Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Podcasts

Martin F

Medlem
Känns som att det behövs en tråd om podcasts till den här avdelningen av forumet. Lyssnar själv på poddar inom flera av mina specialintressen där vin naturligtvis tar upp mest tid. Det här kan bli en tråd för att dela med sig av sina tips.

Dela en flaska - föredrar den ursprungliga podden med endast Alf Tumble som intervjuade olika vinpersonligheter samtidigt som han bjöd dem på en blind flaska vin. Sedan återuppstått med samma namn men nu även med Petter Alexis Askergren. Nu lite plojigare och överlag lägre nivå men fortfarande underhållande.

Vinpratarna - en av mina absoluta favoritpoddar om vin som nu tyvärr har slutat. Något som jag särskilt uppskattar är att de oftast prövar flera viner i podden och diskuterar dem vilket alltid resulterar i att jag blir sugen på att själv korka upp en flaska.

Guildsomm - podden kopplad till Guildsomm som är en sida fokuserad på studiematerial för de som aspirerar till att plugga vin (och bli Master of wine?). Går igenom alla möjliga ämnen, ofta på detaljnivå, och är inte alltid så publikfriande men nördigt.

I'll drink to that - Hysteriskt nördiga intervjuer med vinmakare och andra världen över. Mycket flyger långt över huvudet på mig men det kan ändå vara intressant och underhållande.

Fler tips?
 
Podcasts, bra ämne. Jag har varit och nosat på eller följer dessa
  • Vin och vi, som jag tycker är en härligt utforskande kanske något grabbig podd men de kastar sig in i det mesta och utmanar sig själva hela tiden även om de har sitt hjärta i Piemonte
  • Druvpodden (munskänkrna), intressant men knastertorr
  • Vintugg Podcast, känns väldigt kunnig och förmedlar det på ett ödmjukt sätt men jag klarar personligen inte av den något flamsiga stilen. Har förstås mest lyssnat på några av de tidiga avsnitten så det har kanske förändrats
  • Rötjut, annorlunda format med fart och kortare program. Väldigt trevlig början. Sen gick den över i 1,5 timmes program vilket känns rätt långt och jag har inte orkat med dessa. Men kommer att ge den fler chanser
 

rnnbck

Medlem
För alla som känner att dom kan hantera danska finns en bra och ibland rätt rolig podd som heter Blindsmagerne som handlar om just det. Dom (två killar 30-40 ish från Köpenhamn) har oftast en gäst som pratar om någon region, druva eller liknande plus att dom blindsmakar 3-4 viner. Låter kanske inte toppen men kan vara rätt kul
 

mackan92

Medlem
Dos Gardenias - har ett ganska brett spektra ett av favoritavsnitten är nog med Niklas Tuomela där de pratar om Penfolds.
 

buteljen

Medlem
Guildsomm - podden kopplad till Guildsomm som är en sida fokuserad på studiematerial för de som aspirerar till att plugga vin (och bli Master of wine?). Går igenom alla möjliga ämnen, ofta på detaljnivå, och är inte alltid så publikfriande men nördigt.
Fler tips?
Master Sommelier, inte Master of Wine ;)
I heard it through the grapevine är dock en pod av en Master of Wine.
Matthew's world of wine and drink är en "educational podcast" av en MW-student. Korta avsnitt som går igenom vinregioner och druvor på ett bra sätt.
 

Jos

Medlem
OMG :eek: :D
MS - fokus på hospitality, dvs mer restaurang
MW - fokus på wine trade, dvs mer business och produktion
Vilken har högst krav på att pricka viner blint? Gissar att blindprovning är en del av examen på i alla fall nån av dom...?
 

buteljen

Medlem
Vilken har högst krav på att pricka viner blint? Gissar att blindprovning är en del av examen på i alla fall nån av dom...?
Det är helt olika sätt att examinera. Båda provar blint men MW har skriftlig examen medans MS har muntlig examen.
För MW så är det viktigast att man har rätt resonemang för att komma fram till rätt svar. Man kan klara sig även om man sätter fel druva i slutänden men har rätt resonemang bakom. Jag är mindre insatt i MS, men jag tror att det är viktigare för dem att komma fram till exakt vad de har i glaset.
 

Jos

Medlem
Det är helt olika sätt att examinera. Båda provar blint men MW har skriftlig examen medans MS har muntlig examen.
För MW så är det viktigast att man har rätt resonemang för att komma fram till rätt svar och man kan klara sig även om man sätter fel druva. Jag är mindre insatt i MS, men jag tror att det är viktigare för dem att komma fram till exakt vad de har i glaset.
Ah ok, mao MS man ska satsa på då! :D
 

Jos

Medlem
Jag lyssnar en del på Wine Enthusiast, särskilt när de har lite intressanta vinmakare som Graham Weerts i ett av de senare avsnitten. Lyssnar lite på Dela en Flaska också men mest för att de är lite trevliga att lyssna på även om nivån är för totala nybörjare.
 

Robbes

Medlem
Mölstad med son har en pod som heter Vinskolan. Är ganska basic kunskapsmässigt, men är dock ganska underhållande.
 

Michael_M0!

Medlem
Jättebra initiativ! Hit kan man ju återkomma och hämta inspiration! Fyller på lite:

Sverige:
Ett bord för två
Jättetrevlig intervju-podd av Vinguiden, slutade dock 2018.

Visste du...
En mer kunskapsinriktad podd av Vinguiden, med bl.a. Johan Franco Cereceda. Fram till 2018.

Internationella:

Spanish Wine Experience
En podcast om spanska viner, där de mer eller mindre går igenom varje DO i hela Spanien.

Vincast
Australiensisk podd om just Australiens viner.
 

IsKr

Medlem
Uk wine show är en annan. Avsnitten är ca 25-30 min långa. Podden har funnit sedan 2006 så ingen nybörjare direkt.
 

Jos

Medlem
Ingen podd men måste tipsa om Wineking på Youtube, - helt magiskt! Jay blindar roliga viner på Patrick och Peter som recenserar i princip helt utan filter :D

Edit: Kanske ska utfärda en varning för känsliga. Det är mycket ”death sentence to the wine maker” och “ wine maker should be executed “
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Ingen podd men måste tipsa om Wineking på Youtube, - helt magiskt! Jay blindar roliga viner på Patrick och Peter som recenserar i princip helt utan filter :D

Edit: Kanske ska utfärda en varning för känsliga. Det är mycket ”death sentence to the wine maker” och “ wine maker should be executed “
Felpost
 
Toppen