Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Portvinsexperter - behöver er hjälp

Lando

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Bumpar upp den här tråden med ett tips om en otroligt bra genomgång av Vintage Port 2007 av Roy Hersch på han egen hemsida www.fortheloveofport.com Han har blindtestat en enorm mängd 2007or under sex månaders tid och sammanställer sina intryck och ger bakgrundsfakta om vädret med mera. Det finns också intervjuer med portvinsmakare om vilken årgång dom skulle jämföra 2007 med och varför, grym läsning för den som gillar port helt enkelt.

Artikeln finns här: http://www.fortheloveofport.com/vintage ... t-forecast
 

chambertin

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Lando skrev:
Bumpar upp den här tråden med ett tips om en otroligt bra genomgång av Vintage Port 2007 av Roy Hersch på han egen hemsida www.fortheloveofport.com Han har blindtestat en enorm mängd 2007or under sex månaders tid och sammanställer sina intryck och ger bakgrundsfakta om vädret med mera. Det finns också intervjuer med portvinsmakare om vilken årgång dom skulle jämföra 2007 med och varför, grym läsning för den som gillar port helt enkelt.

Artikeln finns här: http://www.fortheloveofport.com/vintage ... t-forecast
Tack för länken Lando !
Den artikeln kommer att ta ett tag att gå igenom.
 

Niklas J

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Roy är en sann Port- och Madeiraentusiast! Om jag får vara lite fräck och bumpa vidare på tråden kan jag berätta Roy frågat om jag kan skriva en artikel om Madeira, producentbesök, viner och det allmäna läget efter översvämningarna för publicering. Så, artikel på väg i Roy's kommande nyhetsbrev för de som intresserar sig för fortifierat från vulkanön...

MVH

Niklas J
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Varje jul köper jag portvin - inte så konstigt, kan man tänka, eftersom det är jul och portvin är en klassiker då. Men! Jag lägger undan dem till ålderdomen.

Nu är frågan vad som är ngt att ha på SS (suck). Har tillgång till Regeringsgatan och kan även tänka mig BS. Kanske ngn av er har tips???
 

chambertin

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

Bubblaren skrev:
Varje jul köper jag portvin - inte så konstigt, kan man tänka, eftersom det är jul och portvin är en klassiker då. Men! Jag lägger undan dem till ålderdomen.

Nu är frågan vad som är ngt att ha på SS (suck). Har tillgång till Regeringsgatan och kan även tänka mig BS. Kanske ngn av er har tips???
Antar att du är ute efter VP och skall du lägga undan dom så är ju 2000 och 2003 aktuella och det finns några högpresterare på SB.
Grahams 2000 för 799:- och Fonseca 2003 för lite höga 1357:-.
Du kan säkert hitta båda billigare i Danmark och framför allt i England.

Vill du ha ngt som går att dricka nu och 5-10 år framåt och dessutom vara lite snällare mot plånboken så är Fonseca Guimaraens 1995 för 329:- helt ok.

I ännu lite snabbare mognande stil men ändå bra är Churchill's Late Bottled Vintage 2003. Lägg undan några år och du har en suveränt portvin med lite mognat.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Portvinsexperter - behöver er hjälp

chambertin skrev:
Bubblaren skrev:
Varje jul köper jag portvin - inte så konstigt, kan man tänka, eftersom det är jul och portvin är en klassiker då. Men! Jag lägger undan dem till ålderdomen.

Nu är frågan vad som är ngt att ha på SS (suck). Har tillgång till Regeringsgatan och kan även tänka mig BS. Kanske ngn av er har tips???
Antar att du är ute efter VP och skall du lägga undan dom så är ju 2000 och 2003 aktuella och det finns några högpresterare på SB.
Grahams 2000 för 799:- och Fonseca 2003 för lite höga 1357:-.
Du kan säkert hitta båda billigare i Danmark och framför allt i England.

Vill du ha ngt som går att dricka nu och 5-10 år framåt och dessutom vara lite snällare mot plånboken så är Fonseca Guimaraens 1995 för 329:- helt ok.

I ännu lite snabbare mognande stil men ändå bra är Churchill's Late Bottled Vintage 2003. Lägg undan några år och du har en suveränt portvin med lite mognat.

Tack!

Har ett par Fonseca Guimaraens 95 som ligger till sig och tänkte jag skulle komplettera dem med ngt annat. Får kolla in Churchill's Late Bottled 03 och Grahams 2000
 
Toppen