Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Plantbaserat

buteljen

Medlem
Någon här som äter plantbaserat större delen av tiden och kombinerar med fisk eller magert kött lite då och då? Hur tycker ni det funkar om man är gravt vinintresserad? Typ på restauranger eller generellt denna kost ihop med vin.

Vore kul med lite inspel även om ni inte äter plantbaserat 😊.
 
Hmm, min sambo är sedan en tid tillbaka väldigt plantbaserad pga mjölkproteinallergi hos ammande barn. Men det innebär att hon behöver plantbaserade alternativ till mjölk, smör och grädde. Där är min uppfattning att de plantbaserade alternativen försvårar parning med vin en aning eftersom de tenderar att bli så söta att de stör. Är det även plantbaserat som alternativ till mjölk-produkter du frågar om eller mer "normalt" flexitarianätande du är ute efter?
 

Boletus

Medlem
Jag äter mycket plantbaserat om dock ej uteslutande (typ stockholmsvegetarian). Mina tumregler är som följer:
- Älskar bordeaux och tycker nästan det är bortkastat att dricka utan att matcha med tyngre kötträtter (och vice versa) så jag passar på att dricka bordeaux när det vankas kött och potät och tvärtom. Dricker sällan rioja, nya världen-cab eller tyngre bourgogne men skulle nog tänka likadant där.
- Pasta (oftast vegetariskt snarare än veganskt), lagas och äts i stora mängder och jag har inga problem att matcha detta med Toscana och Piemonte.
- Vita nordrhonare tycker jag passar till det mesta plantbaserade. Är också det jag helst väljer på lokal (i Sverige iaf) vid avsaknad av uppseendeväckande vinlista och/eller sommelier
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Där är min uppfattning att de plantbaserade alternativen försvårar parning med vin en aning eftersom de tenderar att bli så söta att de stör.
👍🏻

Är det även plantbaserat som alternativ till mjölk-produkter du frågar om eller mer "normalt" flexitarianätande du är ute efter?
jag tänkte ganska strikt. Inget animal based förutom lite fisk, magert kött och magra mjölkprodukter några tillfällen i veckan.

Men det är intressant att höra generellt hur folk äter plantbased 😊
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag äter mycket plantbaserat om dock ej uteslutande (typ stockholmsvegetarian). Mina tumregler är som följer:
- Älskar bordeaux och tycker nästan det är bortkastat att dricka utan att matcha med tyngre kötträtter (och vice versa) så jag passar på att dricka bordeaux när det vankas kött och potät och tvärtom. Dricker sällan rioja, nya världen-cab eller tyngre bourgogne men skulle nog tänka likadant där.
- Pasta (oftast vegetariskt snarare än veganskt), lagas och äts i stora mängder och jag har inga problem att matcha detta med Toscana och Piemonte.
- Vita nordrhonare tycker jag passar till det mesta plantbaserade. Är också det jag helst väljer på lokal (i Sverige iaf) vid avsaknad av uppseendeväckande vinlista och/eller sommelier
Tack!🤩
 

Klas.

Medlem
Partner som är veg, men fortfarande äter mjökbaserat (ost, smör, osv.), samt ägg (I alla dess former, även Caviar).

Generellt är vitt ganska lätt, att matcha, då många vegetariska rätter är väldigt feta men med mindre umami ute på restaurang (E.g. vit sparris med hollis, grillad spetskål, blomkåls-baserade rätter), och funkar fint med vit burgogne.

Rött är svårare, man får passa på när det är säsong för svamp, alternativt gå på tomatbaserade rätter (vilket passar bra med italienska röda).

Summeringen är väl att det fungerar bra, men man kan sakna matchningen av tung Bordeaux tillsammans med en fet köttbit. Större problem på restaurang är att utbudet ofta är väldigt begränsat på vegetariska sidan.
 
Äter i mångt och mycket lakto-ovo så jag tillåter mig mejeriprodukter och ägg. Tycker det sällan är några problem att möta upp kraftig rödvin med hjälp av fett och krämighet. Feta såser, gratänger och dylikt gör att jag inte nödvändighet saknar en köttbit (för vinets skull åtminstone)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Någon här som äter plantbaserat större delen av tiden och kombinerar med fisk eller magert kött lite då och då? Hur tycker ni det funkar om man är gravt vinintresserad? Typ på restauranger eller generellt denna kost ihop med vin.

Vore kul med lite inspel även om ni inte äter plantbaserat 😊.
Många kommer bli överraskande nu med tanke på mitt yrke som kock, men jag äter mer än hälften växtbaserat.
till vardags tycker jag det är väldigt enkelt och fräscht att vara lite åt det libanesiska/grekiska köket 'bonnigt' medelhavs - köket med fokus på grönsaker & örter ger ett väldigt fräscht vardagsliv.
eftersom jag har samarbeten och släkt nere i balkan har jag blivit väldigt inspirerad av de köken.
Om man skall raljera är det ändå väldigt gott med olivoljebaserad & grönsaksbaserad matlagning. ist för den tunga kontinentala väg många tar med väldigt mycket smör & kött etc.
Eftersom jag älskar Champagne och Chenin är det inga konstigheter. Skumpa är alltid ett säkert val till fräscha gröna rätter. Min Fru som är Sthlmsvegetarian skivar ibland över lite lufttorkad salami på ev rätt som hon tycker blir proteinfattig ibland.
 

LarsW

Medlem
Jag bodde några månader i Indien i och med ett forskningsprojekt.
Där blev det väldigt mycket vegetariskt och de gör det väldigt bra. De gör mycket som inte är så starkt men har mycket smak.
Det mesta i curryväg som är lite tyngre fungerade bra med shiraz. De gör vin i Indien som är helt drickbart och jag tycker då att shiraz eller en blend shiraz/CS (tänk australien) passade bäst. Hemma har jag fortsatt att dricka shiraz till indiskt.
Fun fact: När jag var där (2016) så drack en indier i genomsnitt 7 ml vin per år...
Lite lättare och fräschare rätter med friska grönsaker och lite inte-så-stark sås i rotibröd var en favorit att matcha med chenin blanc. Tänker att en halvtorr riesling också hade gått bra men dessa var svåra att få tag på där.
 
Toppen