Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provat Guigals La Turque 2002?

Arvid

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Fick i mig lite La Turque 2002 igår. I mitt tycke var det ett fantastiskt vin. Parfymerat och öppet. Kanske har den inte tyngden och koncentrationen vissa efterfrågar, men ska man dricka vinet nu eller inom ett par år så säger jag: Slå till! Smaken är där.

I jämförelse har jag stadigt provat La Landonne 2001 ett flertal gånger under sista året. Kanonslutet varje gång. Riktigt tråkigt faktiskt. Men den kanske blommar ut fint om ett tiotal år.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Arvid skrev:
Fick i mig lite La Turque 2002 igår. I mitt tycke var det ett fantastiskt vin. Parfymerat och öppet. Kanske har den inte tyngden och koncentrationen vissa efterfrågar, men ska man dricka vinet nu eller inom ett par år så säger jag: Slå till! Smaken är där.

I jämförelse har jag stadigt provat La Landonne 2001 ett flertal gånger under sista året. Kanonslutet varje gång. Riktigt tråkigt faktiskt. Men den kanske blommar ut fint om ett tiotal år.

Kul att du uppskattade den, alltid roligt och nyttigt med en annan uppfattning. Jag saknade just det parfymerade.

Att Landonne har varit sluten kanske inte är någon överraskning med tanke på årgången och att den är den enda rena syrahan av de tre. När jag provat de tre tillsammans uppfattar jag oftast den som den tjurigaste av dem medan Mouline är mest inställsam som ung.
 

anders

Medlem
SV: Provat Guigals La Turque 2002?

Provade La Ladonne 94 i lördags jämte en Latour 97. Ladonne saknade frukten var slutsatsen. Om detta sedan berodde på att vinet är i utförbacken eller att det var det sista ur flaskan och den antagligen har varit öppen ett tag låter jag vara osagt. Latour tyckte jag led av samma fenomen, taskig frukt, Där fanns dock en frisk syra som Ladonne också saknade i viss mån. Den här flighten får tyvärr hänföras till kategorin "hur man spenderar 800 spänn utan att bli nöjd". Det som sved lite extra var att näsan lovade fint i båda glasen men tungan blev inte lika övertygad...
 
Toppen