Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning: The Kings of Gevrey-Chambertin, 19 nov, Stockholm

Kostjan

Mot bättre vetande
@Kostjan du får väl lägga till lite noter på skumpan med :)
Nu var det så tokigt att jag inte tog några anteckningar på just skumpan, men ska
försöka ta det ur huvudet. En producent (odlare?) jag inte hört något om tidigare.
Artéis & co brut 2002
Deg 2014?
Det första jag tänker när jag stoppar ner näsan i glaset är pinot meunier med pumpande
fudge och kola/karamel toner, även lite bröd/kaka. Läser man på Robersons hemsida
så skriver dom att alla tre druvsorter ingår, medans jag hittar lite annan info på andra
sidor att det verkar vara 50/50 mellan Chardonnay o Pinot noir.
Vinet har fått 11 år på jästen vilket märks på smaken, otroligt brödig med härliga
torkade frukter (aprikos) och en lång rökig eftersmak.
Vinet är ungt och kommer absolut förbättras.

Skulle jag jämföra med något så är det väl en blandning mellan Bollingers standard Cuveé
och jerome prevost la closerie.
 

Segol

Medlem
Trevligt att träffas om än som hastigast.

Bra noter, på det hela ganska likt vad jag tyckte.
Dock tycker jag 04:an var på gränsen till odrickbar med riktigt otrevliga
toner av grön paprika och rotfrukter.
Kvällens vin för mej blev Armand Rosseau Ruchottes-Chambertin 1998
Som visar upp tecken på mognad men även elegans och renhet.

Stort tack till Roberson och till Mark Andrew som på ett väldigt behagligt och roligt
sätt för kvällen och diskussionerna framåt.
Testade Rousseaun på Hornstulls Bodega nyss och den är riktigt bra, det var bara en slatt kvar i flaskan från igår men den höll ihop!
 
Efter den utmärkta sammanfattningen av @Gurto och @Kostjan så törs man ju inte tillägga så mycket mer. Speciellt då jag tyckte att 2004 Denis Bachelet Charmes-Chambertin Grand Cru, som ovan sågades vid fotknölarna, var på min topp tre. Men jag verkar gilla örtiga och "gröna" viner. Så istället tänkte jag bidra med lite bilder med dålig kvalité istället. Sammanfattningsvis var det en intressant, lärorik och trevlig kväll med stabil nivå på vinerna utan några direkta bottennapp eller extrema fullträffar.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
2002 Arteis & Co Brut
1993 Claude Dugat Gevrey-Chambertin
2008 Dugat-Py, Gevrey-Chambertin Coeur de Roy
2007 Domaine Denis Mortet, Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St-Jacques
2008 Sylvie Esmonin, Gevrey-Chambertin 1er Cru Clos St-Jacques
2009 Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Cherbaudes
1998 Armand Rousseau, Ruchottes-Chambertin Grand Cru
2004 Denis Bachelet, Charmes-Chambertin Grand Cru
2008 Pierre Damoy, Chambertin, Clos de Bèze, La Cabane, Grand Cru
2013 Les Vignerons d'Estézargues Côtes du Rhône Villages Signargues Domaine d'Andézon Trani


Saknas på bild
2008 Domaine Joseph Roy, Gevrey-Chambertin Clos Prieur-Bas
 
Toppen