Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Privatimport

Skanstull

Medlem
Hur många av er som är aktiva (eller inte så aktiva) här har beställt vin från utlandet? Ni som gjort det - har det fungerat bra, och vill ni rekommendera någon särskild handlare? Ni som inte gör det - varför?
 

SUPRA

Bäst
SV: Privatimport

Jag har bara beställt via eBay och det har fungerat utan ett enda problem på kanske 60 flaskor.

Eller jo, vid ett tillfälle var det dåligt packat så en Krug GC gick sönder och det täcktes inte av försäkringen.
 

Hycken

Medlem
SV: Privatimport

SUPRA skrev:
Jag har bara beställt via eBay och det har fungerat utan ett enda problem på kanske 60 flaskor.

Eller jo, vid ett tillfälle var det dåligt packat så en Krug GC gick sönder och det täcktes inte av försäkringen.

Hur går man tlllväga för att handla över Ebay, jag menar med importen osv?
Är det Ebay.com som är att föredra?

Något mer som kan vara bra att tänka på?
 

SUPRA

Bäst
SV: Privatimport

Hycken skrev:
Hur går man tlllväga för att handla över Ebay, jag menar med importen osv?
Är det Ebay.com som är att föredra?

Något mer som kan vara bra att tänka på?

Du gör ju som du vill, men jag känner ingen som bekymrat sig för den biten.

Om jag köpte en låda Krug skulle jag kanske fundera på det.

Det du ska tänka på är att om det är för bra för att vara sant så är det ofta det, beställ med insidan.
Jag har 50-60 flaskor bakom mig och har inte blivit lurad - utom möjligen av mig själv när jag bjudit för mycket ;D
 

Jos

Medlem
SV: Privatimport

Jag blev faktiskt blåst på en hårddisk på e-bay för ett par veckor sen, betalade in men säljaren skickade aldrig. Iofs var det en struntsumma men jag fick ändå pengarna tillbaka av e-bay. Hade ingen aning om att de ersatte rakt av sådär.

Har köpt flaskor från e-bay vid 4-5 tillfällen och endast råkat ut för att jag fick fel årgång en gång. Det löste vi genom att jag fick både den felskickade och den ursprungliga till väldigt bra pris.
 

Lando

Medlem
SV: Privatimport

Bjud inte på fyllan skulle kunna vara ett bra råd, då kan man som SUPRA bli blåst av sig själv. :)
 

Jos

Medlem
SV: Privatimport

christer skrev:
Det finns faktiskt ett nytt EG-direktiv om punktskatter, så numerabehöver man inte bry sig om alkoholskatten (inte förut heller egentligen, för det tillämpas ingen tillsyn längre) eftersom kravet på att man måste frakta varorna personligen inte finns längre. Jag har en månadsprenumeration, vinlådan, från
www.italienskavinbutiken.se
de har ett relativt litet utbud men riktigt bra viner, inget från systemet utan rätt unika viner. Plus att man kan be dem hitta särskilda viner åt en så gör de det.
Jag har vid ett flertal tillfällen beställt från franska företag/webshopar och har aldrig brytt mig om att betala in någon skatt, flaskorna har alltid kommit fram. Men skönt att höra att det alltså inte beövs heller om det nu stämmer :)

24 flaskor vin för drygt hundringen styck per månad...? Som någon annan väljer åt en? Det är inte så att du har en koppling till butiken du nu har hänvisat till i dina två inlägg Christer..? ;)
 
SV: Privatimport

christer skrev:
Det finns faktiskt ett nytt EG-direktiv om punktskatter, så numerabehöver man inte bry sig om alkoholskatten (inte förut heller egentligen, för det tillämpas ingen tillsyn längre) eftersom kravet på att man måste frakta varorna personligen inte finns längre. Jag har en månadsprenumeration, vinlådan, från
www.italienskavinbutiken.se
de har ett relativt litet utbud men riktigt bra viner, inget från systemet utan rätt unika viner. Plus att man kan be dem hitta särskilda viner åt en så gör de det.

Sverige tillämpar fortfarande kontroll och kommer att beslagta viner som importeras utan att punktskatten betalats. Nu görs bara stickprovskontroller men om jag köpt vin som kostar ens i underkant av det som är snittutlägget för en flaska på det här forumet, så skulle det kännas oerhört surt att ha sparat 16 kronor och iställlet få tullen att destruera mitt vin

Enda sättet mig veterligen att få Sveriges nuvarande inställning ändrad är väl att pröva det i rätten. Skulle vara intressant att få veta om det inte är så.


Vilka andra ställen handlar du från Christer? Något begränsat utbud på italienska vinklubben. Jag måste ställa samma fråga som Jos, förutom på det här forumet har du skrivit på vinklubben och kommenterat BGKs inlägg om julklappar, allt med hänvisning till vinklubben.
 

J.S.

Medlem
SV: Privatimport

"Christina Hildebrand är delägare i det italienska företaget Den Italienska Vinbutiken som säljer högkvalitativa italienska viner". Kan detta möjligen vara Christer ;D Samma person heter för övrigt Chrish på ett annat forum där han/hon talar sig varm för dessa italienska viner.
 

Lando

Medlem
SV: Privatimport

Gött mos, då vet man var man inte ska köpa sina Barolo :p Inte för att jag vet om man ens kunde gjort det där.
 

Jos

Medlem
SV: Privatimport

J.S. skrev:
"Christina Hildebrand är delägare i det italienska företaget Den Italienska Vinbutiken som säljer högkvalitativa italienska viner". Kan detta möjligen vara Christer ;D Samma person heter för övrigt Chrish på ett annat forum där han/hon talar sig varm för dessa italienska viner.

Haha... Ja det brukar ju inte ta lång tid för oss att avslöja!
 
Toppen