Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisnivåer för Bordeaux

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Silenos skrev:
Har de inte lagt på en nolla för mycket på Cortonen tro? L Latour är förvisso ingen liten firma och de äger mycket Corton (16 ha), men 200 lådor, tio år efter skörd, till en marknad som Sverige?! Nja, jag tror't när jag ser't.

Hellre än nolla extra på mängden Bourgogne för omväxlings skull, än som vanligt en nolla extra på priset för Bordeaux... ;D
 
SV: Prisnivåer för Bordeaux

vintomas skrev:
Hellre än nolla extra på mängden Bourgogne för omväxlings skull, än som vanligt en nolla extra på priset för Bordeaux... ;D

Det var väldigt vad mycket gliringar det var mot Bordeauxs priser här. Förstår ärligt talat inte detta. Kollar ni bara på priserna för Big 8? Det är ju som att dra slutsatser om Bourgognes priser genom att bara kolla på DRC, eller Champagnes priser genom att bara kolla på Krug CdA. Det finns ju otroligt mycket i alla prisklasser i Bordeaux och mycket som är rena fynd. Sen finns det ju ett antal kultviner som drar iväg i pris precis som i alla andra regioner. Nu finns det ett helt drös med viner som håller samma klass som Big 8 och som kostar runt 1000-lappen eller mindre per flaska. Jag hade inte trott att 1000:- anses som för mycket för en flaska toppvin från en av världens klassiska regioner på det här forumet.
 
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Det var väldigt vad mycket gliringar det var mot Bordeauxs priser här. Förstår ärligt talat inte detta. Kollar ni bara på priserna för Big 8? Det är ju som att dra slutsatser om Bourgognes priser genom att bara kolla på DRC, eller Champagnes priser genom att bara kolla på Krug CdA. Det finns ju otroligt mycket i alla prisklasser i Bordeaux och mycket som är rena fynd. Sen finns det ju ett antal kultviner som drar iväg i pris precis som i alla andra regioner. Nu finns det ett helt drös med viner som håller samma klass som Big 8 och som kostar runt 1000-lappen eller mindre per flaska. Jag hade inte trott att 1000:- anses som för mycket för en flaska toppvin från en av världens klassiska regioner på det här forumet.
Vi tycker nog alla att Bordeaux dragit iväg lite för mycket men gliringarna är nog primärt kring Systembolagets prissättning där det inte funnits någon relation till världsmarknadspriserna de senaste åren. Det visar sig ju också på dagens webblansering med inte direkt något stort tryck på vinerna.

Jag har fått uppfattningen att det inte bara gäller toppvinerna utan också de några klasser under,

För övrigt så finns det nog inget område som slår Bourgogne när det gäller generell prisnivå men det är ju en annan fråga.
 
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Anders Landström skrev:
Vi tycker nog alla att Bordeaux dragit iväg lite för mycket men gliringarna är nog primärt kring Systembolagets prissättning där det inte funnits någon relation till världsmarknadspriserna de senaste åren. Det visar sig ju också på dagens webblansering med inte direkt något stort tryck på vinerna.

Jag har fått uppfattningen att det inte bara gäller toppvinerna utan också de några klasser under,

För övrigt så finns det nog inget område som slår Bourgogne när det gäller generell prisnivå men det är ju en annan fråga.

Ok, ja där kan man ju ha vissa synpunkter. Systembolagets prissättning kan ju spreta åt alla håll på gott och ont, oftast ont. Det har ju dock inget med regionen och producenterna att göra, men det kanske inte heller var det som avsågs.

Priserna har ju helt klart gått upp, men det har också kvaliteten. För varje år som går gör man ju ett noggrannare vingårdsarbete, sänker skördeuttagen, anlitar konsulter och går över till kostsammare men bättre vinifikationsmetoder, etc. etc. Vinerna har ju knappast någonsin varit bättre än de är nu, och ännu bättre lär det kunna bli. Jag ser egentligen inte något konstigt i att priserna då går upp.

Jag är lite dåligt insatt i Bourgogne. Men vad får man betala för en flaska toppvin från en fantastisk terroir och som framställts omsorgsfullt av en kvalitetsmedveten producent? Respektive en riktigt bra, stabil och ursprungstypisk flaska från en riktigt bra, men inte fantastisk terroir? Jag frågade för ett tag sedan på det här forumet om bra Bourgogner upp till ca. 350:- och fick veta att detta var svårt att vaska fram. Däremot kan jag på rak arm nämna en massa Bordeauxer som uppfyller de kriterierna och ligger i den prisklassen.
 

Pontus

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Jag tog mig friheten att för några veckor sen göra en liten undersökning på det som hittills släppts på SB vad gäller Bdx 2009. SB ligger ca 30% över snittpriserna (obs!) i Europa. Relativt märkligt givet inköpsvolymerna, eller hur? Baron_Phillippe, vilken statistik utgår du ifrån?
 

Elvis

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Däremot kan jag på rak arm nämna en massa Bordeauxer som uppfyller de kriterierna och ligger i den prisklassen.

Om de finns på Systembolaget får du gärna räkna upp några!
 

Guayabera

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Jag frågade för ett tag sedan på det här forumet om bra Bourgogner upp till ca. 350:- och fick veta att detta var svårt att vaska fram. Däremot kan jag på rak arm nämna en massa Bordeauxer som uppfyller de kriterierna och ligger i den prisklassen.
Visst finns de bra Bourgogner för under eller runt 350... men kanske inte på systembolaget. Om man tittar runt i Europa kan man ju till exempel hitta
byviner från Robert Chevillon, Lafarge, Dominique Laurent och Hudelot-Noëllat för runt 350.
 
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Elvis skrev:
Om de finns på Systembolaget får du gärna räkna upp några!

Vet inte exakt vilka som finns nu och vad som eventuellt har sålt slut, men några exempel på slott som är riktigt bra och brukar ligga i prisklassen upp till ungefär 350:- (+- 20-30 spänn) är Carbonnieux, Poujeaux, Latour-Martillac, Maucaillou, La Garde, Haut-Bages Libéral, Yon-Figeac, Bourgneuf, Cantemerle, de Fieuzal, Corbin, La Nerthe, Phélan-Ségur, Le Boscq och Petit Bocq. Här pratar vi alltså i många fall om klassificerade vingårdar med erkänt bra terroir som sköts av kvalitetsdrivna producenter, inga halvtaskiga cooperativ eller generiska viner.

Finns många andra också, men de flesta av de uppräknade har lanserats i årgång 2009 (som är en dyr årgång) under hösten på bolaget för omkring 350 SEK. Billigare årgångar (som den i min smak fantastiska årgången 2008) kostar oftast ännu mindre så klart.

Pontus skrev:
Jag tog mig friheten att för några veckor sen göra en liten undersökning på det som hittills släppts på SB vad gäller Bdx 2009. SB ligger ca 30% över snittpriserna (obs!) i Europa. Relativt märkligt givet inköpsvolymerna, eller hur? Baron_Phillippe, vilken statistik utgår du ifrån?

Jag förstår inte riktigt vad du fiskar efter måste jag tillstå. Jag höll med om att SB oftast ligger för högt jämfört med internationellt marknadspris när det gäller Bordeaux. I vissa fall har det ju slagit åt andra hållet, med otroligt konkurrenskraftiga priser på SB, men det är inte så ofta.
 

Segol

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Vet inte exakt vilka som finns nu och vad som eventuellt har sålt slut, men några exempel på slott som är riktigt bra och brukar ligga i prisklassen upp till ungefär 350:- (+- 20-30 spänn) är Carbonnieux, Poujeaux, Latour-Martillac, Maucaillou, La Garde, Haut-Bages Libéral, Yon-Figeac, Bourgneuf, Cantemerle, de Fieuzal, Corbin, La Nerthe, Phélan-Ségur, Le Boscq och Petit Bocq. Här pratar vi alltså i många fall om klassificerade vingårdar med erkänt bra terroir som sköts av kvalitetsdrivna producenter, inga halvtaskiga cooperativ eller generiska viner.

Finns det en Nerthe i Bordeaux också?
 

Silenos

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Det var väldigt vad mycket gliringar det var mot Bordeauxs priser här. Förstår ärligt talat inte detta. Kollar ni bara på priserna för Big 8? Det är ju som att dra slutsatser om Bourgognes priser genom att bara kolla på DRC, eller Champagnes priser genom att bara kolla på Krug CdA. Det finns ju otroligt mycket i alla prisklasser i Bordeaux och mycket som är rena fynd. Sen finns det ju ett antal kultviner som drar iväg i pris precis som i alla andra regioner. Nu finns det ett helt drös med viner som håller samma klass som Big 8 och som kostar runt 1000-lappen eller mindre per flaska. Jag hade inte trott att 1000:- anses som för mycket för en flaska toppvin från en av världens klassiska regioner på det här forumet.

Kolla in vintomas Blogginlägg ifrån idag. Ni kanske är ganska överens.
 
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Segolas skrev:
Finns det en Nerthe i Bordeaux också?

Ajdå. Jag blandade ihop namn egendomar när jag kollade lite snabbt vad som finns. Skrev inlägget lite hastigt, så jag ber om ursäkt.

La Nerthe är ju en stabil producent, men inte i Bordeaux.
 

Pontus

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Vad jag fiskar efter?

Tja, prissättningen på Bdx på SB i allmänhet och 2009 i synnerhet. Vad fiskar du efter?
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Anders Landström skrev:
Vi tycker nog alla att Bordeaux dragit iväg lite för mycket men gliringarna är nog primärt kring Systembolagets prissättning där det inte funnits någon relation till världsmarknadspriserna de senaste åren.

+1

Det finns absolut fortfarande prisvärd Bordeaux, och ett antal sådana i 200-300 kr-klassen lanseras på torsdag denna vecka. Men det är något helt sinnessjukt över att viner som produceras i en volym av sådär 100 000-200 000 flaskor per slott, till en faktisk rörlig produktionskostnad på max någon hundring, kostar runt 10 000 kr. En Château Lafite-Rotschild är inte mycket dyrare att producera än en Château Sociando-Mallet, t.ex., men är runt 20 gånger dyrare. Att spy etter över toppslottens prissättning ser jag som en mänsklig rättighet. ;)

Förstår inte riktigt varför klagomål på Bordeux-priset omsätts till klagomål i retur på Bourgogne. Vem har sagt att Bourgogne är billigt? Däremot är skillnaden mot Bordeaux att det verkligen finns ont om topp-Bourgogne, så de höga priserna är en effekt av tillgång och efterfrågan "på riktigt". Och Bourgognefanatiker är oftast mer fanatiska än andra fanatiker, så de är i många fall beredda att betala de höga priserna.

Utvecklingen de senaste decennierna är för övrigt att topp-Bordeaux har stigit märkbart mer i pris än topp-Bourgogne.
 

Elvis

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Vet inte exakt vilka som finns nu och vad som eventuellt har sålt slut, men några exempel på slott som är riktigt bra och brukar ligga i prisklassen upp till ungefär 350:- (+- 20-30 spänn) är Carbonnieux, Poujeaux, Latour-Martillac, Maucaillou, La Garde, Haut-Bages Libéral, Yon-Figeac, Bourgneuf, Cantemerle, de Fieuzal, Corbin, La Nerthe, Phélan-Ségur, Le Boscq och Petit Bocq. Här pratar vi alltså i många fall om klassificerade vingårdar med erkänt bra terroir som sköts av kvalitetsdrivna producenter, inga halvtaskiga cooperativ eller generiska viner.

Tack!
 
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Pontus skrev:
Vad jag fiskar efter?

Tja, prissättningen på Bdx på SB i allmänhet och 2009 i synnerhet. Vad fiskar du efter?

Du frågade vilken statistik jag utgår ifrån efter att du hade kommit fram till att SB:s priser på Bordeaux ligger 30% över marknadspris. Detta var aldrig något jag motsatte mig utan jag har hela tiden hållit med om att SB:s priser oftast är för höga. Det jag däremot diskuterade var den allmänna prisnivån på Bordeaux som vinregion jämfört med andra (jämförbara) vinregioner, främst Bourgogne eftersom många hävdar att Bourgogne generellt är mer prisvärt. Att SB sedan ofta tar ut överpriser för Bordeaux hörde inte riktigt till saken. Därför förstod jag inte frågan "vilken statistik utgår du ifrån?".

vintomas skrev:
+1

Det finns absolut fortfarande prisvärd Bordeaux, och ett antal sådana i 200-300 kr-klassen lanseras på torsdag denna vecka. Men det är något helt sinnessjukt över att viner som produceras i en volym av sådär 100 000-200 000 flaskor per slott, till en faktisk rörlig produktionskostnad på max någon hundring, kostar runt 10 000 kr. En Château Lafite-Rotschild är inte mycket dyrare att producera än en Château Sociando-Mallet, t.ex., men är runt 20 gånger dyrare. Att spy etter över toppslottens prissättning ser jag som en mänsklig rättighet. ;)

Förstår inte riktigt varför klagomål på Bordeux-priset omsätts till klagomål i retur på Bourgogne. Vem har sagt att Bourgogne är billigt? Däremot är skillnaden mot Bordeaux att det verkligen finns ont om topp-Bourgogne, så de höga priserna är en effekt av tillgång och efterfrågan "på riktigt". Och Bourgognefanatiker är oftast mer fanatiska än andra fanatiker, så de är i många fall beredda att betala de höga priserna.

Utvecklingen de senaste decennierna är för övrigt att topp-Bordeaux har stigit märkbart mer i pris än topp-Bourgogne.

Jag vågar lova att även prissättningen på Lafite och andra 1:er Crus är en effekt av tillgång och efterfrågan. Fanns inte efterfrågan i relation till tillgången för att motivera ett pris om 10000Kr/flaska så skulle slottet inte kunna sälja sina viner och vara tvungen att sänka priserna. Sen kan man tycka att priserna är galna, och det håller jag med om. Inte förrens jag skiter pengar kommer jag köpa Lafite, särskilt eftersom det finns gott om Bordeauxer i samma klass för en tiondel av priset. Däremot kan jag tycka att det är märkligt att ständigt fälla dräpande kommentarer om överpriser på en hel region baserat på ett antal kultviners priser. Med samma logik skulle man ju som sagt kunna döma ut Bourgogne p.g.a. priserna på DRC och Domaine Leroy och Champagne p.g.a. priserna på Krug CdA och Armand de Brignac. Dyra rariteter som kanske kostar mer än de smakar jämfört med andra billigare toppviner finns det i alla klassiska vinregioner och Bordeaux är inget undantag. Men varför baserar man sin inställning till den generella prisbilden på dessa viner bara när det gäller Bordeaux och inte när det gäller andra regioner?

Jag tycker att det är en intressant jämförelse mellan Bordeaux och Bourgogne. Jag tror inte att den generella prisnivån i relation till kvalitet är högre i Bordeaux än i Bourgogne, snarare tvärt om. Det är lätt att hitta riktigt, riktigt bra, högt ansedda och klassificerade Bordeauxer för ca. 350:- per flaska, men detta har inte visat sig lika lätt med Bourgogne när jag har letat (vilket jag förvisso inte gjort särskilt aktivt). Därför har jag svårt att förstå bakgrunden till klagokören.
 

Magikern

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Vet inte exakt vilka som finns nu och vad som eventuellt har sålt slut, men några exempel på slott som är riktigt bra och brukar ligga i prisklassen upp till ungefär 350:- (+- 20-30 spänn) är Carbonnieux, Poujeaux, Latour-Martillac, Maucaillou, La Garde, Haut-Bages Libéral, Yon-Figeac, Bourgneuf, Cantemerle, de Fieuzal, Corbin, La Nerthe, Phélan-Ségur, Le Boscq och Petit Bocq. Här pratar vi alltså i många fall om klassificerade vingårdar med erkänt bra terroir som sköts av kvalitetsdrivna producenter, inga halvtaskiga cooperativ eller generiska viner.

La Garde 2000 och Maucaillou 1996 var nog de viner som mest triggat mitt intresse. Hade turen att dricka dessa när de stod på topp och de var de mest imponerande vinerna i sin prisklass som jag smakat.
 

Bordeaux

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Några kommentarer till prisdiskussionen för vinerna från Bordeaux:

Trots att produktionen är mycket stor från de största slotten håller de priserna högt genom att styra hur mycket vin som når marknaden som primör och vid senare tillfällen. Hur stora lager slotten har är väldigt svårt att få grepp om. För 2011, en kritiserad årgång utifrån för hög prisnivå, pratades det om att flera av de stora inte släppte ut mer än kanske 30% av produktionen till marknaden. Efterfrågan finns alltid där men i olika omfattning givetvis. Eftersom slotten har råd att ligga på lager är detta ett effektivt sätt att hålla priset uppe.

Så några ord om prissättningen på Systembolaget. SB köper in vinerna i samband med primörhandeln april-juni året efter skörd, när den internationella marknaden får priserna från slotten. Leverantörerna offererar volym och pris efter vad SB frågar efter och köp sker till lägst offererat pris. Flera leverantörer kan offerera samma vin men olika volymer och pris. Därefter läggs SBs fasta marginal (19%), alkoholskatt (ca 17 kr/fl) och moms på priset. Detta pris justeras sedan inte som sker på den internationella marknaden. De senaste tydliga exemplen var Ch Montrose 2009 och Ch Pontet Canet 2009 som efter 100p RP steg mycket utomlands men i Sverige var kvar på ursprungspris. Inköpta flaskor försvann direkt vid lansering (webb 20 sept resp 30 okt).

Sedan måste jag hålla med några inlägg om att det finns verkligen många pris-/köpvärda Bordeauxer till humana priser (läs upp till 400 kr). För 2009 kan nästan vad som helst köpas och man blir inte besviken. Att göra samma skytte med Bourgogne låter sig inte göras.
 

Silenos

Medlem
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Baron_Philippe skrev:
Jag vågar lova att även prissättningen på Lafite och andra 1:er Crus är en effekt av tillgång och efterfrågan. Fanns inte efterfrågan i relation till tillgången för att motivera ett pris om 10000Kr/flaska så skulle slottet inte kunna sälja sina viner och vara tvungen att sänka priserna. Sen kan man tycka att priserna är galna, och det håller jag med om. Inte förrens jag skiter pengar kommer jag köpa Lafite, särskilt eftersom det finns gott om Bordeauxer i samma klass för en tiondel av priset. Däremot kan jag tycka att det är märkligt att ständigt fälla dräpande kommentarer om överpriser på en hel region baserat på ett antal kultviners priser. Med samma logik skulle man ju som sagt kunna döma ut Bourgogne p.g.a. priserna på DRC och Domaine Leroy och Champagne p.g.a. priserna på Krug CdA och Armand de Brignac. Dyra rariteter som kanske kostar mer än de smakar jämfört med andra billigare toppviner finns det i alla klassiska vinregioner och Bordeaux är inget undantag. Men varför baserar man sin inställning till den generella prisbilden på dessa viner bara när det gäller Bordeaux och inte när det gäller andra regioner?

Jag kan inte lova någonting, jag har inte tillgång till slottens bokföring, men det försekommer en diskussion om att många av storspelarna håller tillbaka stora mängder vin, för att på så sätt strypa utbudssidan för att kunna ta ut de priser som de gör. Helt säkert är ju att systemet med olika tranches är till för att kunna maxa priserna. Det här är ju så klart fullständigt tillåtet, de äger ju varan och sätter vilket pris de vill, sen är det upp till kunderna om man tycker det är rimligt. För mig personligen framstår det ett uttryck av omättlig girighet. Att i ett läge när slottet kan sälja en flaska för 5 000 kr ta beslutet att hålla tillbaka varor för att kunna sälja varan för ännu mer, det är ganska fräckt.

Jag har inte varit intresserad tillräckligt länge för att kunna vila mig på egna erfarenheter, men jag läser runt en del, och den här hyperaggresiva prissättningen är ju faktiskt något ganska nytt. Jag har full förståelse för att folk surnar till. Människor utan stora inkomster kunde förr unna sig någon 1er cru någon gång ibland, utan att behöva pantsätta huset, det var "bara" dyrt, vilket givetvis är rimligt för, som du själv säger: "en flaska toppvin från en av världen klassiska regioner". Men priserna vi ser nu, det är ju något helt annat. De kända bordeauxerna har gått ifrån att vara en utmärkt partner till söndagsteken till att bli en lyxprodukt, något som sälj och köps som guld (med ett oroligt öga på indexet).

Bourgogne kan vara lika dyrt som Bordeaux, ibland långt värre, men som vintomas tidigare varit inne på så ser marknadsmekanismerna bakom ofta lite annorlunda ut. Burgunderna ägnar sig inte heller åt någon välgörenhet, de kan att ta bra betalt de också ibland, men ofta är det mellanhänderna som roffar åt sig den största kakan när det kommer till de mest åtråvärda vinerna. Priset direkt från källaren kan ibland vara 10% av vad marknaden sedan är villig att betala. För slutkunden kanske det kvittar, men jag finner det sympatiskt att åminstonde många av dem, lägger lite band på sig i prissättningen.

Jag tycker att det är en intressant jämförelse mellan Bordeaux och Bourgogne. Jag tror inte att den generella prisnivån i relation till kvalitet är högre i Bordeaux än i Bourgogne, snarare tvärt om. Det är lätt att hitta riktigt, riktigt bra, högt ansedda och klassificerade Bordeauxer för ca. 350:- per flaska, men detta har inte visat sig lika lätt med Bourgogne när jag har letat (vilket jag förvisso inte gjort särskilt aktivt). Därför har jag svårt att förstå bakgrunden till klagokören.

Vilken region som vinner den kampen vet jag inte, jag dricker för lite Bordeaux för att kunna göra en vettig jämförelse. Vad jag däremot vet är att jag inte har några problem alls att hitta bourgogne som är ok, god eller mycket god för under 350 kr. Orsaken till att jag, och kanske andra, inte svarade på din förfrågan är att systembolaget är riktigt dyrt när det kommer till billig eller mellandyr bourgogne. Viner som man normalt sett hittar på kontinenten för kanske 30-40€ kostar gärna 420-500 kr här hemma. Regionviner som kostar 12-15€ får man ofta punga ut 150-200 kr för. Det verkar finnas undantag*, men jag köper nästan aldrig av systembolaget när det kommer till viner i den här prisklassen. Systembolaget är ibland billiga på dyr och svårallokerad bourgogne, för övriga viner är de bara att glömma.

En annan orsak till att du fick få svar på din fråga kan också vara något annat, något som har legat och gnagt i bakhuvudet på mig ett tag... Många på forumet, och i hela vinvärlden också för den delen, verkar vara väldigt insnöade på "toppvinerna". Allt ska va så jävla lyxigt hela tiden. DRC, Leroy & Co får den mesta uppmärksamhet, ibland kanske man kan tänka sig att diskutera producenter som Barthod och Lafarge (som är dyra, men inte väldigt så), men att sjunka så lågt som att dricka/prata om t.ex. by-chamboller som inte är ifrån Mugnier eller Roumier, det verkar vara heeelt uteslutet. Ovan nämnda gör säkert bra vin och vissa av dem vet jag gör bra vin, men detta eviga ältande om samma gamla firmor blir lätt lite enahanda. Så! Nu har jag raljerat färdigt ;D


*jag själv tycker att Maréchal och Coste-Caumartin (båda gör Pommard) verkar intressanta, man jag har inte kommit mig för att pröva några flaskor än.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Prisnivåer för Bordeaux

Silenos skrev:
Jag kan inte lova någonting, jag har inte tillgång till slottens bokföring, men det försekommer en diskussion om att många av storspelarna håller tillbaka stora mängder vin, för att på så sätt strypa utbudssidan för att kunna ta ut de priser som de gör. Helt säkert är ju att systemet med olika tranches är till för att kunna maxa priserna. Det här är ju så klart fullständigt tillåtet, de äger ju varan och sätter vilket pris de vill, sen är det upp till kunderna om man tycker det är rimligt. För mig personligen framstår det ett uttryck av omättlig girighet. Att i ett läge när slottet kan sälja en flaska för 5 000 kr ta beslutet att hålla tillbaka varor för att kunna sälja varan för ännu mer, det är ganska fräckt.

Amen.
 
Toppen