Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Magikern

Medlem
Jag trodde tidigare att det inte fanns prisvärda bordeauxviner på systemet men 2 viner har totalt fått mig att ändra uppfattning.

Chateau La Garde-2000

Château de Fontenille-2006

De sistnämnda är ett kanonfynd onekligen La Garde kostar 300 men är värt varenda krona.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Riktiga kanonviner, och de är viner som som nog inte kommer att utvecklas så mycket mer av att ligga i källaren.

Har nyligen provat Reignac 05 men det vinet behöver 4-5 år i källaren innan det står på topp. Tror det kan jämföra sig med de bästa bordeauxvinerna som finns att köpa i Sverige om några år.

Har du några rekomendationer på prisvärda bordeauxvin?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Nej har inga egentliga tips förutom Chateu Montfollet 2009 men den fanns bara i tillfälliga sortimentet och är tyvärr slut nu när jag skulle fylla på med några flaskor. Alltid kul att hitta kanon viner i otippade prisklasser.
 

kayaker

Cyklist
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Magikern skrev:
Har du några rekomendationer på prisvärda bordeauxvin?
Farligt ord! ;D
I senaste Livets Goda så har de provat igenom ett rejält gäng Bdx under 300:-. Samtliga är, såvitt jag vet tillgängliga i Sverige även om det kan krävas privatimport. Vinovativa har flera av dem.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

kayaker skrev:
Farligt ord! ;D
I senaste Livets Goda så har de provat igenom ett rejält gäng Bdx under 300:-. Samtliga är, såvitt jag vet tillgängliga i Sverige även om det kan krävas privatimport. Vinovativa har flera av dem.

Aha, De Fontenille och Bad Boy var nog de ända som går att beställa på SB som fick 91 eller högre, åtminstone av de som verkligen kommer till sin rätt om man dricker dem nu.

Bad Boy är rätt dyrt men tillräckligt gott för att vara prisvärt.
 
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Magikern skrev:
Aha, De Fontenille och Bad Boy var nog de ända som går att beställa på SB som fick 91 eller högre, åtminstone av de som verkligen kommer till sin rätt om man dricker dem nu.

Bad Boy är rätt dyrt men tillräckligt gott för att vara prisvärt.
Välkommen till forumet Magikern.

Prisvärt är ett ord som fått en del negativ klang. Om ett vin smakar illa men är extremt billigt, är det då prisvärt? Då många i framförallt den svenska pressen använder ordet även för dåliga viner har det som sagt fått en negativ klang. Om något är värt sitt pris är ju helt upp till dig oavsett om det gäller vin eller andra artiklar. Mottot på forumet är ju , kvalité framför kvantitet och ibland hamnar vi betydligt högre upp i pris.

Så igen välkommen :)
 

Andreas L

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Obs, ni ska ej blanda ihop Ch Fontenil Fronsac (Michel & Dany Rolland) med Ch de Fontenille (vanlig enkel Bordeaux) .
 

kayaker

Cyklist
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Magikern skrev:
Aha, De Fontenille och Bad Boy var nog de ända som går att beställa på SB som fick 91 eller högre, åtminstone av de som verkligen kommer till sin rätt om man dricker dem nu.

Bad Boy är rätt dyrt men tillräckligt gott för att vara prisvärt.
Den som vill beställa eller privatimportera kan studera den här sammanställningen.
 

Jos

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Andreas L skrev:
Obs, ni ska ej blanda ihop Ch Fontenil Fronsac (Michel & Dany Rolland) med Ch de Fontenille (vanlig enkel Bordeaux) .
Precis. Och det var väl Fontenil som kom ut i topp bland budgetbordeauxer i er senaste provning om jag inte minns fel?


Annars tipsar jag gärna om Cos Estournel 2008 som, trots att jag inte öppnat någon ännu, jag skulle klassa som prisvärd. För att Cos håller jämn hög kvalitet samt att den ligger en bra bit under priserna ute i Europa.
 

kayaker

Cyklist
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Jos skrev:
Precis. Och det var väl Fontenil som kom ut i topp bland budgetbordeauxer i er senaste provning om jag inte minns fel?
Japp! Poängen/betygen finns också i sammanställningen jag länkade till.
 

Jos

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Drack faktiskt de Fontenille 2007 på Teaterbrasseriet i förrgår. Ingen höjdare men drickbart.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Jos skrev:
Precis. Och det var väl Fontenil som kom ut i topp bland budgetbordeauxer i er senaste provning om jag inte minns fel?


Annars tipsar jag gärna om Cos Estournel 2008 som, trots att jag inte öppnat någon ännu, jag skulle klassa som prisvärd. För att Cos håller jämn hög kvalitet samt att den ligger en bra bit under priserna ute i Europa.

Fontenil Fronsac ståt inte med i systembolagets sökregister. de Fontenille 2006 är de bästa bordeauxvinet för under hundralappen på systemet mig veterligen. Har även provat ch Maucaillou 1996 nyligen som vid sidan om La Garde är det enda vinet från systemet (alla kategorier) för över 250 som jag tyckt varit värt sitt pris.

Cos Estournel var rejält dyrt så det avstår jag nog från. Däremot köper jag nog en flaska Reignac 05 som hamnar i vinkällaren. De vinet kommer att bli en riktig höjdare.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Andreas L skrev:
Obs, ni ska ej blanda ihop Ch Fontenil Fronsac (Michel & Dany Rolland) med Ch de Fontenille (vanlig enkel Bordeaux) .

Så tryggt du vakar över oss Andreas :)
(ej ironi)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Prisvärda bordeauxviner på systemet!

Plockade ut 3 st Fontenille precis och insåg att det var -07 och inte -06 som det stog på bolagets sida. Men korkade iaf upp en jäkel lagom till storstädning när barnen är borta. Ganska rund smak med en del tobak och torkade plommon. Tror säkert -06 va bättre men för 99 kr så är det ett bra köp.
 
Toppen