Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Portugal

CH

Medlem
Ska ner till Portugal över jul med släkten och undrar om någon har några tips om saker jag inte bör missa när jag är där nere? Minns inte vad stället heter där vi bor men det låg någon mil utanför Lissabon.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Portugal

Boka tågbiljett till Porto och försök boka in nåt portvinshus. Tror det tar ett par timmar med tåg. www.cp.pt
Det är allt jag vet om det där landet tyvärr.
 

chambertin

Medlem
SV: Portugal

CH skrev:
Ska ner till Portugal över jul med släkten och undrar om någon har några tips om saker jag inte bör missa när jag är där nere? Minns inte vad stället heter där vi bor men det låg någon mil utanför Lissabon.
CH,

Är du i Lissabon ngn kväll så missa inte Instituto dos Vinhos do Douro e do Portos ställe där man kan dricka mängder av olika Ports glasvis och äta t.ex en ostbricka till:
http://www.ivp.pt/pagina.asp?codPag=169 ... 5&idioma=0
Ligger vackert högt uppe på en av Lissabons kullar.

En kul restaurang nere i hamnen med bra vinlista och mer internationellt kök snarare än traditionellt Portugisiskt är Kais.
http://www.kais-k.com/ingles/contactos.htm
 

Pomerol

Medlem
SV: Portugal

Om du är inne i Lissabon rekomenderar jag en utmärkt restaurang med namnet Eleven. Om jag inte missminner mig hade de ialla fall en stjärna vid mitt besök. Utmärkt klassiskt kök, där åt jag under en avsmakningsmeny en av de underbaraste lamfilérätterna jag ätit.

Håller med Sjödin, åk till Porto om du har tid. Om inte annat för att insupa atmosfären. Missa inte de mäktiga broarna! Om du har stund över föreslår jag att du tar tåget upp för douro till själva vinodlingarna. Det är lättare att få till ett besök i Porto (flera har turistmottagningarna) och det finns inte så mycket att äta/göra i själva dalen förutom att njuta av utsikten... Och det räcker gott och väl.

Jag har inga tips om bra vinbutiker med ett stort utbud av mogen port, varken i Porto eller Lissabon. Förutom hos en del portvinhus så var först på flygplatsen i Lissabon som jag hittade mogen port till försäljning.
 

Guayabera

Medlem
SV: Portugal

Har för mig att det låg en butik i http://www.csvintagehouse.com i Pinhão med ett bra utbud på många producenter och årgångar. Sprang bara igenom hastigt dock och har ej koll på priser. Ett alternativ vad gäller resan upp i Douro är att ta tåg åt ett håll och båt åt det andra om man har tid.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Portugal

CH skrev:
Minns inte vad stället heter där vi bor men det låg någon mil utanför Lissabon.

Var tvungen att kolla vart vi skulle bo och det visade sig att det var Cascais
 

R.P

Medlem
SV: Portugal

CH skrev:
Var tvungen att kolla vart vi skulle bo och det visade sig att det var Cascais

Där är väldigt vackert, se till att äta skaldjur, speciellt deras gryta med skaldjur och ris som är typisk för Portugal och helt underbart god.
 

SUPRA

Bäst
SV: Portugal

Sjödin skrev:
Boka tågbiljett till Porto och försök boka in nåt portvinshus.

Liten varning utfärdas, om det är som i Spanien har många av husen stängt under lågsäsong.

Med andra ord kolla innan!
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Portugal

Måste vara en av de sämsta planerarna någonsin. Gick igenom reseplanerna nyss och en djupare blick i passet visade att det gick ut för några månader sedan. Satan i h-e också. Där rök en Egly Bdn VV på ett provisoriskt pass. Jag förnyade ett 2005 och hade för mig att det var giltigt i 10 år men det gällde tydligen bara om man plockade ut ett nytt och inte förnyade ett utslitet.
 

Niklas J

Medlem
SV: Portugal

CH; butiker o d finns länkade på min portugisiska blogg; portugisiskt. Cascais är oerhört vackert beläget. Har aldrig varit där vintertid dock så huruvida det är vindpinat så det förslår vet jag inte...

MVH

Niklas J
 
SV: Portugal

Bankar lite liv i tråden igen, är i Lissabon över nästa helg. Tips på restauranger (som tar sena bokningar, hehe ::)) och vinbutiker mottages gärna.
 

mmh

Medlem
SV: Portugal

Har kommer nagra intryck och tips om Lissabon, baserat pa mina erfarenheter under ett tiotal korta arbetsresor mellan 2008 och 2011.

Det finns manga vinbutiker I centrum av Lissabon, men jag ar skeptisk till deras satt att lagra gammal vintage port staende i rumstemperatur. Visst, utbudet ar ofta bra, med en massa olika argangar, men jag har aldrig vagat kopa. Enligt min erfarenhet har de dessutom en tendens att vara forhallandevis dyra. Dessa butiker ar dock intressanta att besoka, och ofta bjuds det pa smakprov. Langre bort fran absoluta centrum finns battre vinbutiker.

Jag foredrar dock att kopa vin och portvin I stora supermarkets (tex I kopcentret Colombo, eller El Corte Ingles). Dessa har ok utbud och bra priser, samt sval temperature och kortare “hylltid”. Ibland kan man t.o.m. hitta riktigt intressanta greijer som over 10 ar gammal Collares. El Corte Ingles har dessutom en intressant “gourmet avdelning” med ett temperaturkontollerat rum med mera exklusiva viner och portviner. Tips: testa rod Vinho Verde…ofta riktigt spannande smakupplevelser for en spottstyver.

Portvinsinstitutet som rekommenderas av chambertin ovan, haller jag med om att ar vart ett besok. Likasa lonar det sig att titta in I Vini Portugals lokal Sala Ogival vid Praça do Comerçio. Dar far man valja 3 viner (av ett varierande utbud pa ca 50 viner) att prova gratis (mot att man skriver ned sina intryck pa en blankett). Om personalen marker att du har ett storre vinintresse an medel-turisten som tittar in, kan det handa att de plockar fram ytterligare godheter fran under disken (jag blev bjuden pa en valdigt god Carcavelos senast jag var dar).

Har inte koll pa finrestauranger i Lissabon, men om man vill fokusera pa vin ar Chafariz do Vinho ett mysigt stalle (i ett gammalt vattenreningsverk, el. dyl.) med ganska enkel mat, men bra vinutbud och mojligheten att bestalla flights med olika viner till maten. Pa gatan som leder upp till restaurangen (ifall jag inte minns fel...kan aven vara en parallellgata) finns dessutom en trevlig och bra vinbutik/bar som jag inte kommer ihag namnet pa.

Trevlig resa!
 

gece

Man vänjer sig.
Ser ut att bli en tur till Lissabon för mig om några veckor. Har vi några uppdateringar vi vill dela med oss? :)
 

gece

Man vänjer sig.
Då så, då var det avklarat.

Eleven var ett bra tips, klassiskt god mat och suverän personal. Pallade inte riktigt med vinlistan så jag körde blint på deras rekommenderade viner till avsmakningsmenyn. Det var väl inga världsmästarviner som det bjöds på, tänk Petit Chablis till förrätten och LBV Port till osten, men det var bra grejer och dessutom ovanligt väl synkat med maten. Sympatiskt nog tog de inte Grand Cru-betalt för det hela.

Portvinsinstitutet så. Inledde besöket med ett glas vardera av Dalva Colheita -67 och -71, underbara grejer! Men av någon anledning fanns ingen vintage port på glas, och tyvärr inte mycket ätbart förutom nötter och oliver så man får grunda med en rejäl middag innan om man inte vill bli oredlig. På både plus- och minussidan var gubben som serverade, klassiskt otrevlig på ett ganska underhållande sätt. Tog illa upp och ignorerade mig när jag bad om ett glas vatten med porten.

Är man less på vin kan man slinka in på Museo da Cerveja och dricka portugisisk craft-öl eller u-landslager från någon av de gamla kolonierna. Ett bra avbrott :)

Shoppade lite på Corte Inglés, men inga superfynd.
 
Toppen