Hans A-g och ae, jag kan i stora drag hålla med om det ni skriver, med lite modifikation och ett par tillägg. Ja, Hans, rent matematiskt så kan absolut prisvärde ses som kvoten kvalitet genom pris. Med vissa egna erfarenheter av matematik på universitetsnivå (jag studerar ett närliggande område) såväl som m.h.a. användandet av allmän intuition och allmänt förnuft så kan jag säga att det ju är vanskligt att sätta en siffra på kvalitet som man sedan avser att applicera de fyra räknesätten på. Föra att förtydliga, vad som är bättre än vad kvalitetsmässigt går väl att komma fram till (det finns de som förnekar även det, men jag är inte en av dem), men om en produkt A som är si och så mycket bättre produkt B, skall då A räknas som 2, 3, 4, 5 eller kanske t.o.m. 10 gånger bättre. Förhoppningsvis förstår ni min poäng. Högre kvalitet går inte att översätta i exakt matematik i den mening som det går att säga att en person som väger 90 kg är 1,5 gånger tyngre än en som väger 60 kg, eller att en resesträcka om 1,8 mil är 1,2 gånger mer än en resesträcka om 1,5 mil. I.o.m. denna svårighet att sätta en siffra på kvalitetens storlek så kan den egentligen inte användas i en kvot, även om jag förstår mer än väl tanken.
Vad som återstår är en personlig uppfattning om hur mycket ett vin är värt för en själv. Ger ett vin för 1500 kr trettio gånger mer än ett för 50 kr? För de flesta inom allmänheten är svaret förmodligen (nej, nästan definitivt) ett nej. Även om en vanlig person skulle tycka att 1500-kronorsvinet är godare så kanske det ändå inte handlar om att det ger dem mer än 1,5-2 gånger mer. För vana vinprovare kan det dyrare säkert ge mycket mer än 30 gånger mer. Det handlar om träning och erfarenhet.
"Hög kvalitet och lågt pris ger ett högt tal, dvs hög prisvärdhet.
Rent matematiskt betyder det här att med ett EXTREMT lågt pris blir prisvärdheten hög även vid mager kvalitet."