Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provat Guigals La Turque 2002?

Pomerol

Medlem
Är det någon som provat la Turque 2002 på länge?

Den fick ju, som mycket annat från 2002, ett ganska svalt mottagande när den kom. Livets Goda gav den 8,5 p på sin då tiogradiga skala. Å Andra sidan gav den där Parker La Mouline 2002 90-92 p (har inte hittat någon poäng på la Turque) som Livet Goda gav 8,5 p. Nu är det väl så att Parker har en fallenhet, inte bara för norra Rhone, utan även för famlijen Guigal. Under 90-talet fick ju Guigal flera 100-poängare än Bordeaux sammanlagt.

Hur som helst, har någon provat vinet? Dricka nu och ångra bittert att man köpte det? Spara? Var befinner sig vinet?*

Jag provade Château d'Ampuis från 2002 och den var tyvärr en stor besvikelse, långt ifrån klockrena 2001 och 2003. Svåråtkomligt utan att vara komplext, jag hoppas att det befinner sig i den kända tunneln men det kan inte jag avgöra.

* För putslustiga Anders, jag vet mycket väl var min flaska befinner sig fysiskt - här avser jag smakmässigt.
 

Jos

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Parker testade feb 06 och gav den 91-93P men om man får roligare vin för 1350 balubas är väl upp till var och en att avgöra.

"The 2002 Cote Rotie La Turque, which includes 7% Viognier, reveals a deeper ruby/purple color along with a sweet bouquet of graphite, acacia flowers, black currants, and notions of meat and truffle. Fruity, soft, round, and substantial, it can be drunk over the next 10-12 years. "
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Jos skrev:
Parker testade feb 06 och gav den 91-93P men om man får roligare vin för 1350 balubas är väl upp till var och en att avgöra.

Självklart. la Turque är det enda vin som jag köpt för etiketten. Jag vill helt enkelt någon gång dricka en la Turque ordentligt och inte bara prova... Vissa väljer tyska halvtorra formade som blå katter för flaskan, andra väljer cote-rotie från taskig årgång...

Tack för betygen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Jag önskar att jag kunde komma med någon input angående årg. 2002, men jag har tyvärr inte provat dem.

Personligen älskar jag La Turque, vilket fantastiskt vin! Även om 02 är en på pappret sämre årgång så tror jag att den är helt magisk ung. ;D
 

Jos

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Sry men jag läste lite snabbt... Missade att du hade en liggandes och trodde att du tänkte inhandla. Därav min kommentar.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Jos skrev:
Parker testade feb 06 och gav den 91-93P men om man får roligare vin för 1350 balubas är väl upp till var och en att avgöra.

Jos skrev:
Kanske "prisvärdare" då att slå till på Vasse Felix Heytesbury Red för ynka 310 kr då det fått samma poäng av Parker.

Jos, jag ber om ursäkt att du får stå modell för min tes men det passade så bra med dina två inlägg. Jag hoppas du har överseende...

Förmodligen har ni redan tagit upp det på forumet men jag tänke på det här med vinvärldens svar på YPK (Yrsel per Krona) och APK (Alkohol per Krona). Ni förstår vad jag åsyftar på PPK (Parker per Krona). Eller ska vi kalla det för PPPP - Parkerpoäng per peng.

Robban poängsätter väl inte viner från Australien, det gör väl någon av hans kollegor, så i fallet med Vasse Felix får vi väl kalla det för Px5 - Parkers Polares Poäng per Peng.

Tyvärr har jag inte överdrivet stor erfarenhet av Parkers poäng, jag vet inte om hans smak överensstämmer med min smak. Där har jag andra journalister och vänner som hjälper mig, och dessutom vänder jag mig till olika människor beroende på vilket vinområde det gäller.

Det jag vill komma till är fenomenet att köpa vin efter Parkerpoäng.

la Turque får 6,8 PPPP (92 p/1350 kr x 100*), La Chapelle 11,9 medan Vasse Felix får 30,6 PPPP.

Vem som helst kan se att Vasse Felix är fyndvinet, och jag är komplett galen som investerade i turken. Men vänta nu, jag har ännu så länge inte funnit någon Australienare som fångat mig (Varken Felix eller Grange) medan jag brinner för norra Rhone så enligt PPPP är mitt givna köp La Chapelle. Men någonstans är jag nöjd med min inköpta la Turque, för mitt vinintrsse är mer komplext än vad PPPP någonsin kan komma fram till.

Däremot trivs jag med att använda Parkers poäng som ett rättsnöre, ett högt poäng från Parker kan vara det avgörande för mig att slå till vid ett vinköp. Faktum aldrig åt andra hållet, jag har aldrig valt bort ett vin för att det fått lågt poäng av honom.

Jag använde Parkers poäng (och Andreas Larssons omdömen i Livets Goda samt min egen erfarenhet och smak) när jag köpte Bordeaux 2004 men jag skulle aldrig välja bort en Hermitage mot en australienare bara för att det senare har högre PPPP.

* Anledningen till att jag multiplicerar med 100 är rent kosmetisk.
 

anders

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Pomerol skrev:
Jag använde Parkers poäng (och Andreas Larssons omdömen i Livets Goda samt min egen erfarenhet och smak) när jag köpte Bordeaux 2004 men jag skulle aldrig välja bort en Hermitage mot en australienare bara för att det senare har högre PPPP.

Jag använde exakt samma metod. Ska jag då utgå från att du var en bidragande orsak till att jag inte fick allt jag ville ha eftersom jag i vanlig ordning var 15 minuter sen...? För inte fan kan det vara mitt eget fel!!! ;)

Vad gäller Parkers alla olika poäng så brukar jag sikta in mig på de viner som han ger 90-95 poäng. Dessa brukar vara betydligt mer i min smak, oftast inte allt för kraftiga i alkoholen, ha elegans och inte bygga på bombastisk fruktighet. Betydligt enklare att också matcha mot mat. Dessutom brukar de vinerna vara betydligt mer solidariskt prissatta. Undantaget kan vara Bordeaux där Parker inte verkar ha samma preferenser som i sina andra bedömningar. Här går det att titta på hundrapinnarna men priserna brukar tyvärr ofta vara rent sanslösa.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

anders skrev:
Jag använde exakt samma metod. Ska jag då utgå från att du var en bidragande orsak till att jag inte fick allt jag ville ha eftersom jag i vanlig ordning var 15 minuter sen...? För inte fan kan det vara mitt eget fel!!! ;)

Vad gäller Parkers alla olika poäng så brukar jag sikta in mig på de viner som han ger 90-95 poäng. Dessa brukar vara betydligt mer i min smak, oftast inte allt för kraftiga i alkoholen, ha elegans och inte bygga på bombastisk fruktighet. Betydligt enklare att också matcha mot mat. Dessutom brukar de vinerna vara betydligt mer solidariskt prissatta. Undantaget kan vara Bordeaux där Parker inte verkar ha samma preferenser som i sina andra bedömningar. Här går det att titta på hundrapinnarna men priserna brukar tyvärr ofta vara rent sanslösa.

Dessvärre är det nog ditt eget fel. Att komma 15 minuter sent en Bordeauxsläppdag är direkt ansvarslöst. Jag fick allt jag ville ha, gav mig inte på de största.

Intressant att inte gå efter Parkers högsta poäng. Som sagt, jag har för lite erfarenhet av honom för att ha listat ut det men jag ska lägga det på minnet. "Nej, den vill jag inte ha. Den fick ju 96 p av Parker! Du har ingen 93-poängare? Gärna en som ligger på en si så där 20 PPPP."
 

Jos

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Pomerol skrev:
Jos, jag ber om ursäkt att du får stå modell för min tes men det passade så bra med dina två inlägg. Jag hoppas du har överseende...

Förmodligen har ni redan tagit upp det på forumet men jag tänke på det här med vinvärldens svar på YPK (Yrsel per Krona) och APK (Alkohol per Krona). Ni förstår vad jag åsyftar på PPK (Parker per Krona). Eller ska vi kalla det för PPPP - Parkerpoäng per peng.

Robban poängsätter väl inte viner från Australien, det gör väl någon av hans kollegor, så i fallet med Vasse Felix får vi väl kalla det för Px5 - Parkers Polares Poäng per Peng.

Tyvärr har jag inte överdrivet stor erfarenhet av Parkers poäng, jag vet inte om hans smak överensstämmer med min smak. Där har jag andra journalister och vänner som hjälper mig, och dessutom vänder jag mig till olika människor beroende på vilket vinområde det gäller.

Det jag vill komma till är fenomenet att köpa vin efter Parkerpoäng.

la Turque får 6,8 PPPP (92 p/1350 kr x 100*), La Chapelle 11,9 medan Vasse Felix får 30,6 PPPP.

Vem som helst kan se att Vasse Felix är fyndvinet, och jag är komplett galen som investerade i turken. Men vänta nu, jag har ännu så länge inte funnit någon Australienare som fångat mig (Varken Felix eller Grange) medan jag brinner för norra Rhone så enligt PPPP är mitt givna köp La Chapelle. Men någonstans är jag nöjd med min inköpta la Turque, för mitt vinintrsse är mer komplext än vad PPPP någonsin kan komma fram till.

Däremot trivs jag med att använda Parkers poäng som ett rättsnöre, ett högt poäng från Parker kan vara det avgörande för mig att slå till vid ett vinköp. Faktum aldrig åt andra hållet, jag har aldrig valt bort ett vin för att det fått lågt poäng av honom.

Jag använde Parkers poäng (och Andreas Larssons omdömen i Livets Goda samt min egen erfarenhet och smak) när jag köpte Bordeaux 2004 men jag skulle aldrig välja bort en Hermitage mot en australienare bara för att det senare har högre PPPP.

* Anledningen till att jag multiplicerar med 100 är rent kosmetisk.

Fruktansvärt uttjatat och tröttsamt ämne... Hur som helst så är du nog en av få som inte förstår att mitt inlägg är ett svar på Krugs inlägg med glimten i ögat. Särskilt som jag sen ironiserar över ordet "prisvärd".

Dessutom är du ute och cyklar ang Parkers Polare eller vad du vill kalla dem för visst är det Robert Parker som har givit Vasse Felix 95+ poäng.

Edit: Världens främste vinguru har om Vasse Felix sagt att det är ett av de bästa vinerna han någonsin provat från västra Australien så i skenet av den kommentaren skulle till och med jag kanske dra mig till att använda ordet "prisvärt" när det i sammanhanget rör sig om beskedliga 310 kr... ;D
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Jos skrev:
Fruktansvärt uttjatat och tröttsamt ämne... Hur som helst så är du nog en av få som inte förstår att mitt inlägg är ett svar på Krugs inlägg med glimten i ögat. Särskilt som jag sen ironiserar över ordet "prisvärd".

Dessutom är du ute och cyklar ang Parkers Polare eller vad du vill kalla dem för visst är det Robert Parker som har givit Vasse Felix 95+ poäng.

Edit: Världens främste vinguru har om Vasse Felix sagt att det är ett av de bästa vinerna han någonsin provat från västra Australien så i skenet av den kommentaren skulle till och med jag kanske dra mig till att använda ordet "prisvärt" när det i sammanhanget rör sig om beskedliga 310 kr... ;D

Även om det är ett uttjatat ämne så engagerar det ju... Jag började inlägget med att be om ursäkt och jag gör det gärna igen. Det var inte meningen som något påhopp på dig och jag försökte inte göra mig lustig på din bekostnad. Jag är den första att erkänna att jag ryckte dina citat helt ur sina sammanhang och klippte och klistade i dina inlägg så till och med Marjasin skulle bli avundsjuk.

Och självklart, även om det är Jay Miller som täcker Australien och sätter Parkerpoäng på den kontinenten så är det ju fullt möjligt att Robert Parker har satt poäng på just Vasse Felix.

Nåväl, nu ska jag sluta ursäkta mig och komma till poängen med mitt inlägg. I mitt arbete kommer jag ibland kontakt med personer som har imponerande vinkällare eller vinlistor. Ibland när man kommer med rekomendationer så konsulterar de Parkers poäng och kan avböja förslaget med motiveringen att det har fått för lågt poäng. Trots att vinet passar deras smak, syften eller fyller en lucka i vinkällaren/vinlistan! Många människor vågar inte stå för sin egen smak utan förlitar sig på olika vinbedömmare. Svensson litar på Kronstam eller Fritiofsson, vissa på Robert Parker. Jag hyser stor respekt för Parkers kunnande men hans och min smak är inte synonyma.

Men det värsta av allt, jag blev nog lite sugen på Vasse Felix trots allt... ;)
 

Jos

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Ok jag var lite bakis och grinig men jag fattar vad du menar..

Om du bor i Sthlm så rekommenderar jag dig att springa förbi Terrenos Vinotek som jag såg hade Vasse Felix i sina automater(från 5cl och uppåt..). Dessutom Gaja Barbaresco och en CS från Ridge om jag inte minns fel.. Allt till väldigt humana priser. Måste nog gå dit själv och prova vid närmare eftertanke.
 

vintjej

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Totalt OT, men eftersom jag själv har Vasse Felix 2000 hemma och är helt ointresserad av Parkerpoäng undrar jag om det är någon här som har provat den?
 

Jos

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

vintjej skrev:
Totalt OT, men eftersom jag själv har Vasse Felix 2000 hemma och är helt ointresserad av Parkerpoäng undrar jag om det är någon här som har provat den?

Finns väl i alla fall 4-5 olika viner som heter Vasse Felix?
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Jos skrev:
Bumpar av nyfikenhet, har du druckit den?

Ja, jag drack vinet i somras och skrev ett inlägg i tråden "Idag dricker vi". Kort sammanfattning: Gott men inte tillräckligt. I vissa fall önskar man att en vinproducenterna följde champagnes linje: Man ger inte ut något förstavin när det inte är tillräckligt bra.
 

Jos

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Pomerol skrev:
Ja, jag drack vinet i somras och skrev ett inlägg i tråden "Idag dricker vi". Kort sammanfattning: Gott men inte tillräckligt. I vissa fall önskar man att en vinproducenterna följde champagnes linje: Man ger inte ut något förstavin när det inte är tillräckligt bra.

Aha, missade. Ok tack, då lägger jag ner mina tankar på att slå till på en flaska..
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Jos skrev:
Aha, missade. Ok tack, då lägger jag ner mina tankar på att slå till på en flaska..

Jos, jag är övertygad om att du kan dina Cote-rotier på dina fem fingrar men du får ändå tips på ett par viner som jag uppskattar och som finns att köpa nu.

Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron 2004 från producenten Delas uppskattar jag. Jag vet att det råder delade meningar kring Delas Crozes-Hermitage men här får du en ursprungstysik cote-rotie med det mesta av vad man kan önska sig. Till ett hyggligt pris dessutom. Finns även på magnum. Standardflaskan finns även i beställningssortimentet om den skulle ta slut bland de tillfälliga nyheterna. Delas har ju även årgångsbecknade viner, som La Landonne 2004. Jag har tyvärr inte provat någon av dessa. Har någon någon erfarenhet?

Jag upplever Château d'Ampuis som ett säkert kort. Den enda årgången som jag blivit besviken på är 2002 men det kanske är som att besviket utbrista att "den här champagnen från 2003 saknar syra"... Årgång 2002 är prissänkt och om ytterligare några prissänkningar kanske den kommer ner till sin rätta nivå. Från årgång 2004 har jag hittat flera trevliga viner från norra Rhone som bör lagras ytterligare. Ampuis 2004 är en av dem. Jag fick större behållning av den än turken från 2002. Snart kommer ju även 2005 och den kan ju vara värd att anstränga sig att få tag på, även om det enligt Krug88 går att hitta väsentligare billigare utomlands.

I beställningssortimentet har det tillkommit lite viner av producenter som jag brukar gilla från årgång 2006. Jag har själv inte provat något från 2006 men tabellerna säger att årgången ska vara bra. Först och främst Côte Rôtie Les IV Saisons 2006 och det brukar vara ett säkert kort. 2005 var fantastisk och kommer bara bli ännu bättre. Från samma producent finns La Soute est Reine Côte Rôtie, den har jag inte provat men i mina ögon känns producenten som ett säkert kort.

Ytterligare ett säkert kort är Jamet som faktist finns kvar med årgång 2005 i beställningssortimentet! Jag föll för besrkivningen som Munskänkarna i lund stod för: "Fyllig, ung röd färg. Mycket generös, aromatisk, urläcker, komplex rökig doft med fin kryddighet som för tankarna till kvalitets-Bourgogne och fint rostade fat med inslag av mörk choklad. Intensiv, rik attack med mycket mörk frukt, tjocka, tydliga tanniner, frisk till hög fruktsyra i en rund, balanserad kropp med härligt lång eftersmak med trevlig pepprighet. Vilket vin! Måttfulla 12,5% i alkoholhalt som förr i världen." Nå, vad sägs om den?

Hur Guigals Côte-Rôtie Brune et Blonde står sig törs jag inte svara på. Den senaste årgången jag provat är 2003 (förra året) och jag upplevde som att den var inne i tunneln. Jag kommer snällt vänta tills vinets tio-årsdag.

Chapoutier kan också göra trevliga cote-rotier, dock har de inte imponerat på mig som deras viner från Hermitage har gjort. Dessutom har jag endast provat ett fåtal unga, jag vet inte hur de utvecklas. På Systembolaget finns nu La Mordorée, som i mina ögon är lite för dyr och Les Bécasses som är lite för tråkig... Rätta mig gärna om någon är av någon annan åsikt, jag är beredd att prova på nytt...

Jag själv är väldigt nyfiken på La Landonne, La Turque och La Mouline från Guigal 2004. Jag tycker de ligger i helt ok prisklass för ett riktigt stort vin, de har inte nått mitt smärtgräns för en bra cote-rotie som kanske 2005 har gjort.

Någon som provat?

Gillar för övrigt betygen på vinerna över årgångarna: Turque, Mouline och Ladonne.
 

kayaker

Cyklist
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Pomerol skrev:
I beställningssortimentet har det tillkommit lite viner av producenter som jag brukar gilla från årgång 2006. Jag har själv inte provat något från 2006 men tabellerna säger att årgången ska vara bra. Först och främst Côte Rôtie Les IV Saisons 2006 och det brukar vara ett säkert kort. 2005 var fantastisk och kommer bara bli ännu bättre. Från samma producent finns La Soute est Reine Côte Rôtie, den har jag inte provat men i mina ögon känns producenten som ett säkert kort.

Ytterligare ett säkert kort är Jamet som faktist finns kvar med årgång 2005 i beställningssortimentet! Jag föll för besrkivningen som Munskänkarna i lund stod för: "Fyllig, ung röd färg. Mycket generös, aromatisk, urläcker, komplex rökig doft med fin kryddighet som för tankarna till kvalitets-Bourgogne och fint rostade fat med inslag av mörk choklad. Intensiv, rik attack med mycket mörk frukt, tjocka, tydliga tanniner, frisk till hög fruktsyra i en rund, balanserad kropp med härligt lång eftersmak med trevlig pepprighet. Vilket vin! Måttfulla 12,5% i alkoholhalt som förr i världen." Nå, vad sägs om den?
Jamets 2006:a fick f.ö. fina omdömen i RVF och 18,5p (av 20) när de testade en trave viner från norra Rhône.
Jag får nog ta och knäcka en av mina 2005:eek:r och kolla läget.
 
Toppen