Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pol Roger provning i Oslo 16/4-2012.

moos

Medlem
Hej alla glada vin älskare.

Jag har sovit gott i natt efter en av de bättre provningarna jag har varit på. (Det är visserligen inte många).

Pol Roger provning ledd av femte generation Pol Rogare, Hubert de Billy.

Hubert de Billy fick plus poäng i min bok eftersom han inte hycklar med att dom är ett storföretag men samtidigt lyser hans generella vin intresse igenom. Han sågade visserligen Prosecco och Cava genom att svara på en fråga från publiken men: "Umm I can´t answer that question with out beeing rude" men det kittlade bara skratt nerven hos oss frälsta champagne älskare.

Flight 1.

Pure Extra Brut.
Brut Reserve.

Det var kul att prova dessa mot varandra. Vi fick flaskor från samma år så det som egentligen skiljer dom åt är dosagén. Brut Reserve var bra standard cuvée som alltid, men den gjorde att Pure inte riktigt kändes färdig. Kul att få prova skillnad på dosage och inte dosage och i detta fallet så Vinner Brut Reserve stort.

Flight 2.

BdB 2000.
BdB 1988.

2000 med sin underbara syra som 1988 nästan saknade. Den hada bara nog till att just balansera upp den. 1988 med en karamell, gult äpple lätt vaniljsmak mot 2000 med lime, gult äpple och syra. Svårt. 1988 är helt klart ett större vin och roligast att få prova men den låga syran gör att i min bok så är detta en oavgjord omgång.

Flight 3.

Vintage 2002.
Vintage 1999.

2002 till Pol Roger är riktigt vackert balanserad, den kommer att hamna i källaren helt klart. Av de 1999 som jag har provat från olika produsenter så är den ingen årgång för mig. 2002 vinner helt klart.


Flight 4.

Sir Winston Churchill 1999.
Sir Winston Churchill 1996.

1999 var bra. men ingenting mot 1996. 1996 besitter en magisk doft som gjorde att jag ville inte dricka upp den jag ville bara sitta under min kork ek och lukta på CWC 1996. När jag väl smakade så är 1996 ett riktigt stort vin som kanske kunde ha en längre smak men den är helt fantastisk. Vinnare med 4 hästlängder CWC 1996 och är ochså kvällens bästa.

Flight 5.

Vintage Rosé 2004.
Rich, Demi Sec.

Rosén var en liten ner tur, doften är som att sätta näsan i jordgubbslandet en varm sommardag. Men smaken var nästa obefintlig. Kanske detta grundar sig i att man redan har smaskat i sig betydligt kraftigare cuvéer?
Rich, söt champagne är ingen hitt utan nånting att äta till.

På pallen har vi:

1) Cuvée Sir Winston Churchill 1996.
2) Vintage 2002.
3) BdB 1988 och 2000.
 

SUPRA

Bäst
SV: Pol Roger provning i Oslo 16/4-2012.

Tack för det.

Sir Winston Churchill är verkligen ett fantastiskt vin som jag druckit alldeles för lite av.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Pol Roger provning i Oslo 16/4-2012.

Filosofin bakom Sir Winston Churchill gillar jag.
Till skillnad från Pol Rogers andra Cuvéer som är baserade på fasta fördelning mellan Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier. Pure och Reserve 1/3 av varje. Bdb säger sig själv. Vintage 60-40 Noir och Chardonnay. Rosé som vintage men 15% rødvin i (Pinot Noir).

CWC varierar från år till år. Där försöker dom att få till just den årgångens Cuvée som Winston själv skulle tycka om. Detta leder till en mindre variation i smak mellan årgångarna än i den vanliga vintagen.

En annan latjo grej som hubert de Billy och jag pratade om efter provningen/föredraget var dagens odlar trend och hur en traditionel produsent som Pol Roger ser på den.
Han älskar den, både som vinglad och som Pol Rogare. Han tyckar att denna trend verkligen har fått folk att få upp ögonen på champagne igen. Att det har ledt till en över lag högre kvalitet på champagne. Han menar att Pol Roger och andra stor produsenter måste vara fokuserade och fortsätta på det spåret som dom redan är på. Att det idag finns ett mycket bredare register i champagne kommer att gynna alla produsenter. En sund filosofi tycker jag.
 
Toppen