Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Portugisiskt vin?

Hej!

Jag har fått för mig att jag ska köpa ett vin i present till någon som är väldigt svag för portugisiska viner, och problemet är att jag inte har någon aning om var man ska börja. Därför vore jag tacksam om någon kunde peka på något roligt vin i 200-300-kronorsklassen som ska finnas på bolaget, antingen beställning eller annat. Har ingen aning om övriga smakpreferenser tyvärr, allt jag vet är att de gillar portugaller och har själv inte så många under bältet.

Tack på förhand,
Pelle
 

Jos

Medlem
SV: Portugisiskt vin?

Om du har senaste(eller numret innan?) Livets Goda så har jag för mig att det fanns en hel del provade Portugaller där!
 

anders

Medlem
SV: Portugisiskt vin?

Glöm inte madeira och port. Madeirasortimentet är inte mycket att hylla men port finns det gott om. Vet inte om ni är flera som kan dela på kostnaden men i så fall är Grahams Vintage 83 ett drickmoget alternativ.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Portugisiskt vin?

Hej!

Just det, LG hade jag helt glömt bort, ska flukta lite på den när jag svänger förbi tidningsaffären. Och madeira hade jag tänkt på, men de är mer "vanliga" vindrickare även om det låter nog så gott med en god port eller så.

Ha det!

Pelle
 
SV: Portugisiskt vin?

Jag har kastat lystna blickar på vinerna härifrån och har nu även börjat dra lite korkar.
Har inte blivit besviken mer än någon enstaka gång.
De som finns på ss som jag testat är:
- 96074 2005 Quinta do Crasto Reserva. Behöver ligga till sig. Bygger mer på kraft än elegans.
- 98698 2003 Redoma Tinto. Har testat 2004:an och kan inte göra annat än applådera. Balans, elegans men ändå rejäl stuns.
Skitbra vin helt enkelt!! Finns att få på bs. Nr där är 89414
- 97035 Pintas Character 2005. Den enda besvikelsen. Alkig och bångstyrig. Pintas andravin. Undvik.
- 96213 Poeira 2005. Även här är det 2004:an jag testat och även här gäller applåder.
Samtliga dessa är från Douro. Salig druvsammansättning gäller. Modern vinmakning med hänsyn till områdets traditioner.

På bs har jag testat:
- 74056 Luis Pato Vinhas Velhas 2005. Nu lämnar vi Douro och testar ett vin från Beiras. Här gäller
druvsorten Baga som brukar kallas Portugals Nebbiolo. Häftiga tanniner med andra ord.
Tycker man om italienska viner är detta något att ta tag i.
Luis Pato gör även en dyrare variant:
- 74057 Luis Pato Vinha Pan 2003, men den har jag inte testat.

Hoppas att något tips funkar...
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Portugisiskt vin?

Perfekt, tack ska du ha! Jag ska välja något du rekommenderar och de kommer alldeles säkert att bli nöjda.

Ha det!

Pelle
 

Arvid

Medlem
SV: Portugisiskt vin?

Niepoorts Redoma som tipsats om innan är fantastisk. Niepoort över huvud taget är den främsta portugisiska producenten i mina ögon. Annars är CV från Dona Vale Maria kanon, men är lite dyrare än prisläget du frågade om.

Jag tänkte hålla det för mig själv så länge det gick, men Niepoort kommer släppa ett "tradiotinellt" vin kallat Robusto med första årgång 2004. Det var det första vinet han ville göra när han tog över huset, men farsan förbjöd det och tyckte det var kasst. Nu är det dock dags, och det är fruktansvärt, galet bra.
 
Toppen