Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provocerad av Clos St Jean

Mmm

Medlem
Jag provar vin med polare i ganska lösa sammanhang, har aldrig varit med i munskänkarna eller dylikt. Vinprovningarna liknar kanske mest era vininfernon med på tok för många flaskor på för få personer...

I alla fall, i dessa sammanhang är ofta Parkerpoäng ett kriterium för vad man bör eller skall ta med. Således har jag nu på senare år provat igenom nästan hela Chateauneuf-du-Pape 2007... Och jag hatar det. Tar någon med en Chateaneuf-du-Pape från 2007 till på en provning lär jag hamna i belastningsregistret. Det är bara ren sprit blandat med råa tanniner och övermogna russin, genomgående. Clos St Jean är det överlägset värsta exemplet på denna perverterade vinstil.

Det är helt OK förutom den där lilla detaljen som gör mej så frustrerad. Vinet är utsett som det bästa vin Parker någonsin har provat, alla kategorier, flera gånger i rad. Och jag fattar absolut ingenting. Jag kan förstå hans förtjusning av kraften i en australiensisk Shiraz eller en Napa cabernet. Men dessa viner är ju bara råa, kalla och helt utan någon form av balans.

Är någon mer än jag provocerad?
 

Caviste

Leverantör
SV: Provocerad av Clos St Jean

+1

Jag var där på besök förra året och Vincent Maurel kunde liksom inte gnugga bort 100p-smilet under hela besöket. Jag gillade inte vinerna.
 

Silenos

Medlem
SV: Provocerad av Clos St Jean

Nej, jag är inte provocerad överhuvudtaget. Jag bryr mig helt enkelt inte om vad mannen säger. Det låter som om ni ganska enkelt skulle kunna få ner blodtrycket igen: byt kriterium.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Provocerad av Clos St Jean

Mmm skrev:
Således har jag nu på senare år provat igenom nästan hela Chateauneuf-du-Pape 2007... Och jag hatar det. Tar någon med en Chateaneuf-du-Pape från 2007 till på en provning lär jag hamna i belastningsregistret. Det är bara ren sprit blandat med råa tanniner och övermogna russin, genomgående. Clos St Jean är det överlägset värsta exemplet på denna perverterade vinstil.

Det är helt OK förutom den där lilla detaljen som gör mej så frustrerad. Vinet är utsett som det bästa vin Parker någonsin har provat, alla kategorier, flera gånger i rad. Och jag fattar absolut ingenting. Jag kan förstå hans förtjusning av kraften i en australiensisk Shiraz eller en Napa cabernet. Men dessa viner är ju bara råa, kalla och helt utan någon form av balans.

Är någon mer än jag provocerad?

Jag gillar Châteauneuf-du-Pape även om det inte är det jag gillar allra bäst, men jag har inte provat så många av de verkligt stora kanonerna i årgång 2007. Senast var Clos des Papes 2007, provad blint för ett par månader sedan, och den var ett mycket bra men för ungt vin, som för mig klart motiverade lite över 90 p, men inga 99+ som Parker gett det.

Enda gången då jag provat flera viner från årgången vid samma tillfälle, var en provning av 6-8 "mellanklass-2007:eek:r" för 1,5 år sedan. Jag blev då mycket förvånad över att alkoholen var så kännbar i dem. Nu är inte viss alkoholkänsla så förvånande för Châteauneuf, men jag hade trott att en årgång som höjts till skyarna av "mästaren" skulle utmärka sig av så mycket fruktkoncentration att alkoholen skulle vara mindre tydlig än vanligt i de flesta viner. Men så var tydligen inte fallet. När jag därefter köpte ett par rimligt prissatta Châteauneuf som fått dryga 90 p så valde jag dem uttryckligen efter alkoholhalten, d.v.s. jag köpte dem med lägst alkoholhalt.

Det råder dock ingen tvekan om att 2007 är en stor årgång i södra Rhône i största allmänhet. Många enkla viner, som Guigals Côtes-du-Rhône 2007 är fantastiskt bra för sitt låga pris. Om årgången sedan har levererat en hel räcka "perfekta viner" från Châteauneuf, som rätteligen bör bedömas på samma nivå som det bästa som någonsin kommit från Bordeaux och norra Rhône, må väl däremot vara osagt. Man måste nog i grunden gilla vinerna från södra Rhône bättre än de andra för att tycka så om årgången, och det gör inte jag. Nu tycker jag att det hör till sakens natur att riktigt stora viner knappast är fullt drickmogna redan vid 4 års ålder, men det man har emot dem då bör ju snarast vara att de har för mycket tanniner och är lite "stumma" i doften, inte att de är helt obalanserade. Parker har för all del bedömt många av dem som drickfärdiga redan från 2009, men personligen håller jag oftare med om hans poängsättning än hans rekommendation avseende drickfönster.
 
SV: Provocerad av Clos St Jean

Det är väl ingen hemlighet vid det här laget vad jag tycker om Rhone som helhet och framförallt viner med för mycket alkohol och överdriven mogen frukt. Köpte ju ett gäng 2009 Clos Saint Jean Deus-Ex Machina då många har höjt just den producenten till skyarna och jag arbetar på att se om jag kan börja förstå storheten i dessa viner men det låter som att jag inte kommer bli direkt lyrisk

Kunde inte låta bli att tänka på den här videon när vi pratar om Paker http://www.youtube.com/watch?v=9lIvGuCPZOc
 
Trådskapare
M

Mmm

Medlem
SV: Provocerad av Clos St Jean

Provocerad var kanske fel ordval (men catchigt nog för en rubrik).

Jag är kanske mest frustrerad av att jag inte kan hitta något "stort" i dessa viner. Man sitter där med näsan i något som liknar eau-de-vie och får 100 poängsstämpeln på noteringsblocket. Mannen har ju provat varenda 1:er cru Bordeuax och DRC i alla årgångar, och ändå är detta det som är som är det bästa vin han någonsin provat. För mej är det på gränsen till odrickbart. Två gånger har jag blivit utsatt för Deus Ex Machina 2007, och har gått hem båda gångerna.

Det är sant att vinerna är tokunga fortfarande, men ett 100 poängsvin skall vara njutbart oavsett när man öppnar det.

Jag gillar visst en del Chateauneuf, men det verkar som att jag håller till i den mest konservativa delen av regionen. Marcoux, Vieux Donjon och tidigare årgångar av Clos des Papes (efter 2001 verkar även Clos des Papes ha ballat ur) har jag en del av i källaren, och de är solida köttviner.

Läste en artikel om att Clos St Jean själva enbart dricker sina viner som digestifer, istället för konjak. Det passar bra in i min bild och ger lite mening år smakprofilen.
 

chambertin

Medlem
SV: Provocerad av Clos St Jean

Mmm skrev:
Provocerad var kanske fel ordval (men catchigt nog för en rubrik).

Jag är kanske mest frustrerad av att jag inte kan hitta något "stort" i dessa viner. Man sitter där med näsan i något som liknar eau-de-vie och får 100 poängsstämpeln på noteringsblocket. Mannen har ju provat varenda 1:er cru Bordeuax och DRC i alla årgångar, och ändå är detta det som är som är det bästa vin han någonsin provat. För mej är det på gränsen till odrickbart. Två gånger har jag blivit utsatt för Deus Ex Machina 2007, och har gått hem båda gångerna.

Det är sant att vinerna är tokunga fortfarande, men ett 100 poängsvin skall vara njutbart oavsett när man öppnar det.

Jag gillar visst en del Chateauneuf, men det verkar som att jag håller till i den mest konservativa delen av regionen. Marcoux, Vieux Donjon och tidigare årgångar av Clos des Papes (efter 2001 verkar även Clos des Papes ha ballat ur) har jag en del av i källaren, och de är solida köttviner.

Läste en artikel om att Clos St Jean själva enbart dricker sina viner som digestifer, istället för konjak. Det passar bra in i min bild och ger lite mening år smakprofilen.

Således har jag nu på senare år provat igenom nästan hela Chateauneuf-du-Pape 2007... Och jag hatar det.

Hur skall du ha det nu. Gillar du vissa C9dP 07:eek:r eller hatar du dom ?
 
Toppen