Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning på uteslutande Pinot Noir

chambertin

Medlem
Har en idé om en provning på uteslutande Pinot Noir uppdelad på tre delar (runt 6-7 viner av varje typ).

1) Blanc de Noir Champagne
2) Pinot Noir från Nya Zealand och Oregon
3) Några bra flaskor från Armand Rousseaus produktion.

Den sistnämda flighten samt lite BdN-odlarskumpa kan jag bistå med men har det skralare med framför allt NZ/Oregon-Pinot. Lite ålder på de sistnämda hade ju varit kul också.
 

kayaker

Cyklist
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

chambertin skrev:
Den sistnämda flighten samt lite BdN-odlarskumpa kan jag bistå med men har det skralare med framför allt NZ/Oregon-Pinot. Lite ålder på de sistnämda hade ju varit kul också.
Jag har en del PN från Oregon och NZ, dock inget med särskilt mycket ålder. Punkarn kan nog ha lite äldre prylar från NZ iallafall.
 
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

kayaker skrev:
Jag har en del PN från Oregon och NZ, dock inget med särskilt mycket ålder. Punkarn kan nog ha lite äldre prylar från NZ iallafall.

Det är väl lite PN från Champagne jag kan bidra med. Har inte så mycket äldre dock tyvärr men det går väl att ordna

Har ju Jacquesson Vauzelle Terme men där får gärna någon annan slänga in en flaska LÄS NonPlusUltra.

För att matcha Armand Rousseau så bör vi ju ha av klassen VVF, Billecart-Salmon Clos Saint-Hilaire , lite äldre Selosse Contraste. Kräver lite grävande
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

chambertin skrev:
Har en idé om en provning på uteslutande Pinot Noir uppdelad på tre delar (runt 6-7 viner av varje typ).

1) Blanc de Noir Champagne
2) Pinot Noir från Nya Zealand och Oregon
3) Några bra flaskor från Armand Rousseaus produktion.

Den sistnämda flighten samt lite BdN-odlarskumpa kan jag bistå med men har det skralare med framför allt NZ/Oregon-Pinot. Lite ålder på de sistnämda hade ju varit kul också.

Pinot Noir - mums! En sådan provning är jag mycket gärna med på även om jag måste släpa mig västerut!

Har några flaskor Felton Road PN med några års ålder, bl.a. Block 5 1999 (premiärårgången) som alltid har varit riktigt bra när jag testat den och som blint har tagits för en Bourgogne av kvalificerade personer, och Block 3 2000 som kan vara en intressant jämförelse (men inte riktigt lika bra som 99:an). Tror det också finns en ynka flaska Ata Rangi 2001 kvar i källaren, och även några Pegasus Bay Waipara Valley 1999, om man går ner lite i berömdhet.

En hel Rousseau-flight låter verkligen mums, men skulle man inte vilja ha åtminstone en "jämförelsebourgogne" från en annan tillverkare för att se hur kvalitet och stil skiljer sig? Helst samma årgång och gärna även samma vingård som en av Rousseauerna, eller åtminstone samma by och nivå.

BdN-skumpa borde väl vara lätt att hitta på detta champagnenördstäta forum. :) Om man verkligen menar BdN med 100% PN (och inte bara 80-90% som bl.a. Selosse Bout du Clos och Gatinois skumpor) finns ju i den lite bättre klassen bl.a. Selosse La Côte Faron (Aÿ), Jacquesson Vauzelle Terme 2002 (Aÿ), Gosset-Brabant Noirs d'Aÿ, Egly-Ouriet BdN VV (Ambonnay) och André Clouet Cuvée 1911 (Bouzy), för att ta exempel från egen källare.

Sedan kan man ju möjligen ta med en Coteaux Champenois också. Jag har några ströflaskor från Egly-Ouriet, Paul Bara och Gatinois att välja på, om man inte försöker att skaka fram en Côte aux Enfants från Bollinger.
 
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

vintomas skrev:
Pinot Noir - mums! En sådan provning är jag mycket gärna med på även om jag måste släpa mig västerut!

Har några flaskor Felton Road PN med några års ålder, bl.a. Block 5 1999 (premiärårgången) som alltid har varit riktigt bra när jag testat den och som blint har tagits för en Bourgogne av kvalificerade personer, och Block 3 2000 som kan vara en intressant jämförelse (men inte riktigt lika bra som 99:an). Tror det också finns en ynka flaska Ata Rangi 2001 kvar i källaren, och även några Pegasus Bay Waipara Valley 1999, om man går ner lite i berömdhet.

En hel Rousseau-flight låter verkligen mums, men skulle man inte vilja ha åtminstone en "jämförelsebourgogne" från en annan tillverkare för att se hur kvalitet och stil skiljer sig? Helst samma årgång och gärna även samma vingård som en av Rousseauerna, eller åtminstone samma by och nivå.

BdN-skumpa borde väl vara lätt att hitta på detta champagnenördstäta forum. :) Om man verkligen menar BdN med 100% PN (och inte bara 80-90% som bl.a. Selosse Bout du Clos och Gatinois skumpor) finns ju i den lite bättre klassen bl.a. Selosse La Côte Faron (Aÿ), Jacquesson Vauzelle Terme 2002 (Aÿ), Gosset-Brabant Noirs d'Aÿ, Egly-Ouriet BdN VV (Ambonnay) och André Clouet Cuvée 1911 (Bouzy), för att ta exempel från egen källare.

Sedan kan man ju möjligen ta med en Coteaux Champenois också. Jag har några ströflaskor från Egly-Ouriet, Paul Bara och Gatinois att välja på, om man inte försöker att skaka fram en Côte aux Enfants från Bollinger.

Har ju också Cedric Bouchard Les Ursules 2006 samt Paul Bara Comtessa 98/99. Vore extremt kul att ha Contraste med ålder och någon VVF. Har tyvärr bara VVF 2002 men kan försöka ordna nåt med ålder. Priset på äldre VVF är ju dock inte helt lågt.

För Bourgogne, absolut någon referens vore kul.

För att göra det helt nördigt, Spätburgunder någon?
 

Keen

slan
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Har iallafall Marie Courtin BdN. Kan inte mäta sig med övriga viner, men kan leta lite ute på marknaden samt betala för att vara med på något sådant.
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

kayaker skrev:
Jag har en del PN från Oregon och NZ, dock inget med särskilt mycket ålder. Punkarn kan nog ha lite äldre prylar från NZ iallafall.
Går bra med ungtuppar därifrån också.
Är Punkarn med här på finewines ?

Anders Landström skrev:
Har ju också Cedric Bouchard Les Ursules 2006 samt Paul Bara Comtessa 98/99. Vore extremt kul att ha Contraste med ålder och någon VVF. Har tyvärr bara VVF 2002 men kan försöka ordna nåt med ålder. Priset på äldre VVF är ju dock inte helt lågt.

För Bourgogne, absolut någon referens vore kul.

För att göra det helt nördigt, Spätburgunder någon?
Helt klart bra och intressanta champagner Anders.
Är 100+% övertygad att den första flighten inte blir speciellt svår att fylla med intressanta viner från medlemmarna här. :)

Referens(er) till Rousseau kommer att vara med som bonusvin så det kan jag ta på mig också.

Orsaken till att jag tänlkte NZ/Oregon som andra PN-flight var att de verkar som om de bästa och intressantaste icke-Bourgognerna kommer härifrån. Vi skulle givetvis kunna plocka in både Washington state, Kalifornien, Norditalien, Österrike, Tyskland, Alsace m.fl men jag tycker ofta att sådana provningar blir lite som skott i blindo med ett vin från varje region. Vinerna är ofta väldigt mycket mer individuella än att man kan särskilja en region bara genom att prova ett vin. Man kanske t.o.m skulle hålla sig till enbart NZ i andra flighten. Det finns i alla fall gott om bra PN från sydön och jag har bara provat en bråkdel av dessa ännu men det har gett mersmak i alla fall.

vintomas skrev:
Pinot Noir - mums! En sådan provning är jag mycket gärna med på även om jag måste släpa mig västerut!

Har några flaskor Felton Road PN med några års ålder, bl.a. Block 5 1999 (premiärårgången) som alltid har varit riktigt bra när jag testat den och som blint har tagits för en Bourgogne av kvalificerade personer, och Block 3 2000 som kan vara en intressant jämförelse (men inte riktigt lika bra som 99:an). Tror det också finns en ynka flaska Ata Rangi 2001 kvar i källaren, och även några Pegasus Bay Waipara Valley 1999, om man går ner lite i berömdhet.

En hel Rousseau-flight låter verkligen mums, men skulle man inte vilja ha åtminstone en "jämförelsebourgogne" från en annan tillverkare för att se hur kvalitet och stil skiljer sig? Helst samma årgång och gärna även samma vingård som en av Rousseauerna, eller åtminstone samma by och nivå.

BdN-skumpa borde väl vara lätt att hitta på detta champagnenördstäta forum. :) Om man verkligen menar BdN med 100% PN (och inte bara 80-90% som bl.a. Selosse Bout du Clos och Gatinois skumpor) finns ju i den lite bättre klassen bl.a. Selosse La Côte Faron (Aÿ), Jacquesson Vauzelle Terme 2002 (Aÿ), Gosset-Brabant Noirs d'Aÿ, Egly-Ouriet BdN VV (Ambonnay) och André Clouet Cuvée 1911 (Bouzy), för att ta exempel från egen källare.

Sedan kan man ju möjligen ta med en Coteaux Champenois också. Jag har några ströflaskor från Egly-Ouriet, Paul Bara och Gatinois att välja på, om man inte försöker att skaka fram en Côte aux Enfants från Bollinger.
Riktigt kul om du vill slänga in ngn äldre Felton Road Thomas. Firman är en av mina favoriter i NZ. Har några ströflaskor från 2010 själv.
Ata Rangi har jag druckit en gång och gillade det skarpt. Pegasus Bay har jag aldig provat.

Om BdN-flighten hade jag gärna sett att alla de klassika GC-markerna är med (Aÿ (Mareuil-sûr-Aÿ?), Bouzy, Ambonnay, Verzenay) i ngn form.

Skulle det komma många önsekmål om att prova lite mer udda PN/Spätburgunder eller det kommer med många sådana bonusflaskor så kan vi kanske slänga in dessa som en 2B-flight.
 
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Då Pinot Noir provningen omedelbart skapade ett intresse bryter jag ut den från Önsketråden. Kommer göra så fortsättningsvis med provningar som verkar ha ett större intresse så att vi verkligen kan fokusera på dem,
 

Elvis

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Jag har en VVF 2000 som jag skulle kunna bidra med, förutsatt att det blir hög standard på provningen i övrigt.
 
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Jag har (givetvis) en del NZPN i förrådet, inget gammalt eftersom det har en förmåga att gå åt, men en del som börjat mogna hyfsat och med grace (Felton i drivor, men de gamla buteljerna jag köpte av Tomas är slut).
Någon flaska av hög kvalitet från Giaconda i Victoria ligger också och trycker om man vill komplettera med, den brukar hävda sig.
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Anders Landström skrev:
Är inte alla som betyder något med på finewines?
Såklart !
Lovar, skall inte fråga så urbota dumma frågor mer. :)
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Winepunker skrev:
Jag har (givetvis) en del NZPN i förrådet, inget gammalt eftersom det har en förmåga att gå åt, men en del som börjat mogna hyfsat och med grace (Felton i drivor, men de gamla buteljerna jag köpte av Tomas är slut).
Någon flaska av hög kvalitet från Giaconda i Victoria ligger också och trycker om man vill komplettera med, den brukar hävda sig.
Låter klockrent punkarn.
Då är bara nästa fråga huruvida du är på att komma till Göteborg för att vara med på den här provningen (hade i min enfald tänkt att den skulle vara på hemmaplan för min del den här gången) ?

Hade tänkt mig att försöka ha den ngn gång under Februari.
 
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

chambertin skrev:
Låter klockrent punkarn.
Då är bara nästa fråga huruvida du är på att komma till Göteborg för att vara med på den här provningen (hade i min enfald tänkt att den skulle vara på hemmaplan för min del den här gången) ?

Hade tänkt mig att försöka ha den ngn gång under Februari.
Nu vet jag ju inte om faktumet att du nu talar om provningsdeltagare i singularis innebär att provningen är stängd.? Om så inte är fallet kan jag nog tänka mig att komma till Göteborg, väl medveten om vad herrn har i gömmorna :)

Dock om det är 5-6 personer som ska åka i västerled så kanske det är bättre att vi skramlar ihop lite nålpengar och sätter dig på tåget österut istället!

Februari funkar bra för mig bara det inte är helgen 9-10 februari
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Anders Landström skrev:
Nu vet jag ju inte om faktumet att du nu talar om provningsdeltagare i singularis innebär att provningen är stängd.? Om så inte är fallet kan jag nog tänka mig att komma till Göteborg, väl medveten om vad herrn har i gömmorna :)

Dock om det är 5-6 personer som ska åka i västerled så kanske det är bättre att vi skramlar ihop lite nålpengar och sätter dig på tåget österut istället!

Februari funkar bra för mig bara det inte är helgen 9-10 februari

Nej frågan var bara ställd så eftersom de flesta övriga här nog känner till mitt geografiska handikapp men punkarn kanske inte.

Provningen är inte ens öppen för anmälan ännu (förutom dom med Bolly VVF då förstås.. :) ).
 

kayaker

Cyklist
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

chambertin skrev:
Hade tänkt mig att försöka ha den ngn gång under Februari.
Februari är en osedvanligt kass månad för vinprovning. I princip alla helger är inbokade för annat...
 

CH

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Jag kan slänga med en Cote Faron om ingen annan redan gjort det.
 
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

chambertin skrev:
Låter klockrent punkarn.
Då är bara nästa fråga huruvida du är på att komma till Göteborg för att vara med på den här provningen (hade i min enfald tänkt att den skulle vara på hemmaplan för min del den här gången) ?

Hade tänkt mig att försöka ha den ngn gång under Februari.
Svårt att säga i dagsläget, men det borde funka om jag får lite framförhållning. I slutet av månaden är nog bättre än början.
 

Jos

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Jag är gärna med!

Har väl nån trevlig fransk Pinot i gömmorna att bidra med. Aningen begränsat om vi håller oss till endast en producent för tredje flighten dock...
 

Elvis

Medlem
SV: Provning på uteslutande Pinot Noir

Jag emigrerar i mitten på januari så det kan bli svårt för mig att vara med. Får väl tröstdricka min VVF ensam.
 
Toppen