Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Portvinsexperter - behöver er hjälp

Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Köpte en Churchill's Vintage Port 1994 idag. Halvflaska.

Väldigt "smooth", känns perfekt. Pepprig, eldig eftersmak.
 

Lando

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Bubblaren skrev:
Någon här tipsade om Taylor´s Quinta de Vargellas port, fick tag på 98:an. Minns inte om det var drickadax på den redan nu??
Köpte iaf ett par stycken som en delpresent till mig som fått nytt jobb ;D (imorgon ska det firas ordentligt ute på krogen).

Den ska vara klart drickbar nu, tydligen tillgänglig tidigare än 95:an och den hade fina mognadstoner när jag provade den tidigare i år. Skitgott vin!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Lando skrev:
Den ska vara klart drickbar nu, tydligen tillgänglig tidigare än 95:an och den hade fina mognadstoner när jag provade den tidigare i år. Skitgott vin!
Hmm... Kanske är läge att testa en då? Jag har ett par liggande men har avvaktat då 95an var väl ung och spritig.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

98:an helt klar drickbar nu, iaf halvpavorna. Men jag ska köpa ngr att spara för att se hur de utvecklas, men ör minst en till att dricka nu. De slinker ned förvinnande lätt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Inte bara portvin som har smulig kork, även jag har det. Har slurpat i mig alla port jag hade hemma och står nu tomhänt inför julen - PANIK!

Vad på bolaget är värt att ge sig på och som kan ge lite julglädje redan anno 2009??


Taylor´s Quinta de Vargellas port 98 tycks vi ha köpt slut på :eek:
 

Pomerol

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Bubblaren skrev:
Inte bara portvin som har smulig kork, även jag har det. Har slurpat i mig alla port jag hade hemma och står nu tomhänt inför julen - PANIK!

Vad på bolaget är värt att ge sig på och som kan ge lite julglädje redan anno 2009??


Taylor´s Quinta de Vargellas port 98 tycks vi ha köpt slut på :eek:

Quinta do Vesuvio - utmärkt producent, från utmärkt år till utmärkt pris.

Grahams Malvedos verkar finnas kvar, helt ok.

Annars kan man ju i ge sig på någon av de LBV som finns, förslagsvis den utmärkta Smith Woodhouse.

Glöm inte heller att köpa vintage 03, 05 och 07 till framtidens jular...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Tack Pomerol, som vanligt utförligt svar. Inser jag får ta mig en språngmarsch ned till Regeringsgatan!

Såg att Taylor´s Vintage Port 2007 släpps på tisdag. Kan kanske vara något att spara på.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Språngmarschen omvandlades till ett cykelrace ned till Regeringsgatan, vilket belönades med Fonseca Guimaraens 1995 och Smith Woodhouse LBV 1995.

Måste ta och läsa på lite om årgångar så det blir lättare att välja rätt.
 

Arvid

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Årgångar betyder ju en hel del, men jag tycker faktiskt bolaget har gjort ett bra jobb där. Det som finns är ok, eller bättre. Vesuvio 1994 är eeexcellent, men Guimarens spottar jag aldrig på, speciellt i den åldern. Fonseca brukar lyckas väldigt bra i off-åren också så Guimarens skulle jag säga är så nära ett säkert kort man kommer....
 

Jos

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Anledning till frågan ovan är att det ska bjudas på Port nästa vecka... Någon som har koll på var man hittar en bra Stilton?
 

Keen

slan
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Jos skrev:
Anledning till frågan ovan är att det ska bjudas på Port nästa vecka... Någon som har koll på var man hittar en bra Stilton?


Wijnjas gross på bergsgatan har jävligt bra ostutbud till grymt bra priser. Tror jag testat deras stilton men är inte säker. Annars så testa Taylor & Jones (runt hörnet från Wijnjas) på Hantverkargatan, som är en brittisk slaktare. De bör ha bra Stilton också.
 

Lando

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Jos skrev:


Ja drack den för några veckor sen på halvpava, mycket god men kändes förvånansvärt ung tyckte jag. Köpte den för att den har blivit tokuppskriven osv, men kanske levererar den ett större vin om några år? Önskar jag kunde beskriva närmare, men var inte helt nykter den kom fram på bordet, som det ju ofta är med Port tyvärr...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Keen skrev:
Wijnjas gross på bergsgatan har jävligt bra ostutbud till grymt bra priser. Tror jag testat deras stilton men är inte säker. Annars så testa Taylor & Jones (runt hörnet från Wijnjas) på Hantverkargatan, som är en brittisk slaktare. De bör ha bra Stilton också.

Jag käkade deras Stilton härom veckan - var helt godkänd, så jag köpte en till stor bit i går. Det är lycka att ha nära till en så schysst ostaffär.

Testa även deras fikonost på get- och komjölk, klart julig och annorlunda.
 

chambertin

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Jos skrev:
Minns inte så väl några detaljer men jag provade Graham's, Quinta do Noval och Fonseca 1994 för runt 7-8 år sedan.
Har alltid gillat Graham's stil och det är kanske min favorit #2 strax efter Fonseca som är #1 för mig.
Graham's har ofta väldigt mycket plommon och russin-ton i sina viner och 94:an var inget undantag.
Känns inte som man kan gå så fel med dom här husen + några till som i stort sett alltid är bra (t.ex Taylor's och Churchill).

Såg att du också inhandlat lite Guimaraens -88. Skall bli intressant att höra vad du tycker om den.
 

Jos

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

chambertin skrev:
Minns inte så väl några detaljer men jag provade Graham's, Quinta do Noval och Fonseca 1994 för runt 7-8 år sedan.
Har alltid gillat Graham's stil och det är kanske min favorit #2 strax efter Fonseca som är #1 för mig.
Graham's har ofta väldigt mycket plommon och russin-ton i sina viner och 94:an var inget undantag.
Känns inte som man kan gå så fel med dom här husen + några till som i stort sett alltid är bra (t.ex Taylor's och Churchill).

Såg att du också inhandlat lite Guimaraens -88. Skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

Ja de brukar ju vara bra... Jag har druckit Guimaraens -88 förut och minns den som helt ok, men det var nog drygt ett år sen eller så. Inte alls den komplexitet som man kan hitta hos Taylors Vintage mfl men helt ok..
 
Toppen