Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Privat källare till företaget

Old Sparky

Medlem
Hej
Vi har en ganska bra och välsorterad vinkällare i privat ägo som vi byggt upp under cirka ett decennium. Nyligen har vi tagit över en mindre restaurangverksamhet. Jag funderar på om det finns något sätt för oss att införliva vår privata vinkällare i företaget och sälja vissa av dessa viner på restaurangen. Är det någon som har koll på om detta är möjligt överhuvudtaget?
 

Jesper L

Medlem
Hej
Vi har en ganska bra och välsorterad vinkällare i privat ägo som vi byggt upp under cirka ett decennium. Nyligen har vi tagit över en mindre restaurangverksamhet. Jag funderar på om det finns något sätt för oss att införliva vår privata vinkällare i företaget och sälja vissa av dessa viner på restaurangen. Är det någon som har koll på om detta är möjligt överhuvudtaget?
Hej,

Kort svar: nej.

Man får som privatperson inte sälja alkoholhaltig dryck så ditt företag kommer inte kunna köpa in det så det återfinns i ditt bolags lagervärde som återfinns på balansräkningen.

För att få det legitimt behöver du gå via Bukowskis men det kommer generera kostnader samt är det ens tillåtet att buda på sina egna grejer?
 

Silex

Medlem
Jag kan inte reglerna, men jag undrar om det skulle finnas möjlighet att ge vinerna som en gåva till företaget? Kanske inte är vad du vill, men då skulle det inte innebära en försäljning.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
Tack för svaren. Anade att det inte skulle vara enkelt :) Vi ska snart gå kursen för alkoholtillstånd, får se om de vet.
 

The Wall

Medlem
Kanske det är möjligt att apportera in vinerna? Då blir det ju inte någon försäljning. Långskott.
Du tillskjuter egendom till bolaget och får något i utbyte, tex aktier i bolaget. Ingen traditionell försäljning, men eftersom ett vederlag har utgått (aktier) torde "försäljning" ändå skett ur alkoholhandelssynpunkt. Gåva till bolaget torde ju kunna fungera, men då hamnar resultatet av försäljningen av flaskorna i bolaget, sannolikt till full beskattning (inget anskaffningsvärde pga gåva) i bolaget. Om du därefter vill få ut pengarna privat, ja då är det i princip utdelning eller lön som gäller. Meddela gärna vad du får för svar på alkoholtillståndskursen.
 

Vinocognito

Medlem
Om vi bortser från alkohollagstiftningen (som inte skrämmer mig så mycket) så innebär en införsäljning av dessa viner till restaurangen att det inte finns något rätt till momsavdrag. Säljer du in viner för 1 Mkr så måste du sälja för 1.250.001 innan du tjänar din första krona, eftersom du måste lägga på 25% på försäljningen, men saknar rätt till momsavdrag!
Sett på ett annat sätt är att ett inköp från en importör för 1 Mkr hade inneburit att du haft en inköpskostnad på 800 Tkr (exkl moms) att jämföra med inköpskostnad på 1 Mkr med motsvarande inköp från mig som privatperson.
 

Vinocognito

Medlem
Om du har kvitto på flaskorna och de är köpta på bolaget ska det gå och ordna, särskilt de nyare flaskorna
Ja om man som företagare gör inköp till sitt företag så kan ju företaget dra moms på utlägg precis som för vilket inköp som helst förutsatt man lämnar in kvitto!
Men för ett övertag av en källare som byggts upp under ett antal år!? Kanske?
 

Thirsty

Smygnykterist
Samma tanke, apportegendom (egendom som stoppas in som aktiekapital) borde väl inte räknas som försäljning?
Nja, apportegendomen är ett betalningsmedel för aktierna så indirekt är det en försäljning om än att det inte genererar omsättning. Inte insatt i lagarna för att kränga alkohol men om det skulle vara lagligt ser jag fram emot tråden här där det kommer krängas hejvilt med vin, öppet och lagligt. :)
 

Vinocognito

Medlem
Med risk för att jag nu lämnar det som intresserar den vinintresserade, så finns det några nackdelar med apportering för att höja aktiekapitalet.
Transaktionen kräver ett intyg från revisor, där fokus läggs på att marknadsvärdera vinerna. Inget stort problem i sig om man har god kontakt med någon vinintresserad revisor.
Lite värre är att få betalt för de viner som man sålt/apporterat. Beloppet blir ju bundet eget kapital (ej utdelningsbart) som ägaren inte får ut förrän bolaget blir sålt eller likviderat, eller vid en senare sänkning av aktiekapitalet.
Men det finns ingen möjlighet att i närtid få ut betalning för det som apporteras in.
 

The Wall

Medlem
Med risk för att jag nu lämnar det som intresserar den vinintresserade, så finns det några nackdelar med apportering för att höja aktiekapitalet.
Transaktionen kräver ett intyg från revisor, där fokus läggs på att marknadsvärdera vinerna. Inget stort problem i sig om man har god kontakt med någon vinintresserad revisor.
Lite värre är att få betalt för de viner som man sålt/apporterat. Beloppet blir ju bundet eget kapital (ej utdelningsbart) som ägaren inte får ut förrän bolaget blir sålt eller likviderat, eller vid en senare sänkning av aktiekapitalet.
Men det finns ingen möjlighet att i närtid få ut betalning för det som apporteras in.
Nja, man kan använda överkurs; anta kvotvärde på aktien 1 krona men man ska betala 1.001 kr/aktie. 1 kr går till aktiekapital och resten till överkursfond, som numera är fritt EK.
 

Vinocognito

Medlem
Ja helt korrekt, men det kräver åtminstone ett årsbokslut och en stämma innan en utdelning kan genomföras.
Att sälja in borde vara det smidigaste, och det som innebär att privatpersonen får betalt så snart som det finns likviditet.
Om nu inte alkohollagstiftningen är så trångsynt så att en sådan transaktion är omöjlig, vilket det väl finns viss risk för. Men i så fall så är jag rädd för att även apport faller på samma regelverk.
 
Ja om man som företagare gör inköp till sitt företag så kan ju företaget dra moms på utlägg precis som för vilket inköp som helst förutsatt man lämnar in kvitto!
Men för ett övertag av en källare som byggts upp under ett antal år!? Kanske?
.
Jag vet krögare som har införlivat deras privata vinkällare in i bolaget utan större problem.
Har för mig att Barsac Vinbar införlivade delar av sin privata vinkällare till restaurangen vid öppning. Någon som har kontakt med Barsac eller vet om de finns här på forumet?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja helt korrekt, men det kräver åtminstone ett årsbokslut och en stämma innan en utdelning kan genomföras.
Att sälja in borde vara det smidigaste, och det som innebär att privatpersonen får betalt så snart som det finns likviditet.
Om nu inte alkohollagstiftningen är så trångsynt så att en sådan transaktion är omöjlig, vilket det väl finns viss risk för. Men i så fall så är jag rädd för att även apport faller på samma regelverk.
Försäljning från privatperson till företag går definitivt inte. Svensk alkohollagstiftning ÄR trångsynt, det trodde jag alla hade märkt som sett den grön-gula skylten? ;)
 
Toppen