Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningsordning på temat Vinvärldens utkanter

Ska hålla i en provning på temat Vinvärldens utkanter – både geografiskt och vin de flesta dricker mer än sällan – för inte så vinkunniga personer.

Vinerna som ska vara med:
  • Askeäng 2023, Sverige (ja, många har ju aldrig provat vin från utkantslandet Sverige).
  • Mileștii Mici Traminer Vintage 1988, Moldavien med ålder
  • Moulin Touchais 2004
  • Grape Republic Rosso 2023, Japan
  • Rolet, Arbois Vin Jaune 2017
  • Tio Pepe, Fino En Rama
Lite av en kuriosa-provning alltså.
Så, hur arrangerar jag bäst ordningen på vinerna – kan ovan vara en bra utgångspunkt?

Last edited:

buteljen

Medlem
Funderar på om jag ska dela upp det i två flighter, med en paus efter Moulin Touchais. Tänker att det samtidigt hänger ihop mer med de andra två vita vinerna?
Det är svårt att prova torra viner efter ett sött tycker jag (och i alla tentasituationer så rekommenderas man att prova dem sist i flighen). Men är det noviser som inte skall analysera så mycket så kanske det inte spelar så stor roll?

Trådskapare
LeroyHilarious
Det är svårt att prova torra viner efter ett sött tycker jag (och i alla tentasituationer så rekommenderas man att prova dem sist i flighen). Men är det noviser som inte skall analysera så mycket så kanske det inte spelar så stor roll?
Ja, det har du såklart rätt i. Lägger det sist, är ju inte direkt viktigt att det "hänger ihop" med de två andra vinerna.

Toppen