Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Presenttips

PJSL

Medlem
Tja

Gör min premiär som forumskribent idag, efter att lurkat bakom kulisserna i flera års tid. Först och främst, tack för ett fantastiskt forum! I takt med provande och växande erfarenheter hoppas jag kunna bli mer aktiv i skrivandet framöver.

Då kunskapen, liksom välviljan att hjälpa, är stor så premiärar jag ändå med en förfrågan.

Jag är på jakt efter en presentlåda (till en speciell person, på en speciell födelsedag) innehållande 6 stycken flaskor jag plockar ihop efter era råd, förhoppningsvis. Totalt pris max 5 000. Fokus på rött och champagne. Kanske 4/2 som fördelning. Gärna blandat drickvänligt, upp till fem år framåt i tiden. Inga preferenser att utgå ifrån, så feel free att leta mest bang for the buck eller nyliga fantastiska erfarenheter (eller gamla). Någorlunda jämn prisfördelning så inte kapitalet bränns på fyra flaskor, med två "offer" som följd. Förhoppningen är att hitta de i ordinarie sortiment, BS eller eventuellt kommande små partier/webbsläpp.

Har idéer, men tar gärna tacksamt emot om någon känner komponeringsvilja.

Tack på förhand!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja

Gör min premiär som forumskribent idag, efter att lurkat bakom kulisserna i flera års tid. Först och främst, tack för ett fantastiskt forum! I takt med provande och växande erfarenheter hoppas jag kunna bli mer aktiv i skrivandet framöver.

Då kunskapen, liksom välviljan att hjälpa, är stor så premiärar jag ändå med en förfrågan.

Jag är på jakt efter en presentlåda (till en speciell person, på en speciell födelsedag) innehållande 6 stycken flaskor jag plockar ihop efter era råd, förhoppningsvis. Totalt pris max 5 000. Fokus på rött och champagne. Kanske 4/2 som fördelning. Gärna blandat drickvänligt, upp till fem år framåt i tiden. Inga preferenser att utgå ifrån, så feel free att leta mest bang for the buck eller nyliga fantastiska erfarenheter (eller gamla). Någorlunda jämn prisfördelning så inte kapitalet bränns på fyra flaskor, med två "offer" som följd. Förhoppningen är att hitta de i ordinarie sortiment, BS eller eventuellt kommande små partier/webbsläpp.

Har idéer, men tar gärna tacksamt emot om någon känner komponeringsvilja.

Tack på förhand!
Välkommen! :)
 

sunqan

Vinös
kan väl börja med att titta på vad som finns i sortimentet i form av helflaskor i prisklass 700-900:

27 champagner https://www.systembolaget.se/sok-dr...l1=Champagne&sortfield=Price&fullassortment=1

26 vita https://www.systembolaget.se/sok-dr...lflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=1

och 104 flaskor rödtjut https://www.systembolaget.se/sok-dr...ice&sortdirection=Descending&fullassortment=1

kommande små partier och websläpp kräver nog tyvärr en plan B eftersom det verkar vara rent hysteriskt vid släppen,
 

Druvan

Medlem

LarsW

Medlem
I sann Finewinesanda så börjar jag frångå ursprungskonceptet lite... :p
Är det bara rött och skumpa som gäller?
Finns ju ett riktigt fint moget fynd bland söta vita som har ett i sammanhanget modest pris (399kr) utan att på något sätt vara en offer-flaska: Château Suduiraut. Denna är om något för lågt prisad.

Andra förslag på skumpa:
Legras Saint-Vincent 2008
Charles Heidsieck Rose 2005 drack denna för ngr veckor sedan och den presterade mycket bra.
Guy Charlemagne Mesnillésime 2009 har inte smakat denna årgång men älskar denna skumpa.

Andra förslag på rött:
Camartina 2011 supergott nu med ngr timmars dekantering. Håller många år framöver. Super-Tuscan med 70/30 Cabernet/Sangiovese.
Mas de Boislauzon Tintot 2015 Lyxig Châteauneuf-du-Pape som man kan dricka ung men som ovan kommer hålla många år.
Montosoli 2013 Altesino's lyx-brunello. Måste ju ha en Brunello!:D
 
Last edited:

Jonas Sand

Medlem
Guy Michel Saveur d’automne brut 1989 är i mitt tycke en kul presentflaska. 799 för mogen Champagne är ett vettigt pris givet de förutsättningar du satte upp. Klart mogna toner men fortsatt vitalt i mitt tycke.

Sen håller jag med @LarsW om Suduiraut 1999 vilket är fin pang för peng på söta sidan.
 
Låda 1 - Drickfärdig Syrah och Cab från nya världen i både litet yppigare stil och i mer klassisk modell - samt en fantastisk lyx-skumpa som redan levererar på topp:

Corison Cabernet sauvignon Napa 2013 792 kr
Lilian Syrah 2015/2016 799/825 kr
Le Macchine Paleo Rosso 2015 823 kr (100 % Cab Franc, italienskt nya världen-vin ;))
Langmeil the Freedom 1843 Shiraz 2015 819 kr
Lyndenhurst Cabernet Sauvignon (Spottswoodes andravin) 2015 829 kr
Comte de Champagnes 2007 1200 kr

Låda 2 - Top notch Napa cab, lyx-Syrah från Côte Rôtie från drickbart mellanår, chilensk bordeaux blend av yppersta klass, finfin pinot noir från en av de mest intressanta nya producenterna i Nordamerika samt två härliga fin-skumpor i rimlig prisklass och i elegant men drickvänlig stil:

Acumen Peak Cabernet Sauvignon Napa 2013 895 kr
Guigal Chateau d'Ampuis 2014 895 kr
Vik Millahue Cachapoal 2011 899 kr
Mimi's Mind Pinot Noir Lingua Franca 2015 899 kr
Henriot Brut 2006 639 kr
Pierre Péters Les Chétillons 2011 749 kr
 
Toppen