Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning av Jacquesson

moos skrev:
Har du smakat på den än?

shorepower skrev:
Kul. Har inte provat denna. Har druckit Dizy Corne Bautray spm jag inte gillar av någon anledning samt Aÿ Vauzelle Terme som är flytande kärlek, Deras vanliga Avize är riktigt riktig bra så blir kul att prova den tredje av deras vingårdsbetecknade viner

Nope. Men snart. I helgen blir det nog. Ska bara hitta någon att dricka den med.
 

moos

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

Typiskt att man jobbar i helgen annars hade jag kanske bjudit in mig själv.... ingen skam i att vara tredje hjulet.
 

CH

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

shorepower skrev:
Nope. Men snart. I helgen blir det nog. Ska bara hitta någon att dricka den med.

Vad sägs om nästa fredag?
 

CH

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

Keen skrev:
Om ni är bjudsugna tackar jag ju inte nej :p

Jag kan tänka mig att bjuda om du axlar mysons numera nedlagda roll som bib-mannen under en dag på passagen.
Annars vill jag minnas att Jimmy och Krug88 hade en del sjuka förslag till dig när du var sugen på SQN.
 
Trådskapare
A
SV: Provning av Jacquesson

Funderar på att köra en provning istället med alla tre, Dizy Corne Bautray, Avize Champ Caïn och Ay Vauzelle Terme , alla 2002. Någon intresserad av vara med på det. Max 6 pers skulle vi vara.
 
Trådskapare
A
SV: Provning av Jacquesson

shorepower skrev:
Funderar på att köra en provning istället med alla tre, Dizy Corne Bautray, Avize Champ Caïn och Ay Vauzelle Terme , alla 2002. Någon intresserad av vara med på det. Max 6 pers skulle vi vara.
Kanske till och med ställa de mot de tre vingårdsbetecknande vinerna från Selosse. odlare - hus shoutout. Garanterar att den inte gjorts i Sverige om den ens gjorts någon gång.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Provning av Jacquesson

shorepower skrev:
Kanske till och med ställa de mot de tre vingårdsbetecknande vinerna från Selosse. odlare - hus shoutout. Garanterar att den inte gjorts i Sverige om den ens gjorts någon gång.
när?
 
Trådskapare
A
SV: Provning av Jacquesson

magnum skrev:
Det beror ju på när vi har flaskorna. Jag har faktiskt alla men skulle gärna uppskatta om vi delade bördan. Tror den som finns minst av i Sverige och på forumet är Vauzelle Terme. Om alla kan ta med en flaska var så vore det lättast. Annars går det väl att köpa in sig men vill helst inte bära bördan av att ta alla Selosse också

Så om jag börjar så stoppar jag in Vauzelle Terme. Den bör anlända i Sverige under slutet av mars. Tid och plats hittar vi nog.

Edit: Naturligtvis kör vi 735 och Initial som "level set" innan vi börjar :)
 

CH

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

Jag kan bidra med Selosse Les Carelles eller Cote Faron om det är en helg som jag kan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Provning av Jacquesson

shorepower skrev:
Det beror ju på när vi har flaskorna. Jag har faktiskt alla men skulle gärna uppskatta om vi delade bördan. Tror den som finns minst av i Sverige och på forumet är Vauzelle Terme. Om alla kan ta med en flaska var så vore det lättast. Annars går det väl att köpa in sig men vill helst inte bära bördan av att ta alla Selosse också

Så om jag börjar så stoppar jag in Vauzelle Terme. Den bör anlända i Sverige under slutet av mars. Tid och plats hittar vi nog.

Edit: Naturligtvis kör vi 735 och Initial som "level set" innan vi börjar :)
Klart vi delar bördan! Antingen via flaskor eller cash ;)Jag har alla flaskor utom Vauzelle Terme AY!
 

v_skogh

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

Ska kanske klargöra att jag har lite pengar gömda i madrassen vilka jag kan tänka mig plocka fram för en dylik provning.
 

moos

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

v_skogh skrev:
Ska kanske klargöra att jag har lite pengar gömda i madrassen vilka jag kan tänka mig plocka fram för en dylik provning.
Jag sitter på Norska MEGA kronor. 10 sådana motsvarar en liten sommarstuga i Arvik.

Om det finns en plats över och det är på en plats och inom en tid som passar så skulle det var kul att få vara med. Om de norska valutan ställer sig svakt, så är jag en jävel på att laga mat och diska.
 
Trådskapare
A
SV: Provning av Jacquesson

Skickar lite PM då jag är åter vid en dator. Föreslår prioritera är för flaskbärare och sedan kontanter. Tror detta kan bli både en kul och unik provning.

Sent from my MT11i using Tapatalk
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Provning av Jacquesson

shorepower skrev:
Jag har faktiskt alla men skulle gärna uppskatta om vi delade bördan. Tror den som finns minst av i Sverige och på forumet är Vauzelle Terme. Om alla kan ta med en flaska var så vore det lättast. Annars går det väl att köpa in sig men vill helst inte bära bördan av att ta alla Selosse också

Så om jag börjar så stoppar jag in Vauzelle Terme. Den bör anlända i Sverige under slutet av mars. Tid och plats hittar vi nog.

Edit: Naturligtvis kör vi 735 och Initial som "level set" innan vi börjar :)

Om tid och plats (Stockholmsområdet) passar mig, kan jag ställa upp med Selosser från 2011 års släpp - alla tre Lieux-Dits + V.O. om så behövs. Har väntat på lämpligt tillfälle att prova dem mot varandra sedan jag köpte dem i höstas och detta kunde vara ett så gott tillfälle som något, att dessutom prova dem mot Jacquessons Lieux-Dits vore inte så dumt. Nog borde då även Jacquesson 2002 och Selosse V.O. finnas med som jämförelseobjekt, så man ser om det finns någon kvalitets- eller stilmässig poäng med att göra vingårdsviner, eller om det bara är ett sätt att höja priserna... :)

Kan tänka mig lite fler än 6 deltagare om vi då skulle vara uppe på 8-10 bra skumpor, 8 deltagare och ca 9 cl per vin tycker jag inte känns för snålt, men jag kanske har tränat mig mer än en del andra på aktiviteter där man får 2-5 cl.
 

moos

Medlem
SV: Provning av Jacquesson

Detta är vad jag kan få tag på inom rimlig tid.

Jacquesson Cuvée 735 på Magnum/Helpava.

Jacquesson Cuvée 733 på Magnum.

Jacquesson Aviz Grand Cru Récolte 2000 Helpava.

Jacquesson Millésime Brut 2002.
 
Toppen