Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

CH

Medlem
I lördags var det dags för en provning som jag sett framemot sedan tidigt april då vi började prata om den.
Som välkomstchampagne inledes kvällen med Henriot Brut 2002 och därefter tog vi plats vid bord för att i omgångar njuta av fantastisk mat signerat Stefan Karlsson och CdE från 1998-1964.
En liten miss i noteringarna gjorde att 1989 inte var en CdE utan en vanlig årgång, synd då både jag och Anders har 1989 liggandes som vi hade kunna plocka med om vi bara fått reda på det på förhand.

SQhi9.jpg


1998: korkad
1996: Härligt, en av de bra flaskorna med de underbara äppelpajtonerna. Mogna röda äpplen och en väldigt bra koncentration med pigg syra och lång eftersmak med lite kaffetoner.
1996: Ung, pigg och underbar. Ananas, persika och päron. Något tunn mot tidigare provade flaskor.
1995: Tydliga rostade toner och betydligt mognare och öppnare än 1996.

Soppa på kärnmjölk och blomkål (missade att ta bild på soppan)

1990: lätt oxiderad och aningens spretig. En skarp smak/lukt av russin är den enda frukten som kommer fram och bristen på frukt tillsammans med en oväntat hög syra gör detta till kvällen svagaste vin
1989: fuktigt källare och första timmen väldigt lång ifrån alla klassiska toner som 1989 brukar visa upp. Klart yngre än förväntat (vilket skulle visa sig vara ett genomgående tema för allt som öppnades efter denna). Med värme och luft så kom de mera kola och knäck toner och även om vinet var bra så kom det i skymundan för de äldre CdE
1988: är detta en bdb? luktar som en perfekt Comtes -96 och det hade varit min första gissning om det varit blint. Grymt koncentrerad och helt underbar.
1985: en av de grönaste skumpor jag någonsin provat. Ger nästan lite Sancerre vibbar. Ung som tusan och ingen hade kunnat gissa att detta var en 1985. Utvecklas hela kvällen i glaset och lever hur länge som helst. Fantastisk!

Till denna omgång: Hälleflundra med olivolja, citronjuice, selleri, parmesan och smörstekta brödsmulor
WDpGy.jpg


1983: stor mogen doft och eftersmak men en frukt och syra som är förvånansvärt unga. Blir inte riktigt klok på den i början men efter lite luft och värme så blir det mera harmoni i den. Faller dock bakom övriga 3 i denna omgång som levererade fruktansvärt bra.
1982, 1981, 1964: skrev inget om dessa för de var för bra att lägga ner tid på att analysera. Kan bara säga att de var sagolika. Doften på 81 kan varit topp 5 bästa jag någonsin provat och frukten, kroppen, längden på 1964 likaså.

Till denna omgång: Vinterkål stekt med socker, pilgrimsmussla, smörsås på rökt smör.
JtAl8.jpg


Henriot Rose och Henriot BdB magnum till efterföljande rätter

Rödtunga fylld med ostron, Kalixlöjrom, dillslungad gurka, blåmusselsås mixad med ostron.
EVwEs.jpg


Marulk fylld med Brie de Meaux, gräddbräserad hummer och purjolök, kalvsky med citron.
GoRPL.jpg


Sockerstekt lamm men timjan, lammbräss, ungsbakad jordärtskocka, kräm på rostat vitkål, kalvbuljong och pinot noir.
8rUo4.jpg


Stekt hjort, pure av ungsbakad rosmarins selleri, sky på äppelmust.
MocV4.jpg


Langres, chaource, camembert och till detta en bonusflaska: Krug Private Cuvee (~60-tal)
R7yGd.jpg

r48bO.jpg



Panakotta på bittermandel och tonkaböna, äppeln kokta med hjortron, sorbee gjort på lagen av äpplen och hjortron.
4ZZSa.jpg


Har film på Stefan när han beskriver alla rätterna utom de 2 första. Ska klippa till dem och lägga upp så fort jag hinner.
Kvällen som helhet var underbar. Fanns ingen tydlig vinnare bland vinerna under kvällen utan många levererade på absolut bästa sätt. Hade man provat dem som singelflaska hade de antagligen haglat superlativ. Det genomfördes ingen omröstning och skulle det ha gjorts så hade jag haft väldigt svårt att rangordna dem. Hade nog haft svårt att plocka ut topp 3 utan rangordning. En topp 5 hade blivit följande: 1995, 1988, 1985, 1981, 1964

jO7lf.jpg

rcYNS.jpg

QTr3W.jpg

1PCdx.jpg

KVB6U.jpg
 
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Kan bara hålla med. Henriot Enchanteleurs är ett fantastiskt vin och att få prova dessa på en gång var väldigt trevligt.

Att 1998an var korkad var riktigt tråkigt, tillsammans med 1983 de enda två jag inte tidigare druckit. Vad som var intressant var känslan av att ju äldre årgångar vi drack, desto yngre kändes vinerna. Jag vill inte ranka allt för mycket men mina favoriter för kvällen var 1995, 1988,1985, 1981 och 1964.

Som du skrev så var 1985an otroligt ung och kommentarern om verkligen det var en 85a jag tagit med stämde verkligen. Färgen var väldigt ljus. 1998an var mer lik en 1996 för att inte tala on 1964an. Har haft förmånen att dricka denna årgång ett antal gånger och denna flaska var sanslöst frisk och ung.

Vi kan också nämna att alla viner serverades runt 12 grader varma. Perfekt temperatur för sådana viner.

Avslutningsvis, Stefan Karlssons mat var otroligt bra. Slog helt klart maten på 28+ vilken jag besökte dagen innan. Ett besök på Fond känns som ett måste
 

chambertin

Medlem
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

CH skrev:
I lördags var det dags för en provning som jag sett framemot sedan tidigt april då vi började prata om den.
Som välkomstchampagne inledes kvällen med Henriot Brut 2002 och därefter tog vi plats vid bord för att i omgångar njuta av fantastisk mat signerat Stefan Karlsson och CdE från 1998-1964.
.
.
.
.

Riktigt jobbig läsning för oss som inte var med CH men tack för fina bilder och bra anteckningar ! :p

Har tagit mig halva dagen att samla mig för att gratulera dig och Anders till att ha bevistat vad som verkar ha varit en suverän provning.
 

jocke

Medlem
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Där missade något :-[. En av mina favoritchampagner. Härligt att 1982 uppskattades. Har 2 st i källaren :)
 

Keen

slan
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Jag säger det alla tänker, men är för fina för att säga.
Jag hatar er.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Tja, prestigeprovningar som man inte själv är med på kan ju gott förtjäna ett och annat korkat vin. ;) Tur för er att det var det yngsta vinet och ingen riktig raritet...
 
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Keen skrev:
Jag säger det alla tänker, men är för fina för att säga.
Jag hatar er.

Tack för att du förde diskussionen framåt :)

Tror CH och jag kan leva med det. Fortfarande fascinerad av hur bra uppställningen var. Att jag inte köpte mer 85or (låg i ett paket med 81/82/83/85) är något jag kommer gräma mig för länge. Jag kan inte påminna mig om att jag har haft en sådan uppställning viner där de äldre uppvisade sådan bredd och djup samtidigt som de var helt friska. Blåste mig helt av banan.

Dagen innan värmde jag ju upp med 28+, Winston 99 och Dom Ruinart Rosé 88 (som var ett otroligt bra vin, kommer mer så fort jag hinner) och det var precis det, en uppvärming.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Anders Landström skrev:
Tack för att du förde diskussionen framåt :)

Tror CH och jag kan leva med det. Fortfarande fascinerad av hur bra uppställningen var. Att jag inte köpte mer 85or (låg i ett paket med 81/82/83/85) är något jag kommer gräma mig för länge. Jag kan inte påminna mig om att jag har haft en sådan uppställning viner där de äldre uppvisade sådan bredd och djup samtidigt som de var helt friska. Blåste mig helt av banan.

Dagen innan värmde jag ju upp med 28+, Winston 99 och Dom Ruinart Rosé 88 (som var ett otroligt bra vin, kommer mer så fort jag hinner) och det var precis det, en uppvärming.
Ja du Anders det är väl så, att det vi andra toppar med har du som uppvärmning ;) Dom Ruinart 88 Rose är för mig en helt makalöst bra rose! Ser fram emot dina kommentarer.
 
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

magnum skrev:
Ja du Anders det är väl så, att det vi andra toppar med har du som uppvärmning ;) Dom Ruinart 88 Rose är för mig en helt makalöst bra rose! Ser fram emot dina kommentarer.

Den var riktigt bra. Har skrivit ett inlägg om bland annat Dom Ruinarten

Vad gäller att toppa så finns det ett uttryck som passar här Magnum : Man ska inte kasta sten i glashus :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Intressant även med avseende på maten hur fungerade matchningen där och var kom 81:an ifrån?

Sen är jag även nyfiken på PC:n, var den lika pigg som den förra?

Antar att du tog dig friheten och spara den risigaste till mig. :p Denna tråden fick mig även att tänka på att jag har lite CdE 95 liggande hos dig... ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Provning: Henriot Cuvee des Echanteleurs

Nu kan jag inget om Henriot alls, men hela provningen ser oerhört trevlig ut med mat unt so weiter.

Avis som fan är jag, och får hoppas att ni var värde det ;)
 
Toppen