Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättningen på Château d'Yquem

doda

Medlem
Försöker förstå prissättningen på olika årgångar av Château d'Yquem, men får inte ihop det. Har inte provat 2007 eller 2010, men vad kan läsa mig till känns prisskillnaden något märklig. Nu utgår jag från nuvarande priser på Systembolaget. Jag tror att det finns flera på detta forum som säkert kan förklara, och kanske till och med provat. Tack på förhand! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kvaliteten på årgångarna i Sauternes följer inte alltid det som gäller för röd Bordeaux, men intresset för Bordeaux influeras helt klart av hur bra de röda är. 2010 är en lysande Sauternesårgång i en lysande årgång för röda viner, och då vågade de ta ett rätt högt pris när den släpptes. 2007 är en lysande Sauternesårgång i en medioker årgång för röda viner, då blev de bara halvdyra. Sedan har Systembolaget nyligen sänkt priserna på Yquem 2007 och 2008, vilket ytterligare ökar skillnaden.
 
Trådskapare
doda

doda

Medlem
Tack vintomas!
Givet att jag inte riktigt är ekonomiskt oberoende, så känns då Château d'Yquem 2007 som ett bra köp relativt 2010. Inte så stor skillnad i kvalitet och potential om jag läst på rätt.
 

Vino fino

Medlem
Tack vintomas!
Givet att jag inte riktigt är ekonomiskt oberoende, så känns då Château d'Yquem 2007 som ett bra köp relativt 2010. Inte så stor skillnad i kvalitet och potential om jag läst på rätt.
Nu har jag inte provat tutti tutti från Sauternes '07 och '10 men jag skulle nog hålla med BBR, RVF m.fl. och säga att 2007 definitivt är bättre än 2010.

Och, som nämnts i annan tråd, d'Yquem 07 är osedvanligt billigt på Monopolet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack vintomas!
Givet att jag inte riktigt är ekonomiskt oberoende, så känns då Château d'Yquem 2007 som ett bra köp relativt 2010. Inte så stor skillnad i kvalitet och potential om jag läst på rätt.
Ett fantastiskt vin! Årgången har i och för sig en sådan profil att det kanske finns en viss tunnelrisk.
I och för sig är väl de allra bästa Sauternes-köpen kopplet strax bakom Yquem (framför allt Climens, Suduiraut, Rieussec och de Fargues) i toppårgångar, företrädesvis på halvflaska.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett fantastiskt vin! Årgången har i och för sig en sådan profil att det kanske finns en viss tunnelrisk.
I och för sig är väl de allra bästa Sauternes-köpen kopplet strax bakom Yquem (framför allt Climens, Suduiraut, Rieussec och de Fargues) i toppårgångar, företrädesvis på halvflaska.
Halvflaskor av dessa ädelstenar rular!
 
Toppen