppen