Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på alkoholfritt

Hej. Vad tycker ni är rimlig prissättning på alkoholfria viner (och öl) i en sushirestaurang? Hur mycket i påslag? Grannrestaurangen säljer annan typ av mat och alkoholprodukter men har en alkoholfri Carlsberg för 45 kr (som ju kostar 12 kr på Systembolaget och en hel del billigare på affärer då och då), tror inte de har alkoholfria viner dock.

Min sushirestaurang kommer ha standardpriser för sushi, kör med samma grossist som många dyrare ställen så kommer ha sämre marginal men går inte ha det dyrare än standard. Lokalen på bilderna. Det ligger bra till också så är väldigt hoppfull.
 

Attachments

  • 20220808_010209.jpg
    20220808_010209.jpg
    51,4 KB · Visningar: 89
  • 20220808_010215.jpg
    20220808_010215.jpg
    48,1 KB · Visningar: 96
  • 20220807_192146.jpg
    20220807_192146.jpg
    53,3 KB · Visningar: 91
  • 20220720_001011.jpg
    20220720_001011.jpg
    80,3 KB · Visningar: 94
Last edited:
Jobbar som restaurang chef på en liten bistro/vinbar.
Vad gör att du inte tror att det är möjligt o ta samma pris som din granne vad gäller alkoholfritt öl?
Vad gäller vinet är chansen stor att du får ett stort svinn då min erfarenhet är att det är svårsålt mot tex öl och att få av produkterna finns på små flaskor bortsett från bubbel där svinnet går att få till 0 pga av att köpa in små flaskor.
Glas priset du behöver ta är ganska högt mot kvaliteten du ger på alkoholfritt vin,skulle säga att det minimum på 3 x inköpspriset är ett minimum.
Vet inte exakt vad du tänkt att köra för antal cl per glas men tippar på att du behöver ta minimum 60-65 kr per glas för att inte gå back per flaska.

Hoppas du fått några svar på dina frågor.
PS ett stort lycka till med din satsing
 
Last edited:
Trådskapare
U

utforskaren

Medlem
Jobbar som restaurang chef på en liten bistro/vinbar.
Vad gör att du inte tror att det är möjligt o ta samma pris som din granne vad gäller alkoholfritt öl?
Vad gäller vinet är chansen stor att du får ett stort svinn då min erfarenhet är att det är svårsålt mot tex öl och att få av produkterna finns på små flaskor bortsett från bubbel där svinnet går att få till 0 pga av att köpa in små flaskor.
Glas priset du behöver ta är ganska högt mot kvaliteten du ger på alkoholfritt vin,skulle säga att det minimum på 3 x inköpspriset är ett minimum.
Vet inte exakt vad du tänkt att köra för antal cl per glas men tippar på att du behöver ta minimum 60-65 kr per glas för att inte gå back per flaska.

Hoppas du fått några svar på dina frågor.
PS ett stort lycka till med din satsing

Det är lite för mycket påslag (45 för öl) tänker jag. Dessutom har jag Systembolaget som granne så kanske kan ta typ 35 kr ifall den kostar 12? Jag säljer hellre två än en, tjänar ju mer på det.

Aha ok men om man köper billiga alkoholfria viner (som ska passa med sushi och resten av maten) så blir ju kalkylen starkt annorlunda och till det bättre. Hur många sorter alkoholfria vinner rekommenderar du? Vill ju kunna tilltala flera samtidigt som jag vill minimera svinnet.

Tack och härligt med feedback!
 
Ligger själv granne med ett systembolag tar 39 för våran alkoholfria.
Men förstår hur du tänker.
Vet inte själv hur mycket du kollat på alkoholfritt vin eller testst men har personligen få bra upplevelser av det.
O genetellt hör kvalitet och pris ihop.
Mrn det beror ju fullkommligt på hur dina tankar är.
är in priset eller smakupplevelsen viktigast
Vad gör att du inte vill ha ett alkoholtillstånd?
 
Trådskapare
U

utforskaren

Medlem
Ligger själv granne med ett systembolag tar 39 för våran alkoholfria.
Men förstår hur du tänker.
Vet inte själv hur mycket du kollat på alkoholfritt vin eller testst men har personligen få bra upplevelser av det.
O genetellt hör kvalitet och pris ihop.
Mrn det beror ju fullkommligt på hur dina tankar är.
är in priset eller smakupplevelsen viktigast
Vad gör att du inte vill ha ett alkoholtillstånd?

Jag har inte bra koll på alkoholfria viner men har testat en del och hört gott om det av många med.

Bl.a. saknar jag kundtoalett så kan inte ha alkoholtillstånd. Sen så tror jag på alkoholfritt, det är framtiden tänker jag.

Aha ok, får läsa och kolla lite mer vad gäller prissättning.
 

Vingubben

Medlem
Jag har inte bra koll på alkoholfria viner men har testat en del och hört gott om det av många med.

Bl.a. saknar jag kundtoalett så kan inte ha alkoholtillstånd. Sen så tror jag på alkoholfritt, det är framtiden tänker jag.

Aha ok, får läsa och kolla lite mer vad gäller prissättning.
Då tänker du fel.
 
Personligen är det bästa alkoholfria alternativet ett jästte som troligtvis hade funkat perfekt till sushi då den både har kropp och viss sötma.
Har precis kommit ut på marknaden o jag har tänkt testa på mina gäster under hösten.
Dock är produktionen minimal.

Tror inte alkoholfritt kommer bli en gigantisk trend då det dels är dyrt o producera och det är svårt att få till en bra smak,gäller framförallt vin,tror mer på alkoholfria alternativ som går sin egen väg,tex jästte.
Hade jag varit dig hade jag kollat mycket på flaskstorek som var personanpassat 12-33 cl för att få noll svinn.
Var i köpenhamn i sommar o fanns inte ett ställe som inte hade egengjord lemonad lätt spitzat på menyn.
 

lukastollig

Pudelfantast
Jästte låter spännande. Personligen tycker jag absolut att en sushirestaurang ska servera bra te (aka inte påste), gärna några olika varianter och i kanna. Borde också vara ekonomiskt relativt riskfritt med tanke på hållbarheten på te. Skulle välja det alla gånger före alkoholfritt vin, som sällan är speciellt bra.
 
Jästte? Låter ju som kombucha, eller?
Är en kombucha svamp man använder sig av.
Man gör ett te (tror idag de gör 3 olika varianter,alla från högast klassade kinesiska teer,tillsätter sen socker o låter kombucha svampen äta upp så mycket socker den orkar innan den dör.
I med kosyra
Sedan tappas utan filtrering.
 
Last edited:
Toppen