Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Priser för Bourgogne. upp som en sol ...

Intressant artikel av Bill Nanson:

De flesta, både säljare och köpare verkar räkna med att priserna fortsätter uppåt. Efterfrågan överstiger helt enkelt tillgången och det är lätt att höja priserna, även för mediokra årgångar.

Négociant Nicolas Potel says, “Prices for most of my Premiers and Grands Crus have increased by 25 to 30 percent between 2010 and 2012, but for some sought-after wines, for example Vosne-Romanée 1er Cru Malconsorts, they have increased from 60 to 100 euros. And I’m not passing on all the [grape price] increases.”

Tyvärr är det väl så att en del investerare som tidigare lagt sina pengar I Bordeaux nu flyttat fokus till Bourgogne. Frågan är om vi ser en ny bubbla blåsas upp i Bourgogne nu när luften gick ur Bordeaux
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Intressant artikel av Bill Nanson:

De flesta, både säljare och köpare verkar räkna med att priserna fortsätter uppåt. Efterfrågan överstiger helt enkelt tillgången och det är lätt att höja priserna, även för mediokra årgångar.



Tyvärr är det väl så att en del investerare som tidigare lagt sina pengar I Bordeaux nu flyttat fokus till Bourgogne. Frågan är om vi ser en ny bubbla blåsas upp i Bourgogne nu när luften gick ur Bordeaux

Det är såklart en möjlighet. Men Bordeaux stora problem har varit produktionen. Man har haft helt enorma produktionsvolymer även på de Riktigt Stora Slotten (med några undantag, såklart), tillsammans med helt sinnessjuka prisökningar. De fick hybris helt enkelt – speciellt när de upptäckte, och satte sin tillit till, marknaden i Asien då USA droppade.

Som det har visat sig så kunde inte den asiatiska marknaden upprätthålla försäljningen, speciellt som de var extremt fokuserade på vissa specifika slott. Det har lett till en ganska stor, men förvånansvärt tyst, kris i Bordeaux. Folk är oroade.

Bourgogne har mycket, mycket mindre volymer. Men jag tror att även de kan trumfa ut sig själva om de går på penganiten.

Det är inte så att de inte tjänar pengar idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trist om så blir fallet. I bästa fall blir dock bordeaux billigare, om nu fokus ändras. Jag köper gärna bättre bordeauxer för rimligare priser.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Problemet som Bourgogne riskerar att skaffa sig med nuvarande utveckling, är att vettiga instegsviner snart blir så dyra att nyrekryteringen av "mellanklassdrickare" upphör. Vi är för all del inte där än.
Sedan har ju Bourgogne (jämfört med Bordeaux) utmärkt sig av relativt jämn prissättning mellan årgångarna. Frågan är om inte prisnivån på alltfler viner har åkt upp så mycket att det inte längre kommer att funka i nästa dåliga årgång. Ska bli spännande att se nästa gång efter 2012 som vi får en medioker årgång med relativt stor volym hur priserna påverkas.
Sedan tror jag inte att ökat "spekulationsintresse" för Bourgogne i sig kommer att ha så stor påverkan på priserna för Bordeaux. Volymen viner det de facto finns att investera i är så pass liten.
 

Håkan

Medlem
När jag inte har råd att köpa viner från ett område letar jag mig någon annanstans. Det händer just nu och det är nog tveksamt om jag kommer tillbaks, det gjorde jag inte med Bordeaux.
 

ChristianB

DipWSET
När jag inte har råd att köpa viner från ett område letar jag mig någon annanstans. Det händer just nu och det är nog tveksamt om jag kommer tillbaks, det gjorde jag inte med Bordeaux.
Mot vilka områden rör du dig i så fall? Oavsett prislapp så är det ju intressant att veta hur du går vidare; själv har jag precis börjat plocka ihop flaskor att spara, varav ett fåtal Bordeaux...
 

Håkan

Medlem
Jag rör mig mot Norra Rhone, Piemonte, Sicilien och Toscana. Faktum är att jag betalade mer för mina Cepparello 97 än vad 09an kostar så priserna för de flesta vinerna från Toscana har legat ganska stilla de senaste åren. Angående Bordeaux så har jag faktiskt delvis återvänt men till mer okända St Emilloner, där finns det mycket bra viner i möjliga prisnivåer tex Grand Mayne, Barde Haut, La Dominique, Monbosquet etc... Jag kommer säkerligen att fortsätta köpa en del Bourgogner men kanske inte i den mängd jag gjort.
 

ChristianB

DipWSET
Ah, intressant! Då är jag med på hur du tänker. Norra Rhône känns lovande inför framtiden, det håller jag med om. Italien är jag lite dålig på så än så länge avvaktar jag, men från Piemonte kommer ju ändå bra grejer... Får kika på dem med!
 
Trådskapare
A
Ah, intressant! Då är jag med på hur du tänker. Norra Rhône känns lovande inför framtiden, det håller jag med om. Italien är jag lite dålig på så än så länge avvaktar jag, men från Piemonte kommer ju ändå bra grejer... Får kika på dem med!

Piemonte har väl tyvärr också dragits med lite i prisstegringen. Inte som Bourgogne men bättre Barolo/Barbaresco kommer nog tyvärr att nå höjder som ingen här vill
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fattar inte varför vinvärlden följs åt som en fåraskock? Trender är ett lustigt mänskligt fenomen. :rolleyes:
Och tyvärr måste jag meddela att många svenskar nog är de allra värsta i vinvärlden på att ängsligt vilja haka på trender. Förmodligen för att vi inte har någon "stadga" eller något självförtroende i våra egna gastronomiska traditioner (även om den svenska restaurangkulturen har gått framåt en hel del) - har man det brukar det finnas klassiska mat-vin-kombinationer som hänger med länge. Självklart bör man prova nytt och prova brett och vara mottaglig för information om vinområden som är på väg uppåt kvalitetsmässigt, men när det blir mer viktigt vad som är trendigt än vad man själv faktiskt gillar är det tragiskt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och tyvärr måste jag meddela att många svenskar nog är de allra värsta i vinvärlden på att ängsligt vilja haka på trender. Förmodligen för att vi inte har någon "stadga" eller något självförtroende i våra egna gastronomiska traditioner (även om den svenska restaurangkulturen har gått framåt en hel del) - har man det brukar det finnas klassiska mat-vin-kombinationer som hänger med länge. Självklart bör man prova nytt och prova brett och vara mottaglig för information om vinområden som är på väg uppåt kvalitetsmässigt, men när det blir mer viktigt vad som är trendigt än vad man själv faktiskt gillar är det tragiskt.
Jag är inte säker på att just svenskar skulle vara mer trendkänsliga (på det vis du belyser lite fördomsfullt) än andra kulturer. Vi är dock kända för att vara väldigt kvalitetsmedvetna så vitt jag har förstått. Sen är vi nog öppna och nyfikna för nya saker rent generellt kan jag tänka mig, dvs. snabba på att anamma nymodigheter (ny teknik). Tradition och konservatism är förmodligen inte vår styrka heller (förutom när det gäller monopol och skattetryck), vilket jag är glad för. Ödmjukhet har vi dock i överflöd, dessutom tycker jag att vi ofta har ett kritiskt förhållningssätt.

Jag är norsk medborgare för övrigt, men ser mig som svensk ;)

Om vi bortser från alkoholmonopolet, skatten på snus, tv-licensen och kyrkan, så anser jag att Sverige är fantastiskt.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Jag skulle nog säga tvärtom faktiskt; Sverige tycks väldigt trendkänsligt när det kommer till vin. Senaste boomen har ju varit amarone och de sämre "kopiorna" på dessa viner. Appassimento och ripasso, ja hela Italien överlag förutom de lite schysstare grejerna, fick ju ett stort uppsving för några år sedan och det tycks fortfarande hålla i sig.
Sedan är vi nog inte så bra på att hålla fast vid vad vi själva gillar utan vill ofta prova på det nya som rekommenderas av både vinskribenter och vinimportörer (i form av reklam då...). Många verkar aldrig få någon personlig koppling till vinerna de dricker eller motivera sina vinval med att de gillar stilen, utan följer snarare slaviskt meningar som "I DN stod det..." och "TV4 sade att det här var bra!".

Men det kanske handlar om vad för typer man springer på där ute i landet. De flesta jag känner håller sig i träsket <100 kr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skulle nog säga tvärtom faktiskt; Sverige tycks väldigt trendkänsligt när det kommer till vin. Senaste boomen har ju varit amarone och de sämre "kopiorna" på dessa viner. Appassimento och ripasso, ja hela Italien överlag förutom de lite schysstare grejerna, fick ju ett stort uppsving för några år sedan och det tycks fortfarande hålla i sig.
Sedan är vi nog inte så bra på att hålla fast vid vad vi själva gillar utan vill ofta prova på det nya som rekommenderas av både vinskribenter och vinimportörer (i form av reklam då...). Många verkar aldrig få någon personlig koppling till vinerna de dricker eller motivera sina vinval med att de gillar stilen, utan följer snarare slaviskt meningar som "I DN stod det..." och "TV4 sade att det här var bra!".

Men det kanske handlar om vad för typer man springer på där ute i landet. De flesta jag känner håller sig i träsket <100 kr.
Jag är med dig, men de trender du nämner rör Svenssondrickaren. Vinvärlden, och den svenska vinnörden, är hysteriskt inne på pinot i allmänhet och Bourgogne i synnerhet. Piemonte verkar alla dessutom prata om nu. Inget konstigt egentligen, men det är vinstilar som inte alla borde uppskatta. På samma vis verkar fylliga och muskulösa viner ratas som pesten av många. Hur i helsike kan smaken vara så lika bland vinnördarna?!

Trender är lika vanliga bland alla målgrupper...Inte bara de som köper vin runt hundralappen...

Vilka finewines vinnörden bör tycka om är precis lika utsatt för trender som de FYND Svensson bör tycka om, håller du med?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
men när det blir mer viktigt vad som är trendigt än vad man själv faktiskt gillar är det tragiskt.
Detta är verkligen tragiskt om det är sant, det håller jag fullständigt med om. Hoppas verkligen att denna grupp är liten. Svensson brukar ju trots allt vilja ha viner med snäll smak, vilket de borde välja för att de tycker att de är godare/lättare att tycka om?
 
Trådskapare
A
Det är intressant med trender. Ibland så blir man "trendig" utan att avse det. Det är lite som med kläder. Har man dem tillräckligt länge så blir man trendig igen, utan att kanske veta det :)

Jag gled in på champagnespåret för snart 30 år sedan och vid tillfället fanns det ingen stor grupp av champagneintresserade i Sverige. Richard Juhlins bok som släpptes 1995 skapade inte en så stor uppmärksamhet men för mig var det en bibel och något som verkligen slog an till mitt intresse. Ett antal år, eller snarare 10-tals år senare så hade intresset blivit så stort så @Andreas L skrev en krönika om "Himla Champagneintresserade"

Helt plötsligt var man "main-stream" i finvinsvärlden och lite anses man sakna egen smak och vilja :). Rentav en labeldrinker. Men i grunden gäller ju att man ska dricka det man gillar, inte vad andra gillar.

För övrigt det som är kul med den sociala värld som växt fram på nätet. Helt plötsligt kan man läsa och få information om en mängd nya viner och områden. Det skapar en helt annan dynamik och man hittar vänner som delar ens intressen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är intressant med trender. Ibland så blir man "trendig" utan att avse det. Det är lite som med kläder. Har man dem tillräckligt länge så blir man trendig igen, utan att kanske veta det :)

Jag gled in på champagnespåret för snart 30 år sedan och vid tillfället fanns det ingen stor grupp av champagneintresserade i Sverige. Richard Juhlins bok som 1995 skapade inte en så stor uppmärksamhet men för mig var det en bibel och något som verkligen slog an till mitt intresse. Ett antal år, eller snarare 10-tals år senare så hade intresset blivit så stort så @Andreas L skrev en krönika om "Himla Champagneintresserade"

Helt plötsligt var man "main-stream" i finvinsvärlden och lite ansågs sakna egen smak och vilja :). Rentav en labeldrinker. Men i grunden gäller ju att man ska dricka det man gillar, inte vad andra gillar.

För övrigt det som är kul med den sociala värld som växt fram på nätet. Helt plötsligt kan man läsa och få information om en mängd nya viner och områden. Det skapar en helt annan dynamik och man hittar vänner som delar ens intressen.
Du lyfter en viktig punkt, man är ju inte en trendföljare så länge man dricker det man tycker om. Jag är dessutom övertygad om att detta forum har en stor andel äkta vinnördar och relativt få etikettsdrickare. Det märks om inte annat på öppenheten vid diskussioner om vin som inte är så trendigt. Tycker det finns en bra bredd på forumet, vilket jag uppskattar.
 

chambertin

Medlem
Fattar inte varför vinvärlden följs åt som en fåraskock? Trender är ett lustigt mänskligt fenomen. :rolleyes:
Men tänk så fort det kan vända. 1-2 år sedan så var ekad trad-Rioja nästan ett skällsord men se nu.
T.o.m Alsace kanske får en renässans snart eller gud förbjude söta viner i allmänhet.
 
Trådskapare
A
Men tänk så fort det kan vända. 1-2 år sedan så var ekad trad-Rioja nästan ett skällsord men se nu.
T.o.m Alsace kanske får en renässans snart eller gud förbjude söta viner i allmänhet.

Låter som min analogi rörande kläder. Plötsligt kommer de få "die-hard" Rioja och sötvinsfantasterna få finna sig i att kallas "trendföljare" eller som @Andreas L skulle säga "Himla Riojaintresserade" :)
 
Toppen