Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning av 2004 BdB Champagne

Silenos

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Anders Landström skrev:
Kul att du gillade den. Drog ju ihop provning pga att Hatt et Söner gjort mycket PR för deras champagne.//...// Se till at du läser de andra bloggarna också.

Jodå, det har jag redan gjort. vintomas rader om den av Hatt & Söner troligvis önskade responsen, som nu uteblev, är fin underhållning. "Wow, champagne är så lyxigt och gott, gillagillagilla" haha!
 

Gurto

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Jag tackar också för en sjyst och upplysande provning. En De Saint Gall är självklart beställd ...däremot ingen Hatt ;)
 

Jos

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Ingen av er som var med och prövade som störde sig på dosagen hos Saint Gall? Såg att samma skumpa från -00 har fått 12g vilket jag tycker är lite i högsta laget för en torr skumpa. Ska man tro SS (har inte alltid rätt dock.... ) så har de dock ändrat på detta och det ska nu vara 9g i -04an.

Nu verkar det ju dock som alla var eniga om att Saint Gall var "bäst i test" men tänkte bara kolla om någon har en uppfattning om sötman.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Jos skrev:
Ingen av er som var med och prövade som störde sig på dosagen hos Saint Gall? Såg att samma skumpa från -00 har fått 12g vilket jag tycker är lite i högsta laget för en torr skumpa. Ska man tro SS (har inte alltid rätt dock.... ) så har de dock ändrat på detta och det ska nu vara 9g i -04an.

Nu verkar det ju dock som alla var eniga om att Saint Gall var "bäst i test" men tänkte bara kolla om någon har en uppfattning om sötman.

Tyckte inte den var störande. Som jag skrev så bedömde jag vinet denna kväll och flaskan vi drack var bra integrerad. Vet inte vilken dosage 02an hade men den upplevde jag inte lika bra som 04an. Enligt obekräftade rykten så har är ju just 04an endast Grand Cru druvor. Jag höll för övrigt David Leclapart som nummer två. Det är ju många som hade svårt med totalt odoserade viner som ju kräver en hel del mer eftertanke.

Får eventuellt tillfälle att prova Comtes 04 snart och kan då ge en bättre syn på dosage och 04an :)

För lagring vill jag återupprepa att den som kommer komma ut som en skönhet framåt är med stor sannolikhet Pierre Peters
 

Per Stade

Lege artis
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Anders Landström skrev:
Tyckte inte den var störande. Som jag skrev så bedömde jag vinet denna kväll och flaskan vi drack var bra integrerad. Vet inte vilken dosage 02an hade men den upplevde jag inte lika bra som 04an. Enligt obekräftade rykten så har är ju just 04an endast Grand Cru druvor. Jag höll för övrigt David Leclapart som nummer två. Det är ju många som hade svårt med totalt odoserade viner som ju kräver en hel del mer eftertanke.

Blev uppriktigt lite förvånad när ni kom fram till De Saint Gall som kvällens bästa vin.
Drack -02 senast i våras och kommer ihåg att jag inte var förtjust i den. Nu är jag inte
så seriös som du, så jag för inga anteckningar, utan dricker bara för att jag tycker att
det är gott men om jag inte missminner mig så var den lite för söt för vår smak.
Men om du tycker att 04an är bättre så vågar jag nog köpa en sexpack.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Per Stade skrev:
Drack -02 senast i våras och kommer ihåg att jag inte var förtjust i den.

Jag har också provat Saint Gall 02 förut utan att bli särskilt imponerad. 2004:an är mycket bättre.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Per Stade skrev:
Blev uppriktigt lite förvånad när ni kom fram till De Saint Gall som kvällens bästa vin.
Drack -02 senast i våras och kommer ihåg att jag inte var förtjust i den. Nu är jag inte
så seriös som du, så jag för inga anteckningar, utan dricker bara för att jag tycker att
det är gott men om jag inte missminner mig så var den lite för söt för vår smak.
Men om du tycker att 04an är bättre så vågar jag nog köpa en sexpack.

Föreslår ett enpack och kolla av smak. Det är ju som sagt delad

Tyckte som sagt inte heller 02an var så bra.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Keen skrev:
Ni har inte tänkt skriva om det andra ni drack?

Winpunker har skrivit ett bra blogginlägg om de vinerna som provades senare

Stort tack till Elvis och Grappe för Vilmart CdC 1998. Jag är ju normalt sett inte en stor fantast av Vilmarts ekade stil men i den här flaskan var den bra integerad och vinet var klart en av mina topp två viner. Barolo Brunate 1997 från Marengo var en riktigt bra Barolo. Ett vin som tog slut snabbt i glaset och lämnade stor mersmak. Naturligtvis hade jag bara en flaska i källaren

Tack också till Mesnil för champagner från de två bra åren 1975 och 1928 (spikade ju årgången i den blindprovningen ;D ).

Flaskorna ovan uppvägde väl den bittra eftersmaken av en defekt Krug 1996. Min andra med precis samma tendenser. Tråkigt.
 

Gurto

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Fick samtal från Systembolaget - min flaska de Gall var en 05 :( så det verkar som att det är 05:eek:rna som ligger i depån nu. Ska se om jag kan få dem att ta hem en 04 från någon annan butik.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Gurto skrev:
Fick samtal från Systembolaget - min flaska de Gall var en 05 :( så det verkar som att det är 05:eek:rna som ligger i depån nu. Ska se om jag kan få dem att ta hem en 04 från någon annan butik.

Fick just ett SMS från bolaget. Ringde och kollade.
De hade fått en låda 05 till mig.
Är i Gbg idag och imorgon. Får gå till butikerna här
och kolla om det finns några 04:eek:r.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Elvis skrev:
Sju provare varav minst sex är medlemmar i forumet deltog igår i en halvblind provning av åtta blanc de blancs från 2004. Vinerna vi provade var:

Hatt et Söner Le Grand-Père 2004 (899 kr)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004 (750 kr)
Deutz blanc de blancs 2004 (525 kr)
Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2004 (525 kr)
Guy Charlemagne Mesnillésime 2004 (399 kr)
David Leclapart l'Amateur 2004 (395 kr)
André Jacquart Millésime Experience 2004 (389 kr)
De Saint Gall Blanc de Blancs 2004 (299 kr)

Jag är säker på att vintomas och/eller Anders Landström fyller på med provningsanteckningar (själv lyckades jag tappa bort mina) men topp-3 blev:
1. De Saint Gall (!!!)
2. André Jacquart (!)
3. Pierre Peters

De två billigaste la alltså beslag på plats 1 och 2 på provningen. Fyra av oss hade de här tre som topp-3 och utöver dessa var det bara Leclapart som fick ett par ströröster.

Kvällens klart sämsta vin var Hatt et Söner. Fem av sju hade den som sämsta vin och övriga två som näst sämsta.

Att Jacquart kom tvåa förvånar mig inte då NV:n är en favorit och 02:an var trevlig. Dessutom tipsade en vän som besökte AJ (tror det redan var 08) om att 04:an skulle slå 02:an med hästlängder och vara deras bästa så långt. PP och Leclapart är väl också på sin plats när det gäller BdB producenter och när det gäller FdP så varierar mina intryck också från gång till gång. Är det jag eller flaskorna som varierar... ???

Modigt inlägg trots allt, jag hade nog bränt mina anteckningar om jag hade DSG som etta. Men Orpalen kan vara riktigt trevlig och jag vet att jag gillade deras finare rosé (extra brut tror jag den hette) förut. Frågan som dock måste ställas att vem var Ove som efter uppställda premisser vågade komma med en DSG 04, jag trodde inte ens man blev insläppt på Grappe med sådana flaskor. :eek: Hoppas vederbörande hade en Salon som bonus!

Snålheten segrade dock kan man säga i detta fall som så många andra gånger vid blindprovningar... 8)

Intressant också om Mesnillésime 04, själv hade jag 02:an i en blindprovning och den producerade riktigt svagt. Är inte övertygad alls om den även om Guy Charlemagnes NV är bra. Någon som har goda erfarenheter av den, Julle tycks ju trots allt gilla den.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Crist(al)ian 77 skrev:
Frågan som dock måste ställas att vem var Ove som efter uppställda premisser vågade komma med en DSG 04, jag trodde inte ens man blev insläppt på Grappe med sådana flaskor. :eek: Hoppas vederbörande hade en Salon som bonus!

Han hade bland annat med sig en 1928:a som bonus, så det var absolut inte fråga om någon Ove.

För övrigt så är även en DSG 04 dyrare än det mesta man ser folk dricka på Grappe...
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Crist(al)ian 77 skrev:
Att Jacquart kom tvåa förvånar mig inte då NV:n är en favorit och 02:an var trevlig. Dessutom tipsade en vän som besökte AJ (tror det redan var 08) om att 04:an skulle slå 02:an med hästlängder och vara deras bästa så långt. PP och Leclapart är väl också på sin plats när det gäller BdB producenter och när det gäller FdP så varierar mina intryck också från gång till gång. Är det jag eller flaskorna som varierar... ???

Modigt inlägg trots allt, jag hade nog bränt mina anteckningar om jag hade DSG som etta. Men Orpalen kan vara riktigt trevlig och jag vet att jag gillade deras finare rosé (extra brut tror jag den hette) förut. Frågan som dock måste ställas att vem var Ove som efter uppställda premisser vågade komma med en DSG 04, jag trodde inte ens man blev insläppt på Grappe med sådana flaskor. :eek: Hoppas vederbörande hade en Salon som bonus!

Snålheten segrade dock kan man säga i detta fall som så många andra gånger vid blindprovningar... 8)

Intressant också om Mesnillésime 04, själv hade jag 02:an i en blindprovning och den producerade riktigt svagt. Är inte övertygad alls om den även om Guy Charlemagnes NV är bra. Någon som har goda erfarenheter av den, Julle tycks ju trots allt gilla den.

Vi tog faktiskt avsiktligen med en De Saint Gall pga att det är ett kooperativ.

Har druckit en del Mesnillésime 02. Bättre än 04an men inte i klass med vad Guy Charlemagne producerade på 80-90-talet.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Crist(al)ian 77 skrev:
Intressant också om Mesnillésime 04, själv hade jag 02:an i en blindprovning och den producerade riktigt svagt. Är inte övertygad alls om den även om Guy Charlemagnes NV är bra. Någon som har goda erfarenheter av den, Julle tycks ju trots allt gilla den.

Intressant hur man kan uppfatta olika viner

Mesnillésime är ett vin för varje vinsamlares källare.

http://www.livetsgoda.se/artikel/artike ... kelId=4235
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

För någon som gillar champagne, men som trots allt prioriterar annat högre, så är sådana här tester av rimligt prissatta prylar fin-fina. Tack till de medverkande och för rapporterna.
Kom på att jag borde gilla den kommentaren. Vi kommer försöka köra lite fler "konsumentrapporter". Har lite idéer
 

Silenos

Medlem
Jo, jag förstår att det måste känts mycket viktigt att gilla ett 11 månader gammalt inlägg. Seg dag på jobbet? Eller föresten... lite nätmobbing finns det ju alltid tid till!
 
Jo, jag förstår att det måste känts mycket viktigt att gilla ett 11 månader gammalt inlägg. Seg dag på jobbet? Eller föresten... lite nätmobbing finns det ju alltid tid till!

Ingen nätmobbning här inte. Sidan kom upp på en lista över sånt som Google inte hittade efter flytten. Blev lite inspirerad att komma på någon ny kul provning, det var allt
 

Silenos

Medlem
:) Haha, det var inte allvarligt menat om du trodde det. G-knappen är fortfarande fånig, men jag får skylla mig själv.
 
Last edited:
Toppen